Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Robienie zdjęć w trybie "A" lub "S"
Autor Wiadomość
pecet0 
Nowy


Posty: 15
Wysłany: Sob 06 Lip, 2013   Robienie zdjęć w trybie "A" lub "S"

Witam,

Dysponuję aparatem Nikon D5100.
Jestem na etapie przyswajanie różnej wiedzy z książek na temat fotografii.

Mam jednak pytanie odnośnie robienia zdjęć przede wszystkim w trybie "A"

Fabrycznie w aparacie miałem wyłączone automatyczne dobierani ISO.

i gdy wskaźnik ekspozycji podpowiadał mi że przy dobranej przysłonie wyjdzie zdjęcie niedoświetlone, to rozjaśniałem sobie zdjęcie poprzez zwiększanie kompensacji ekspozycji co 1/3 EV do odpowiedniego poziomu.

Przed chwilą natomiast zmieniłem sobie ustawienia abym ja wybierał tylko przysłonę w trybie A, a aparat aby wybierał nie tylko czas naświetlania ale również i ISO.

i teraz mam pytanie jak jest korzystniej ustawić aparat?
aby aparat sobie automatycznie wybierał wysokie ISO, jeśli jest ciemno, czy aby samemu ręcznie rozjaśniać poprzez kilkukrotne zmianę ekspozycji po kroku co 1/3 EV ?
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






nienietaktak
[Usunięty]

Wysłany: Sob 06 Lip, 2013   

Najkorzystniej jest ustawić tryb M i mieć kontrolę nad wszystkim.
 
 
pecet0 
Nowy


Posty: 15
Wysłany: Sob 06 Lip, 2013   

nawet jeśli miałby to być tryb M
to w jaki sposób wtedy lepiej rozjaśnić zdjęcie, aby zachować czystszy obraz?
 
 
muzyk 
Temu Panu już podziękujemy



Pomógł: 282 razy
Posty: 8443
Wysłany: Sob 06 Lip, 2013   

pecet0 napisał/a:
to w jaki sposób wtedy lepiej rozjaśnić zdjęcie, aby zachować czystszy obraz?

Poświecić latarką :twisted:

Na poważnie - tak ustawiasz czas i przysłonę, że wychodzi Ci pożądana ekspozycja.
Do tego dochodzi rodzaj pomiaru światła i czułość ISO.

Po prostu wypróbuj sam ten sam kadr z różnym ISO i pomiarem światła.
Czas i przysłonę pozostaw taką samą.
 
 
nienietaktak
[Usunięty]

Wysłany: Nie 07 Lip, 2013   

pecet0, dochodzisz do granicznyxh wartości czasu i przysłony gwarantującyxh nieporuszone zdjęcie z akceptowalną GO, a jeżeli jeszcze masz niedoświetlenie, to wtedy podbijasz ISO.
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Nie 07 Lip, 2013   

Lepiej dać nieco wyższe ISO i mieć od razu poprawnie naświetlone - choć ustawienie na ISO automatyczne nie jest najlepsze, wygląda mi na to że najlepiej jednak ręcznie ISO dopasować, tak by i czas i żądaną przysłonę uzyskać. Nadmierne forsowanie ISO zawsze trochę za dużo szumu może dać , albo zabrać trochę szczegółów zdjęcia . Kompensacja ekspozycji służy do regulacji naświetlenia przy automatycznym naświetleniu i różnych motywach (wg wskazań histogramu) . Warto też stosować kompenacje cieni do uzyskania szczegółów w cieniach.
 
 
cygnus 
Entuzjasta


Pomógł: 3 razy
Posty: 618
Skąd: Bognor Regis, Anglia
Wysłany: Czw 11 Lip, 2013   

Przez długi czas ustawiałem ISO wyłącznie ręcznie (w D100 i D90). Ale często dostawałem poruszone szybkie obiekty.
Teraz ustawiam dosyć często automatyczne ISO odpowiednio programując zarówno maksymalną wartość ISO jak i maksymalny czas migawki. Mam znacznie mniej zdjęć poruszonych.

Poruszone zagadnienie jest dosyć złożone, trudno je wyczerpująco objaśnić w prostych, żołnierskich słowach. Spróbuję w kilku punktach zaznaczyć podstawowe aspekty:
Jeśli decydujesz się na tryb A (preselekcja przysłony) - sugeruje to, że decydujące znaczenie ma głębia ostrości. Taki jest główny sens ręcznego wyboru wielkości przysłony.
Automatyka naświetlania dobiera teraz czas migawki, co w niektórych sytuacjach prowadzi do błędów: ten czas może być za długi - i obiekt będzie poruszony, czas może też być za krótki, dynamiczny obiekt będzie wtedy zamrożony w ruchu. Np. śmigłowiec albo samolot w locie będzie miał zamrożone łopaty śmigieł i będzie wyglądał jak MODEL a nie jak rzeczywisty samolot w locie.
Automatyka czułości (ISO) działa tak, że począwszy od pewnej wartości migawki czas naświetlania nie jest już wydłużany, tylko jest podnoszone ISO. Może to z kolei doprowadzić do zbyt zaszumionego obrazu.

