Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Sro 11 Cze, 2008 rozwój aparatów cyfrowych - do czego to doprowadzi
Z punktu widzenia producenta ciągłe "polepszanie" sprzętu, dodawanie dodatkowych (nie zawsze użytecznych) funkcji, zwiększanie zooma, czy też naszych ulubionych megapikseli, ma na celu podtrzymanie sprzedaży, wybicie się ponad konkurencję i osiągnięcie maksymalnego zysku.
Założyłem ten temat, aby przekonać się co tak naprawdę jest nam potrzebne i jakie są granice technologiczne, których przekroczenie NIC !!! nam już nie da. Czyli prostymi słowami mówiąc - kiedy i na jakim poziomie, nadejdzie kres "ulepszeń"?
1. Megapixele - uważam, że poziom satysfakcjonujący znaczną większość użytkowników został osiągnięty a nawet przekroczony. Do wydruku 10x15 wystarczy 3Mpix a obecnie standardem jest 10-12 (nie mówię o 1ds markIII dla profesjonalistów) Oczywiście więcej megapixeli to większe możliwości kadrowania, ale też więcej megapixeli to większe szumy. Szkoda że producenci tego nie rozumieją i ładują Mpix ile się da, nie poprawiając znacząco jakości obrazu. Uważam, że granica obecnych 12 Mpix to i tak za dużo i wielkość powinna zostać na tym poziomie a producenci powinni się skupić na poprawie jakości zdjęcia. Technologia zapisu na szczęście nadąża za wielkością plików i z reguły wszystko sprawnie i ładnie się zapisuje nie wprowadzając opóźnień w korzystaniu aparatu. Na widnokręgu są plany wykonania 10 krotnie szybszej pamięci (ok.300MB/sek).
2. megazoom - nie mówię, że zawsze, ale czasem się przydaje i lepiej mieć go niż nie mieć. Pozostaje jedynie liczyć na to, że jakość optyczna zostanie poprawiona i dorówna zoomom o mniejszym czynniku. oczywiście i megazoom będzie miał swój kres - w końcu nie będziemy w stanie (bez zaawansowanego IS na poziomie sporo wyższym niż obecne 3-3,5EV wykonać zdjęcia bez poruszenia)
3. liveview - uważam, że ten "gadżet" będzie miał sens dopiero, gdy dorówna funkcjonalnością aparatom P&S. W obecnym wydaniu jest nie do przyjęcia i stosowany jest wyłącznie jako lep na muchy.
4. Liczba punktów AF - uważam, że to co zostało osiągnięte (np 51 pól D3 czy D300) wystarczy aż nadto
Jak ktoś chce to zapraszam do dyskusji
Ostatnio zmieniony przez MichalP Sro 11 Cze, 2008, w całości zmieniany 1 raz
Ja bym chcial, zeby konstruktorzy podarowali sobie wyscig na megapixele, bo tak jak piszesz - nie ma to wiekszego sensu.
Wieksza rozpietosc tonalna - tego bym chcial. Na poczatek, zeby dorownywala kliszy.
Ano rzeczywiście rozpiętość tonalna. Tu jest sporo do zrobienia, bo można by sobie życzyć, aby na wysokim ISO ta rozpiętość była identyczna jak przy ISO 100 bądź 200.
A propos ISO - największą znaną mi wartością osiąganą przez dSLR jest 25600 w Nikonie D3. Tak naprawdę jest to wartość niekalibrowana, podobnie jak wszystkie powyżej ISO 6400, więc różnie tu może być z oddaniem barw, rozpiętości tonalnej, itp itd.
Myślę, że w sumie wystarczyłaby wartość 1600/3200 ale z jakością obecnych bazowych ISO. Pamiętajmy, że kiedyś robiło się zdjęcia na kliszy przy ISO 100 i było OK
Ja bym nawet wolal, zeby zwiekszyli rozpietosc tonalna na niskich iso. Moze nie bedzie trzeba filtrow polowkowych stosowac dla likwidacji przepalow.
