Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Sob 19 Lis, 2011 Balans Bieli a automatyczna korekcja przez mózg...
Jak to jest ,że idąc nocą przez miasto robimy zdjęcie i na nimmamy przepiękne różnokolorowe barwy latarni, lamp etc... a nasz mózg potrafi w locie przetworzyć tak ten obraz że wszystkie te światła wydają nam się zbliżone do białego? Mamy 2 lampy koło siebie o barwie żółtej i zielonej (na zdjęciu) a nasz mózg równocześnie dla obu tych świateł, ze sobą pomieszanych, o różnej długości fali, potrafi to skorygować? Są jakieś ciekawe badania w tej sprawie?
poziomek, powiem Ci może coś zaskakującego: gdybyś przeteleportował na tą ulicę jakiegoś młodego indiania z terenów Amazonii, który nigdy w życiu nie widział latarni, ani kartki papieru, to pytając go o kolor tych świateł powiedział by Ci, że jest... żółta i zielona...
dcs [Usunięty]
Wysłany: Sob 19 Lis, 2011
hijax_pl,
Tylko po co narażać na tak wielki szok tambylca?
mnie tez. jako temat powiązany z balansem bieli i jego "poprawnością". podobno mozg potrafi korygować zafarb . ale przecież są tego granice. silnie żółte sodowe światło dają taka dominantę ze czasem trudno jest widzieć biele oświetlone takim światłem jako biale etc. wniosek taki ze nie zawsze warto korygować jest do hiper poprawnej biel, tym bardziej jeśli chcemy oddawać klimat chwili.
silnie żółte sodowe światło dają taka dominantę ze czasem trudno jest widzieć biele oświetlone takim światłem jako biale
Takie np panoramy nocne miast są w zasadzie.. żółte Tak je widzimy i tak kojarzymy. Zatem jeśli sprowadzimy punkt bieli tak by były te światła białe to będzie nienaturalnie
Dlatego w zdecydowanej większości przypadków najlepiej sprawdza się WB ustawiony na światło dzienne.
Takie np panoramy nocne miast są w zasadzie.. żółte Tak je widzimy i tak kojarzymy.Zatem jeśli sprowadzimy punkt bieli tak by były te światła białe to będzie nienaturalnie
ano właśnie . dlatego pociągnę temat i zapytam: czym jest "poprawny " balans bieli? takim w którym biel będzie biała? czyli jakby oświetlona białym światłem? jeśli tak to wniosek taki ze nie zawsze warto na sle wybielać biel bo nie zawsze taką ją widzimy .
PS. na początku swojej przygody z fotografią myślałem ze poprawny balans bieli to taki który rejestruje barwy takimi jakimi są , jakimi widzimy.a to jest po prostu korekcja dominant światła i sprowadzanie bieli do bieli.
kufel, ustawiaj WB do głównego iluminanta i po sprawie (oczywiście są sytuacje, gdy to nie jest możliwe)
zawsze ustawiam na AWB a potem wszelkie poprawki w "wołarce". najszybszy i najłatwiejszy sposób poprawki balansu bieli sprowadzają sie do uzyskania (na ile sie potrafię) uzyskania widzianych kolorów. sprowadzanie bieli do bieli nie zawsze ma sens. ale to już tak trochę od głównego tematu odchodzimy
poziomek napisał/a:
Jak to jest ,że idąc nocą przez miasto robimy zdjęcie i na nim mamy przepiękne różnokolorowe barwy latarni, lamp etc... a nasz mózg potrafi w locie przetworzyć tak ten obraz że wszystkie te światła wydają nam się zbliżone do białego?
czy na pewno? nie każdą dominantę duet mózg-oczy nam skoryguje.