Wszystko zależy od celu. Czy chodzi o dużą czy małą głębię ostrości, czy też o mrożenie ruchu albo jego rozmazanie. A może po prostu jest ciemno i bez podwyższenia ISO się nie obejdzie.

Co do tego, ile szumu jest akceptowalne - to też zależy. Jeśli zdjęcie ma być tylko prezentowane w internecie to będzie bardzo zmniejszone i sporo szumu w procesie obróbki na komputerze będzie można zgubić. Ale jeśli to ma być wydruk na papierze A4 lub większym - szum okaże się bardzo widoczny i zniszczy zdjęcie.

Krótkie pytanie - długa i niepełna odpowiedź. Takie jest życie.

Polecam choćby najprostszy podręcznik fotografowania. Jest ich naprawdę mnóstwo, można znaleźć coś o odpowiednim poziomie trudności.
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Czw 11 Lip, 2013   

cygnus napisał/a:
ustawiałem ISO wyłącznie ręcznie (w D100 i D90). Ale często dostawałem poruszone szybkie obiekty.

Widocznie brakowało ci doświadczenia - to już eksperymentalnie trzeba czas dobrać , tak żeby całkiem obiektu nie zamrozić ale też całkiem go nie rozmazać. Włączenie automatyki mija się z celem bo zacznie rządzić algorytm producenta i przypadek a nie o to chodzi. Do fotografowania szybkich obiektów trzeba brać pod uwagę nie tylko prędkość pojazdu ale też kąt pod jakim względem obiektywu się porusza oraz czy obiekt jest prowadzony przez aparat czy nie. Zgranie tych wszystkich czynników dopiero daje dobry czy pożądany efekt i duże doświadczenie w tym względzie daje pewną powtarzalność i przewidywalność wyniku. Jednym słowem praktyka i setki zdjęć oraz ich analiza pozwolą na uzyskanie coraz lepszych rezultatów - książki owszem mogą trochę pomóc np. z grubsza obliczyć jaki powinien być czas przy takim a takim kącie itp...
 
 
cygnus 
Entuzjasta


Pomógł: 3 razy
Posty: 618
Skąd: Bognor Regis, Anglia
Wysłany: Pią 12 Lip, 2013   

AndrzejM.Makuch:
Jestem zupełnie innego zdania.
Algorytm naświetlania producenta nie jest jakąś tajemnicą światową, tylko jest dobrze znany i przewidywalny. Wybieram sobie wielkość pola pomiarowego i odpowiednią KOREKTĘ naświetlania.
Mam tu na myśli głównie ptaki (albo samoloty) w locie, fotografowane na tle nieba. Robię serię albo kilka serii jedna po drugiej i oświetlenie w trakcie takiej sesji ZMIENIA SIĘ, gdyż zmienia się kąt padania światła. Ustawienie manualne jest w tych okolicznościach raczej nieprzydatne.
Co innego wielkość pożądanej korekcji. Ta zależy bardzo silnie od fotografowanego obiektu, ptak może być prawie czarny albo przeciwnie, biały. Żaden algorytm tego nie uwzględni. Oczywiście kierunek padającego światła też istotny.
Obliczanie jaki powinien być czas naświetlania przy takim i takim kącie - to już jest zupełna aberracja. Jestem fizykiem z wykształcenia i potrafię to i owo obliczyć, ale w fotografii po prostu lepsze efekty daje zrobienie zdjęć próbnych.
Ustalenie pożądanej wielkości rozmycia przy paningu jest proste po kilku próbach z różnymi czasami. Doświadczenie mam tu spore, zarówno przy fotografowaniu wyścigów konnych, zawodów hippicznych, ptaków czy samolotów. Owszem, obliczenia pozwalały mi szybciutko ustalić (na podstawie zdjęć) prędkość obrotową śmigieł czy też wirników.

To, czy chcę ekstremalnie rozmazać obiekt albo tło, czy zamrozić - jest założeniem. Czasem nawet tego nie jestem pewien, jaki efekt w danym wypadku bardziej mi się spodoba. Także i wtedy próbuję jednego i drugiego - bez książek i bez obliczania.

Przeważnie nie brakowało mi doświadczenia tylko ŚWIATŁA, bo chciałem koniecznie fotografować przy jak najniższym ISO. Doszedłem w końcu do wniosku, że automatyka ISO z odpowiednim ograniczeniem (czyli dostępna w zaawansowanej lustrzance) daje większą elastyczność i więcej udanych kadrów niż wymądrzanie się (przed samym sobą) z ręcznymi ustawieniami.

