Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
kufel, kompensacja nie jest potrzebna. Średnia szarość znakomicie nadaje się do ustalenia WB.
Ja już nie bardzo rozumiem. Więc po co produkuje się szare karty, mówi o ustalaniu balansu na choćby białej kartce, papierze fotograficznym czy wybieraniu białego elementu ze zdjęcia ? Z tego co napisałeś wynika, że równie dobrze wzorcem może być cokolwiek co jest tonalnie od czarnego po biały. Światłomierz przecież zawsze próbuje uzyskać szary przy takim pomiarze, dlatego piszemy o korekcie.
Cytat z Canon-Board Janusz Body
"- zdjęcie „wzorca” powinno być zrobione „w scenie” czyli w miejscu gdzie będzie się znajdował fotografowany obiekt. Wzorzec powinien być „prawie biały” – w każdym razie bardzo jasny. Wynika to z właściwości matrycy. Liniowość matrycy (opisana w osobnym wątku T&T #22 Liniowość matrycy i co z tego wynika) powoduje, że punkt ciężkości, „środek” matrycy, znajduje się o 1 EV (1 f-stop) „od góry”. Połowa bitów zużytych na zapis zdjęcia to ten jeden górny f-stop. Niestety w odniesieniu do kolorów matryca, tak naprawdę, jest liniowa tylko z nazwy. Pewnie po trosze za sprawą filtru Bayera. Kompensując WB po środku minimalizujemy drobne błędy nieliniowości.
Ani punktowy pomiar światła ani ostrość nie mają nic do rzeczy i nie są potrzebne do WB. Jak już musisz robić w jpgach to możesz śmiało olać ostrość (manual focus bylejaki). Pomiar światła może być dowolny - jeśli robisz "małpką" to do pomiaru światła od białej kartki dobrze jest wybrać opcję "snow" czyli śnieg (tylko do zdjęcia wzorca - potem trza przestawic) w dSLRach można prześwietlić pomiar o 1 do 2 EV."
Tutaj potwierdza się to co było napisane na poprzedniej stronie, czyli prześwietlenie o + 1-2EV. Wtedy ta moja biała karta będzie biała na histogramie i na wzorcu w DPP. Miałem wątpliwości bo nigdzie o tym nie jest napisane i choć to rozwiązanie wydawało się logiczne wolę zawsze pytać.
Ostatnio zmieniony przez PaulAdmin Sro 03 Sie, 2011, w całości zmieniany 1 raz
Chodzi o to, że szara karta jest używana do dwóch celów równocześnie. Do ustalenia balansu bieli oraz właściwej ekspozycji. Prawda jest jednak taka, że do ustalania balansu bieli najlepiej nadaje się karta biała (zgodnie z cytatem z Canon-Board), a do mierzenia ekspozycji, zewnętrzny światłomierz.
Ja już nie bardzo rozumiem. Więc po co produkuje się szare karty
Do ustalenia ekspozycji dla światła odbitego, ale WB można sobie ustawić na niej równie dobrze, o ile jest neutralna.
PaulAdmin napisał/a:
Z tego co napisałeś wynika, że równie dobrze wzorcem może być cokolwiek co jest tonalnie od czarnego po biały.
Oczywiście, tylko jeśli wzorzec nie będzie neutralny nie będziesz w stanie ustawić prawidłowego WB. Ustawiając WB usiłujesz aproksymować kolor światła, poprzez wyrównanie histogramu na wszystkich kanałach, logicznym jest więc, że jeśli wybrany wzorzec będzie pochłaniał jakieś długości fali nierównomiernie (czyli modyfikował spektrum światła odbitego), to aparat nie będzie w stanie wyznaczyć prawidłowo WB.
PaulAdmin napisał/a:
Tutaj potwierdza się to co było napisane na poprzedniej stronie, czyli prześwietlenie o + 1-2EV. Wtedy ta moja biała karta będzie biała na histogramie i na wzorcu w DPP.
Ale masz napisane, że chodzi tylko o zwiększenie rozdzielczości bitowej przedziału w którym rejestrowany jest wzorzec. To może mieć znaczenie jedynie w ekstremalnych przypadkach, w typowej scenie jest nieistotne.
dragossani napisał/a:
Prawda jest jednak taka, że do ustalania balansu bieli najlepiej nadaje się karta biała (zgodnie z cytatem z Canon-Board), a do mierzenia ekspozycji, zewnętrzny światłomierz.
Powiedziałbym, że do ustalania ekspozycji służy zewnętrzny światłomierz, a WB zewnętrzny kolorymetr...
jaad75, chciałem zapytać po co są produkowane białe karty oczywiście, moja pomyłka. Prosiłbym raczej o odniesienie się do całego zdania czyli po co produkuje się białe karty, mówi o ustalaniu balansu na choćby białej kartce, papierze fotograficznym czy wybieraniu białego elementu ze zdjęcia ?
Wychodzi na to, że równie dobrze ratując się ustalaniem WB w programie za pomocą pipety można ustalić na szarej ścianie budynku, dobrze rozumiem? Jeśli nie to wybacz ale jestem amatorem, początkującym.
Wniosek taki, że ustalając WB za pomocą białej karty ustawiam ją w kadrze, naświetlam "prawidłowo" czyli 0EV i wybieram jako wzorzec. Mogę tez zabierać tylko szarą kartę która spełni równie dobrze dwa zadania.