Z punktu widzenia mojego systemu widze potrzebe powstania nowych wersji obiektywow z ssm, a takze wypelnienie dziury w stalkach, zeby nie bylo: albo Zeiss albo nic.
Ja bym nawet wolal, zeby zwiekszyli rozpietosc tonalna na niskich iso. Moze nie bedzie trzeba filtrow polowkowych stosowac dla likwidacji przepalow.
Z punktu widzenia mojego systemu widze potrzebe powstania nowych wersji obiektywow z ssm, a takze wypelnienie dziury w stalkach, zeby nie bylo: albo Zeiss albo nic.
W gruncie rzeczy chodziło mi o przytoczenie jakichś parametrów. Szukając po różnych aparatach najlepszą rozpiętość tonalną znalazłem w Fuji S5Pro - http://www.dpreview.com/r...5pro/page18.asp
Wynosi ona (w zależności od ISO) w granicach 10-11EV. Rozumiem, że taka wartość by nas satysfakcjonowała aby nie martwić się przepałami i coś czasem skorygować (jeśli konieczne). Obecny dobry standard to ok 8-9EV więc do osiągnięcia wartości osiąganej prze z Fuji dużo nie brakuje.
Kolejna sprawa - ostrość - jest to subiektywna ocena zdjęcia - każdy to inaczej postrzega. Obecne obiektywy dochodzą w szczycie do 50 lpmm (np Nikkor 50 1.8 przy f5.6 na Nikonie d300). Rozumiem, że ta wartość jest naprawdę wysoka i jeśli takie parametry mielibyśmy zarówno na środku jak i na brzegach i to przy wszystkich przesłonach, a jeszcze lepiej w megazoomie to byłaby bomba. Nawet jakby wszędzie było 35-40 lpmm to też nieźle. Staram się odnaleźć i określić granicę przyzwoitości.
Ale spójrzmy na to inaczej - matryca Nikona d300 ma 12Mpix (w uproszczeniu) co daje załóżmy 4000x3000 pixeli. Fizycznie matryca ma 23,6x15,8mm. Czyli granica matrycowa to około 90lpmm (chyba że się mylę) a więc sporo zostało do osiągnięcia i poprawienia w optyce, chociaż obecne wartości do nie tylko amatorskiego wykorzystania wystarczą aż nadto.
Mylisz się, bo nie nie bierzesz pod uwagę interpolacji Bayera i działania filtra AA.
BTW, matryce już dawno mają rozpiętość tonalną (a właściwie zakres dynamiczny) "kliszy". Slajd, to też klisza, a jego rozpiętość przekroczono już dość dawno temu... W tej chwili matryce DSLR mają DR podobny do popularnych filmów kolorowych, a matryca S3/S5 rozpiętość najlepszych negatywów B/W...
Dla mnie interpolacja Bayera i filtry AA mowia tyle, ze wiem, ze cos takiego istnieje. Mowiac najprosciej chodzi mi o to, aby na zdjeciu i niebo bylo blekitne z chmurkami i lasek dobrze widoczny. Ewentualnie, zeby nie trzeba bylo doswietlac lampa twarzy robiac portrecik w cieniu.
Nie bierzecie pod uwagę faktu, że nasz sposób widzenia to nie tylko oko, które - być może - ma lepsze parametry niż sprzęt foto, ale przede wszystkim psychologia. Te cienie na twarzy pewnie oko też widzi, tylko sobie to sami w głowie kompensujemy, bo nigdy nie oglądamy naraz całego „kadru”, tylko skupiamy się na jakimś wycinku.
Nie wiem czy zjawisko balansu bieli ma swoją analogię w oku ludzkim, ale jeśli ma, to też samo się kompensuje, nawet o tym nie wiemy, prawda?
Wiemy, wiemy, jeśli tylko potrafimy włączyć odpowiedni układ kontrolny w mózgu...
To tak samo jak z widzeniem rektalinearnym - oko widzi znacznie bliżej fisheye, wystarczy nauczyć się patrzyć na proste linie na skraju "kadru" bez podświadomej kompensacji...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 9