Dość daleko odeszliśmy od tematu wątku, zadanego na poziomie bardzo elementarnym.
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Sob 13 Lip, 2013   

Doświadczenia mam inne , bo o ptakach i samolotach w ogóle nawet nie pomyślałem - nie interesują mnie i tyle, jeśli to jako środek transportu albo obiekt "geometryczny naziemny". Owszem kiedyś w latach 80-tych z obowiązku "szybkie" trochę fotografowałem , ale to dawne czasy.
Może z manualnym ustawieniem nieco przesadziłem , wszak mamy preselekcje czasu , można zadać auto ISO , a jeśli coś się prze/niedoświetli z RAW wyciągnąć. Oczywiście przy ustawionym pomiarze punktowym powiązanym z punktem ostrości AF. Bardziej chodziło mi doświadczalne ustalenie tego właśnie czasu - który zależnie od kąta pod jakim będzie pojazd w stosunku do osi obiektywu będzie każdorazowo inny. Jak i inne będzie rozmycie obrazu. O obliczaniu mam podobne zdanie - ale że można takie mądrości wyczytać - to dla porządku napisałem. :wink:
 
 
niemamfarta
[Usunięty]

Wysłany: Nie 14 Lip, 2013   

Jeśli powyższe odpowiedzi dały wyczerpującą odpowiedz na tytułowe pytanie, chciałbym zapytać o coś podobnego. Związane również z D5100. Mianowicie chciałbym zapytać o Wasze fotografie pejzażu i ludzi na nich zawartych. Czym kierować się przy wyborze trybu odpowiedniego do wykonania takich zdjęć? Może preselekcja przysłony (S) na obiektywie 18- 105 mm VR bo na takim aktualnie operuję?
 
 
ophiuchus 
Optyczny



Pomógł: 36 razy
Posty: 2280
Skąd: Zamość
Wysłany: Nie 14 Lip, 2013   

niemamfarta, ja bym proponował poeksperymentować... Przede wszystkim nie ma co robić z tego jakiejś filozofii, że ten tryb tylko do ludzi a tamten tylko do krajobrazów... po prostu sprawdź, w którym będzie Ci się najwygodniej fociło i tyle... ja np z krótkimi obiektywami używam preselekcji przysłony, a z takimi powyżej 100 mm preselekcji czasu. Jak mam czas na zabawę i ustawienia to przełączam na M i sobie kręcę kółeczkami...
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Nie 14 Lip, 2013   

Do pejzażu nie ma żadnej recepty poza jedną - jak najniższe ISO by uzyskać jak najlepszą szczegółowość i najmniejsze szumy. Reszta zależy od inwencji i warunków. Można fotografować zarówno na Av z mocno przymkniętym obiektywem na statywie jak i na minimalnym przymknięciu a krótkim czasie... Ważne żeby uzyskiwać takie efekty jakie wymyślimy ( to znaczy myślimy w trakcie zdjęć a nie bezmyślnie pstrykamy). :wink:
 
 
niemamfarta
[Usunięty]

Wysłany: Nie 14 Lip, 2013   

Staram się robić bardziej kreatywne zdjęcia, żeby wykorzystać możliwości aparatu - jednakże jeszcze brak doświadczenia więc oczywiście eksperymentuję. :-) Co natomiast z podziałką ekspozycji? Gdy bardziej na + to zdjęcia niedoswietlone (podkręcamy czas naświetlania i ewentualnie ISO), a jeśli na - to zdjęcie zostanie przeswietlone więc zmniejszamy czas naświetlania? Czy ten tok myślenia jest w porządku?
 
 
kufel 
Optyczny
PentaX albo śmierć!



Pomógł: 29 razy
Posty: 5762
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 14 Lip, 2013   

niemamfarta napisał/a:
Staram się robić bardziej kreatywne zdjęcia, żeby wykorzystać możliwości aparatu
kreatywność tkwi w fotografującym ;) rzadko kiedy aparat ją ogranicza.


niemamfarta napisał/a:
Gdy bardziej na + to zdjęcia niedoswietlone (podkręcamy czas naświetlania i ewentualnie ISO), a jeśli na - to zdjęcie zostanie przeswietlone więc zmniejszamy czas naświetlania? Czy ten tok myślenia jest w porządku?

odwrotnie. jesli wyjdziesz z ekspozycją na + to prześwietlasz ekspozycje. jeśli wyjdziesz na - to niedoswietlasz. ale... nie jest to takie proste, bo to tylko teoria. czasem dla właściwej ekspozycji trzeba ustawić ekspozycje na + a czasem na - . wynika to ze specyfiki pracy światłomierza i od roznych warunkow oświetleniowych/scen.* dlatego wlasnie została stworzona korekta ekspozycji. po prostu nie zawsze ekspozycja = 0 jest tą właściwą. ( czyt poprawnie naświetloną).

*przekonasz sie o tym raz fotografując śnieg a raz koncert w ciemnym pomieszczeniu ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 14