Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
mystrawberry, jeśli obydwie Twoje lampy chcesz/musisz zużyć na oświetlenie modelki, to na tło musisz mieć coś osobnego. Rozważałaś kupno jednej lub dwóch tanich lamp reporterskich YongNuo, o których jest osobny wątek? Do wybielenia tła będą wystarczające, a dwie przydałyby się jeśli tło jest większe niż tylko tyle, co potrzebne do głowy czy popiersia.
posiadam 2 lampy typu CY100MR i wbrew podejrzeniom to tło jest BIAŁE tylko nie umiem go chyba doswietlic.
Dzień dobry
Ja tutaj po raz pierwszy, więc pozwolę sobie jedynie przytoczyć radę Scotta Kelby'ego. Ustaw lampy tak, żeby oświetlenie tła było co najmniej o jedną działkę jaśniejsze od oświetlenia postaci.
Chyba w maju zeszlego roku radziles tej same osobie w innym temacie ze lepiej zaczynac z jednym swiatlem (przeczac komus kto twierdzil inaczej)
I wciąż twierdzę, że lepiej zaczynać z jednym światłem, bo trzeba nauczyć się je wykorzystywać w pierwszej kolejności. Tu niestety jak widać brak jeszcze tej umiejętności.
Bobby napisał/a:
Po co probowac "z gowna bicz ukrecic"? skoro to jest proste: chcesz tlo biale, powies biale, albo pomaluj sciane - robiaca za tlo - na bialo. Bedzie skutecznie i niedrogo, bez inwestowania w swiatla o mocy setek Ws.
OP ma dwa źródła światła - przy takiej konfiguracji uzyskanie białego tła jest banalnie proste i nie trzeba do tego setek Ws, tylko odpowiedniego kontrastu między lampami (choćby i biurkowymi) - wystarczy, żeby między kluczem, a tłem było ze 2EV różnicy.
Zrobienie białego tła przy jednej lampie rzeczywiście wymaga, by tło było białe, ale przede wszystkim, by było odpowiednio oświetlone (światło główne musi oświetlać również tło). Da się to w miarę akceptowalnie zrobić, ale wymaga trochę więcej świadomości, niż strzelanie na pałę z dwoma lampami - np. znacznie lepiej od typowego tła fotograficznego sprawdzi się róg pomalowanego na biało pomieszczenia i odpowiednie umieszczenie modela oraz światła + oczywiście dobrze jest wyrzucić samo tło poza GO.
Zdjęcie w takiej właśnie konfiguracji bez selektywnej ingerencji w tło:
Jak widać jednak, bez dodatkowego rozjaśniania, nie uzyskamy tu klasycznej czystej bieli (czyli 255,255,255), a tylko bardzo jasne tło, ale drobną korektą krzywych można to bez większego kłopotu zmienić.
mystrawberry,
Widzac jaka "rozszalala sie burza", pomyslalem zeby juz wiecej nie wtracac sie. Ale skoro uciszylo sie, wiec znowu nabralem troche odwagi...
A na powaznie, po Twoim ostatnim poscie wydaje mi sie, ze dostrzeglem nature Twojego problemu. Chyba po prostu brak Ci swiatla. Nie tylko na tle, ale i z przodu. Te dwie 100Ws-owe lampki to moze byc troche cienko, jesli uzywasz je w parasolkach lub sofbox'ach. Majac niezbyt silne lampy, musisz je sila rzeczy ustawiac blisko obiektu fotografowanego. Poniewaz ilosc padajacego swiatla jest odwrotnie proporcjonalna do kwadratu odlegosci, to zakladajac dla przykladu, ze jesli ten obiekt znajduje sie dokladnie w polowie odleglosci miedzy lampa a tlem, to odleglosc od lampy do tla jest dwa razy wieksza niz odleglosc od lampy do obiektu fotografowanego. Zatem, zeby tlo bylo naswietlone tylko tak samo jak obiekt, to musi na nie pasc czterokrotnie wiecej swiatla (kwadrat odleglosci).
Jest wiec bardziej niz oczywistym, ze nie da sie tego osiagnac oswietlajac jednoczesnie ta sama lampa obiekt i tlo. Jesli zas chce sie zeby dodatkowo wybielic tlo, to trzeba je doswietlic (co koledzy slusznie sugerowali) przynajmniej o jedna lub dwie "dzialki" przyslony (inaczej o 1 lub 2 stopnie EV), czyli dac na nie dwu- lub cztero-krotnie wiecej swiatla. Nie chce tu znowu wdawac sie w matematyczne zaleznosci, ale mowiac prosto, jesli to ma byc dokonane lampa o takiej samej mocy jak lampa glowna oswietlajaca obiekt, to ta osobna lampa musi sie znajdowac dwukrotnie blizej tla niz tamta glowna.
