Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Pojawiła się pierwsza recenzja małych Sigm Merrill.
Cena 1000$ za DP1 zachęca chociaż do pobawienia się tym klocuszkiem.
Jak na razie RAWy z nich można obrabiać tylko Sigmą Pro co niestety nie jest zachwycające.
Fragmenty recenzji z Luminous Landscape mówią również, że:
[...]Make no mistake. As I've written, like its sister the DP2M this is not a camera for dilettantes. But, if you are willing to forgive (or at least accept) its foibles (crap battery life, slow file writes, annoying raw software) you will be rewarded with some of the most amazing image quality short of medium format or sheet film. [...]
oraz:
[...]I would challenge a gallery print comparison with just about any other camera lens combination, and yes, I'm including a Nikon D800e with top glass or a Leica M9.[...]
[...]although using the RAW file better results were available when changing the white balance setting from AUTO and choosing the appropriate option, such as Sunlight [...]
To samo mam w mojej DP1.
Ale to jest budujące:
[...] However, if you are a fan of the Foveon colour and extremely high levels of detail at the pixel level, then these are things you may be able to work around. [...]
[...] The Sigma DP1 Merrill has an excellent lens and sensor and is capable of producing stunning images with excellent colour and outstanding levels of detail. [...]
czekam więc aż sie pojawi w moim zasięgu aby dopaść ją w moje łapska
i żeby nie było tak słodko: wady i ich znaczenie dla mnie:
Sigma DP1 Merrill Cons
Large RAW files (45 to 55mb each) - to akurat zaleta
Poor JPEG results - nie robię więc wali mnie to
Sigma Photo Pro performance - będę zwalał doTIFFa i obrabiał w LR
Lacks flash - są sanki i mam Speedlite 580EX
VGA video - nie kręcę "filmików"
Poor battery life - na sesji robię 10-20 precyzyjnie kadrowanych ujjęć więc dla mnie starczy
ACR/LR czyta bezpośrednio RAWy a DNGConverter konwertuje do DNG.
Ja tam nie widzę potrzeby stosowania SPP
Z DP1 tak ale nie wiadomo czy będzie czytał z Merrilla ?
SPP traktuję jako ciekawostkę przyrodniczą (ten suwaczek do obróbki X3F).
Na razie gościu z Luminous-landscape napisał w liście otwartym do CEO Sigmy, że nie czyta. WYtłuszczenie ode mnie:
[...] I believe that many users of sophisticated imaging devices like the new Merrill cameras are being let down by not being able to process raw files in any program other than your provided SIGMA Photo Pro. The vast majority of advanced photographers, in particular those likely to use your Merrill cameras, use other cameras as well, and are almost certain to already be using raw processing software from Adobe, Apple, or Phase One, the big three of raw processing software.
I therefore would request one of two things. Either make available all the information required by these companies to support your camera's unique abilities, so that they are able to do so without the difficult (and unlikely) job of reverse engineering your unique file structure and processing. Or, please build into SPP the ability to export a DNG file, which can then be read universally, and which can contain your proprietary image processing. As you know, DNG is an open standard and available without license. [...]
[ Dodano: Sro 21 Lis, 2012 00:27 ]
Niestety nie będzie Merrilla. może kiedyś jak dopadnę na Allegro za... 700 zł.
Złożyłem zamówienie na amazon.com z odbiorem w USA (999$).
U nas 4.990,- w Sigma Polska (sic!)
A potem...
Wieczorem ściągnąłem sobie kilka RAWów zrobionych DP1 Merrill (57 Mb sztuka)
ot tak, aby "dla sportu" poćwiczyć obróbkę w nowym SPP (5.4) i potrenować przed nadejściem "cacka" z USA.
Najpierw walczyłem w SPP 5.2 ale zdumiewał mnie nie dający się obrabiać potworny banding i zazielenienia kadru. Zrobiłem update do 5.4.
Wnioski:
To są cholernie duże pliki i SPP chodzi jak muł. Ruch suwaczkiem i... czekasz 20 sekund na pojawienie się efektu. Istna masakra.
Obrabia się ciężko a efekty mnie nie zachwyciły pod względem głębi koloru i mikrokontrastu.
Owszem, są szczegółowe i żyleciasto ostre od rogu do rogu a CA się praktycznie nie stwierdza. Nie mam zamiaru sp ędzić życia przy kompie.
Wyeksportowanie do 16-bit TIFFa i wrzucenie do PS powoduje, że plik "na otwarciu" ma 120 mb i po założeniu trzech warstw jest już tak monstrualny, że wywala mi PSa (pomimo zainstalowanych 8 Gb RAM na 64-bitowym systemie).