Prosiłbym raczej o odniesienie się do całego zdania czyli po co produkuje się białe karty, mówi o ustalaniu balansu na choćby białej kartce, papierze fotograficznym czy wybieraniu białego elementu ze zdjęcia ?
Bo coś białego (na oko) często będzie bardziej neutralne, od czegoś szarego, więc taki "neutralnie" biały cel łatwiej znaleźć. Do tego biały kolor odbija więcej świała, więc łatwiej go naświetlić (choćby do 18% szarości).
PaulAdmin napisał/a:
Wychodzi na to, że równie dobrze ratując się ustalaniem WB w programie za pomocą pipety można ustalić na szarej ścianie budynku, dobrze rozumiem?
Jeśli jest neutralnie szara. Ba często nawet nie będąc idalnie neutralną, będzie lepszym "wzorcem" dla WB, niż biały element w kadrze.
PaulAdmin napisał/a:
Wniosek taki, że ustalając WB za pomocą białej karty ustawiam ją w kadrze, naświetlam "prawidłowo" czyli 0EV i wybieram jako wzorzec.
Możesz naświetlić na "0", możesz prześwietlić 1-2EV, zwłaszcza jeśli temperatura barwowa światła bardzo odbiega od standardowego przedziału (np. sciemniona żarówka/świece itp), ważne, by jej nie niedoświetlić za bardzo.
PaulAdmin napisał/a:
Mogę tez zabierać tylko szarą kartę która spełni równie dobrze dwa zadania.
Jeśli jest neutralnie szara (nie musi być), to jak najbardziej.
Ja też zawsze w studiu testuję za pomoca białej kartki i bardzo dobrze ustala się balans bieli, a wzorzec jeśli nie będzie neutralny nie będziesz mógł ustawić prawidłowego WB. Musisz stworzyć taką sytuację swojemu sprzętowi (o jakiej pisali poprzednicy więc nie będę się powtarzać) aby miał dobre warunki do zmierzenia balansu.
Oczywiście, tylko jeśli wzorzec nie będzie neutralny nie będziesz w stanie ustawić prawidłowego WB. Ustawiając WB usiłujesz aproksymować kolor światła, poprzez wyrównanie histogramu na wszystkich kanałach, logicznym jest więc, że jeśli wybrany wzorzec będzie pochłaniał jakieś długości fali nierównomiernie (czyli modyfikował spektrum światła odbitego), to aparat nie będzie w stanie wyznaczyć prawidłowo WB.
Czy wyrównywanie kanałów to dokładny balans bieli niezależnie od źródła światła?, jak patrzę na histogram RGB w Canonie to najlepiej gdyby RGB było równe po wykonaniu zdjęcia?
jaad75 napisał/a:
Jeśli jest neutralnie szara. Ba często nawet nie będąc idalnie neutralną, będzie lepszym "wzorcem" dla WB, niż biały element w kadrze.
- skąd wziął się pomysł ustawienia balansu bieli na stałe na 5200, czy wtedy łatwiej jest korygować WB w postprocesie?
- jak to jest w tym balansem bieli na zdjęciach nawet w raw, szukamy no właśnie czego szukamy:
- bieli
- szarości
i skąd mamy wiedzieć że np. ta biel i ta szarość jest odpowiednia, bo nawet mając te szare karty a już na pewno biały papier foto, to piszecie że mogą być nieodpowiednie.
Czy wyrównywanie kanałów to dokładny balans bieli niezależnie od źródła światła?
Zasadniczo tak. Przypadki szczególne to np scena oświetlona reflektorami niebieskim i czerwonym
paul80 napisał/a:
jak patrzę na histogram RGB w Canonie to najlepiej gdyby RGB było równe po wykonaniu zdjęcia?
Wyrównanie histogramów to nie jest balans bieli
paul80 napisał/a:
Dlaczego tak się dzieje?
Aparaty generalnie mierzą balans bieli już po wywołaniu zdjęcia, czyli analizując plik JPG. To znaczy, że zakres danych jest przycięty do 8 bitów. A dlaczego biały nie jest OK? Bo często może być przepalony w jednym z kanałów, czego Ty nie będziesz widział, a algorytm WB dostanie (o ile nie zgłosi błędu) błędne dane.
paul80 napisał/a:
gdybym chciał kupić jakąś kartę do balansu bieli, to co warto kupić
Cokolwiek co jest neutralnie szare i niezbyt jasne
QPcard 101 to zestaw trzech odcieni pozwalający nie tylko ustalić balans bieli ale też wyregulować krzywą tonalną do czerni i bieli.
paul80 napisał/a:
skąd wziął się pomysł ustawienia balansu bieli na stałe na 5200, czy wtedy łatwiej jest korygować WB w postprocesie?
To okolice temperatury światła słonecznego - w większości przypadków taka nastawa gwarantuje naturalne efekty i zabezpiecza przed huśtawkami WB w przypadku cieni czy dużej ilości zielska w kadrze
paul80 napisał/a:
- jak to jest w tym balansem bieli na zdjęciach nawet w raw, szukamy no właśnie czego szukamy:
Temperatury głównego iluminanta.
paul80 napisał/a:
i skąd mamy wiedzieć że np. ta biel i ta szarość jest odpowiednia
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 9