Z tego to powodu potrzebujesz osobna lampe poswiecona dla tla. I teraz, co tu zrobic? Przypuszczam, ze skoro masz tylko dwie 100Ws-we lampki, to nie "siedzisz na kupie kasy" (czy jak to sie kiedys mowilo, "szmalu"). Wiec moja rada jest taka: zamiast od razu moze zaciagac pozyczke i kupowac furgonetke softbox'ow, poekperymentuj tym co masz. Zrob sobie ustawienie do portretu takie zeby moc zrobic zdjecie z jednym swiatlem. (Nie istotne na razie czy uzysksz pozadany efekt z przodu.) Druga z tych juz posiadanych lamp oswietlaj tlo, stosujac rozne metody, az uzyskasz pozadany efekt.
Wtedy dopiero, wiedzac juz jak to dziala, dokup sobie przynajmniej jeszcze jedna lampe. I juz nie 100Ws, ale przynajmniej 200Ws, ktora bedzie bardziej przydatna jako swiatlo glowne, w polaczeniu z jedna z tych 100Ws, uzywana jako swialto dopejniajace.
Mam nadzieje ze moje rady nie namieszaly Ci bardziej niz pomogly. Zreszta, zaraz pewnie znowu "zerwie sie wiatr". No coz, na Forum czasem juz tak jest, ze jesli ktos cos doradza, a drugi widzi w tym blad czy niescislosc, to zamiast sam starac sie doradzic lepiej, zaczyna udowodniac temu pierwszemu, ze nie mial racji. A zalozyciel watku pozostaje na uboczu, zupelnie zapomniany.
Aha, jeszcze jedno... kiedy juz uporasz sie z problemem, to "nie zostawiaj nas samych" - podziel sie uwagami. Sam jestem bardzo ciekaw jak Ci to wyjdzie... BTW, po Twoich zapewnieniach, musialem w koncu uwierzyc, ze tlo uzyte do ostatniego z tamtych dwu zdjec bylo BIALE.
[ Dodano: Sob 16 Kwi, 2011 01:45 ]
Moj ostatni wywod chc moze nieco dlugi, to w zasadzie rozwija tylko to co
Usjwo napisał/a:
Na tlo to mozna walnac bez parasolki . mystarawberry zeby bylo biale to musi sie tam odbic duzo swiatla, innej metody nie ma (oprocz PSowych). Lampa oswiatla Ci pewnie tylko modelke i niewiele swiatla dociera do tla.
[ Dodano: Sob 16 Kwi, 2011 02:37 ]
Pod paragrafem zaczynajacym sie od: A na powaznie,...", zapomnialem dodac:
Sytuacja na tle pogarsza sie jeszcze bardziej, jesli odleglosc miedzy swiatlem oswietlajacym obiekt i samym obiektem jest krotsza niz miedzy obiektem i tlem (jesli, oczywiscie, tlo nie jest oswietlone oddzielnym zrodlem swiatla.) Brzmi skomplikowanie?
Bobby, po co mieszasz dziewczynie w głowie? Jeszcze raz powtórzę - nie ilość światła się liczy (zdjęcie w poprzednim poście zrobione zostało na lampie skręconej do 8Ws, w softboksie), a kontrast między lampami. Jeśli jedna lampa będzie na 1/1, a druga na 1/4, to przy tych samych modyfikatorach i odleglości wciąż mamy 2EV różnicy w świetle padającym. 2x100Ws wystarczy bez najmniejszego problemu, by zrobić sobie białe tło, nawet na przymkniętej przysłonie. Jak napisałem wyżej, z jednym źródłem światła też się da, choć jest nieco trudniej.
jaad75,
Czymze to ja dziewczynie namieszalem w glowie, a czymze Ty to moje namieszanie "odmieszales"? Prosilem cie juz poprzednio zebys nie naduzywal swojej, skadinad szerokiej wiedzy, do udowadniania swoich, czasem przeczacych sobie nawzajem, twierdzen. A oto dwa cytaty z Twoich rad dawanych niedawno w watku zalozonym przez Ania101, (ktora nawiasem mowiac miala "studio" 3 x4m):
jaad75 napisał/a:
... Myślę, że 300Ws to w Twoim przypadku optymalniejsze rozwiązanie, choć z tego, co pamiętam akurat Dual Power troche kuleją jeśli chodzi o regulację błysku.
(A ten byl w odpowiedzi na moje stwierdzenie, ze na tlo 60-150Ws powinno wystarczyc):
jaad75 napisał/a:
Absolutnie tu się nie zgodzę. Światło na tło powinno być na tyle mocne, by umożliwić zrobienie czysto białego tła, czyli minimum dawać te 2EV powyżej klucza w softboksie. Owszem w niektórych przypadkach wystarczy 150Ws, ale 60Ws, to będzie w większości przypadków zdecydowanie zbyt mało do takiego celu. Oczywiście, można sobie z tym różnie radzić, ale zapas energii na oświetlenie tła powinien być taki, żeby taki standardowy setup móc zrobić bez większego problemu.
Poza tym, niektórzy świecą softbokasami, czy parasolkami na tło, jeśli chcą uzyskać równomierne oświetlenie, a czesto używa się tez filtrów kolorowych, więc sugerowałbym jednak nie kupować tu lampy słabszej niż 200Ws i najwyżej zamieniać miejscami z główną w miarę potrzeb...