Po północy w niedzielę zkancelowałem móje zamówienie.
PS. Ale męczy mnie nadchodzący Mikołaj i zacząłem myśleć o nowej zabawce dla dorosłego chłopca: NEX-6
chociaż nadal twierdzę, że ludzkie ręce nie wyprodukowały jeszcze niczego lepszego (dającego więcej lpm) niż GF-1 ze szkłem 20/1.7
Po północy w niedzielę zkancelowałem móje zamówienie.
Moim zdaniem zrobiłeś słusznie. 999 USD plus parę procent cła, plus VAT daje kwotę całkiem bliską chorej polskiej cenie. Jest ciągle parę złotych różnicy, ale nic nie usprawiedliwia takiej ceny. Ułomny kompakcik, z co rusz padającą baterią i zapisem trwającym 12 sekund za 5 tys. złotych? Trzeba na głowę upaś. Za pół roku będą kosztować połowę tej kwoty, a za rok kupię Merrila w tej samej cenie co DP1s obecnie, czyli za 700 złotych.
fatman napisał/a:
PS. Ale męczy mnie nadchodzący Mikołaj i zacząłem myśleć o nowej zabawce dla dorosłego chłopca: NEX-6
chociaż nadal twierdzę, że ludzkie ręce nie wyprodukowały jeszcze niczego lepszego (dającego więcej lpm) niż GF-1 ze szkłem 20/1.7
A mnie wszelkie męki przeszły po odrobieniu lekcji związanej z Foveonem. Męczył mnie konkretnie nowy 5D MkIII albo używany 1D MkIV lub Ds MkIII. A teraz mi przeszło jak ręką odjął. Jeśli będę potrzebował drugi, dobry korpus, to kupię kolejną 5-tkę MkII, bo są w coraz lepszych cenach. Grzecznie czekam aż coś się zmieni w matrycach co sprawi, że naprawdę będzie warto kupić nowy aparat. Obecnie to tylko gadżeciarstwo i pogoń za króliczkiem.
Zrobiłem w piątek osobiste RAWy i JPEGi nową Sigmą DP1 Merrill.
Pożyczyłem aparat w Sigma Pro w Poznaniu.
Równolegle robiłem zdjęcia moją starą Sigmą DP1 oraz Canonem 5D mkII na identycznych nastawach (szkłem EF 24-105 f/4L IS USM).
Wnioski:
1. Bateria baaaaaaardzo słaba. Z pełnej bateri zrobiłem 36 ujęć i zgon.
A może takie jest zamierzenie Sigmy aby dać użytkownikowi flavor analogu
i aby panował nad szałem pstrykania i robił tylko przemyślane kadry.
Dają jednak w komplecie drugą baterię (czytaj: rolkę filmu)
2. Obraz jest barrrrdzo ostry wprost z puszki (robiłem na wyzerowanych nastawach). Również w rogach.
3. Kolory na JPEGach wprost z puszki - bardzo dobre. Neutralne. Nie wyczuwałem podbicia.
4. RAWy mają 52 - 57 Mb. WYwoływać je można tylko w SPP.
Jeżeli nie włącza się podglądu 100% to obróbka idzie nawet sprawnie. Włączenie 1:1 zamula soft na tyle, że aby zobaczyć skutek ruchu suwaczkiem trzeba odczekać każdorazowo 10-15 sekund.
5. RAW wyeksportowany do 16-bit TIFFa i otwarty w PS ma 120Mb i po założeniu 4-5 warstw korekcyjnych skutecznie zawiesza PSa pomimo 8Gb RAMu w kompie.
6. Nie mam czym zmierzyć dynamiki matrycy ale powiem, że niektóre ujęcia specjalnie prześwietlałem i wszystko udało mi się odzyskać w SPP. Nie bawiąc się w niuanse zjeżdżałem w dół z ekspozycjąa a następnie odzyskiwałem z powrotem detale w cieniach suwaczkiem X3F.
7. Robiłem tylko na ISO100 ale w ciemnych miejscach pojawia się ziarnisty szum.
8. Aparat bardzo wolny. Zapis RAW+JPEG trwa ok 15 sekund. W tym czasie nic nie da się robić.
9. Bardzo czytelny LCD. Zupełnie jak w moim 5DmkII. Widać pięknie.
10. Ładnie skomponowane menu. Dużo lepiej niż w starej Sigmie DP1.
Ogólnie wrażenie neutralne. Nie kupię go jednak. Przeszło mi.
Może za 2 lata jak ktoś wystawi na allegro za 700 PLN.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 11