taki cytat z wiki:
Cytat:
Za idealny poziom balansu bieli założono światło słoneczne zmierzone w południe blisko równika (chodziło o ograniczenie wpływu kąta przejścia przez atmosferę promieni na osłabienie lub wzmocnienie części pasma). Zbadano procentowy udział każdej składowej i przyjęto je za punkt wyjścia dla określenia totalnej bieli i doskonałej szarości (tzw. koloru szarego po odbiciu światła białego od szarej karty Kodaka). Każda rozbieżność w proporcjach udziału składowych w paśmie światłą odbitego i padającego (tzw. przesuniecie pasma w kierunku czerwieni lub fioletu) powoduje ocieplenie (przesunięcie w stronę czerwieni) lub oziębienie (przesunięcie w stronę fioletu ) obrazu porównywanego z tym wykonanym we wzorcowych warunkach.
Oko ludzkie ma niezwykła zdolność do korygowania tego błędu, ale do pewnego stopnia. W ciągu dnia, gdy oglądamy szary przedmiot rano, w południe i wieczorem będzie on dla nas tego samego koloru. Granica adaptacji do różnych warunków oświetleniowych pojawia się gdy w grę będą wchodzić skrajne wartości tj. gdy ten sam, szary przedmiot będziemy oglądać nocą przy świetle świecy stanie się zaczerieniony a przy świetle księżyca - stanie sie niebieski.
Zrób taki eksperyment i ustaw na stałe na "słoneczko"
Ok. tylko nie wiem czy do końca rozumiem co to ma dokładnie na celu czy chodzi Ci o to ze 5500 K to poziom BB zbliżony do percepcji ludzkiego oka?
inna sprawa ze wartość "słoneczko" w jednej puszcze nie musi być identyczną z wartością "słoneczko' w drugiej puszcze. ale rozumiem ze to są różnice pomijalne?
Jak to jest ,że idąc nocą przez miasto robimy zdjęcie i na nimmamy przepiękne różnokolorowe barwy latarni, lamp etc... a nasz mózg potrafi w locie przetworzyć tak ten obraz że wszystkie te światła wydają nam się zbliżone do białego? Mamy 2 lampy koło siebie o barwie żółtej i zielonej (na zdjęciu) a nasz mózg równocześnie dla obu tych świateł, ze sobą pomieszanych, o różnej długości fali, potrafi to skorygować?
Nie potrafi tego skorygować. Jeśli widzimy światła o zdecydowanie różnej temperaturze barwowej, a nawet różnej zawartości widma równocześnie, to wyraźnie potrafimy zobaczyć różnicę - najczęściej ani jedno nie wydaje nam się białe.
hijax_pl napisał/a:
Zrób taki eksperyment i ustaw na stałe na "słoneczko"
Tylko, że to akurat bez sensu, bo mózg jednak koryguje zafarby, zwłaszcza jeśli przebywamy w świetle o danej temperaturze barwowej odpowiednio długo...
eśli widzimy światła o zdecydowanie różnej temperaturze barwowej, a nawet różnej zawartości widma równocześnie, to wyraźnie potrafimy zobaczyć różnicę - najczęściej ani jedno nie wydaje nam się białe.
Adoptuje się wzrok do głównego źródła światła: jak np w hali sportowej wpada światło dzienne przez okna to żarówki przy suficie mogą się wydawać, powiedzmy: zielone. Ale jak już słońce zajdzie i oświetlenie sztuczne zdominuje - wtedy będą one dla nas bardziej białe.
jaad75 napisał/a:
Tylko, że to akurat bez sensu, bo mózg jednak koryguje zafarby, zwłaszcza jeśli przebywamy w świetle o danej temperaturze barwowej odpowiednio długo...
Oczywiście, że koryguje. Takim manewr ze słoneczkiem da kiepskie wyniki w sytuacji pogody jesiennej, gdzie niebo jest zasnute grubą, jednolitą warstwą chmur... I dziesiątkami innych sytuacji
Chodziło mi o to, że w takim normalnym użytkowaniu - moim zdaniem - ustawienie stałe na WB dzienny jest dużo lepszym rozwiązaniem od AWB.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 9