Teraz nagle:
jaad75 napisał/a:
Jeszcze raz powtórzę - nie ilość światła się liczy (zdjęcie w poprzednim poście zrobione zostało na lampie skręconej do 8Ws, w softboksie), a kontrast między lampami. Jeśli jedna lampa będzie na 1/1, a druga na 1/4, to przy tych samych modyfikatorach i odleglości wciąż mamy 2EV różnicy w świetle padającym. 2x100Ws wystarczy bez najmniejszego problemu, by zrobić sobie białe tło, nawet na przymkniętej przysłonie. Jak napisałem wyżej, z jednym źródłem światła też się da, choć jest nieco trudniej.
Przeciez mystrawberry juz ma 2 x 100Ws, ale nie ma zadnego swiatla na tlo. Wiec poradzilem jej najpierw eksperymentowac z tym co ma, a dopiero potem (bedac pod wlywem Twoich wczesniejszych, cytowanych teraz wypowiedzi) zalecilem ewentualnie dokupic jeszcze jedna lampe nie slabsza niz 200Ws..., do "studio", o ile pamietam, 4x5m, a wiec wiekszego od 3x4 posiadanego przez Ania101. Wiec czym tu tak mocno "namieszalem" komus w glowie?
Poza tym, mystrawberry's problem to byl chyba zupelny brak oswietlenia tla, a nie samo ustawianie contrastu miedzy lampami.
Bobby napisał/a:
No coz, na Forum czasem juz tak jest, ze jesli ktos cos doradza, a drugi widzi w tym blad czy niescislosc, to zamiast sam starac sie doradzic lepiej, zaczyna udowodniac temu pierwszemu, ze nie mial racji. A zalozyciel watku pozostaje na uboczu, zupelnie zapomniany.
Bobby, ja nie wiem, czy Ty nie rozumiesz, czy udajesz, że nie rozumiesz...
2EV różnicy między światłami, to kontrast, a standardowy studyjny setup, to przysłony rzędu ~f/8 i do takich zadań (f/8 na głównym, tło 2EV powyżej) trzeba mieć mocniejsze lampy po to, by mieć swobodę działania. Natomiast ten sam kontrast można uzyskać robiąc np. główne na f/2, a tło na f/4, przy pomocy choćby speedlightów, czy żarowek błyskowych, ale to nie będzie już standardowy setup...
Bobby napisał/a:
Przeciez mystrawberry juz ma 2 x 100Ws, ale nie ma zadnego swiatla na tlo.
Ma dwie lampy - wystarczy jedną oświetlić tło, a drugą modelkę.
Bobby napisał/a:
Poza tym, mystrawberry's problem to byl chyba zupelny brak oswietlenia tla, a nie samo ustawianie contrastu miedzy lampami.
Problemem jest jak napisałem wcześniej złe ustawienie świateł, ale nawet gdyby ustawić je dobrze, to trzeba zachować właściwy kontrast, by tło było białe.
jaad75,
Moze raczej obaj czegos tu nie rozumiemy...
jaad75 napisał/a:
Bobby napisał/a:
Przeciez mystrawberry juz ma 2 x 100Ws, ale nie ma zadnego swiatla na tlo.
Ma dwie lampy - wystarczy jedną oświetlić tło, a drugą modelkę.
Bobby napisał/a:
Zrob sobie ustawienie do portretu takie zeby moc zrobic zdjecie z jednym swiatlem. (Nie istotne na razie czy uzysksz pozadany efekt z przodu.) Druga z tych juz posiadanych lamp oswietlaj tlo, stosujac rozne metody, az uzyskasz pozadany efekt.
Gdzie widzisz istotna roznice miedzy moim a swoim stwierdzeniem? Czy to co ja napisalem przeciwstawia sie w jakikolwiek temu co Ty napisales?
jaad75 napisał/a:
Bobby napisał/a:
Poza tym, mystrawberry's problem to byl chyba zupelny brak oswietlenia tla, a nie samo ustawianie contrastu miedzy lampami.
Problemem jest jak napisałem wcześniej złe ustawienie świateł, ale nawet gdyby ustawić je dobrze, to trzeba zachować właściwy kontrast, by tło było białe.
Bobby napisał/a:
Jest wiec bardziej niz oczywistym, ze nie da sie tego osiagnac oswietlajac jednoczesnie ta sama lampa obiekt i tlo. Jesli zas chce sie zeby dodatkowo wybielic tlo, to trzeba je doswietlic (co koledzy slusznie sugerowali) przynajmniej o jedna lub dwie "dzialki" przyslony (inaczej o 1 lub 2 stopnie EV), czyli dac na nie dwu- lub cztero-krotnie wiecej swiatla.
No i znowu, czy ja tu napisalem cos co przeczy temu co Ty napisales (poza, oczywiscie, budowa i iloscia zdan)?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 9