Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
KADROWANIE POMOC WSKAZÓWKI
Autor Wiadomość
mozer 
Temu Panu już podziękujemy
bo Pentax



Pomógł: 86 razy
Posty: 8591
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

hijax_pl, ja nadal obstaję za tym, co pisze moronica:
moronica napisał/a:
kompozycje, ta jest nierozerwalnie zwiazana z trescia zdjecia


Nie pojmuję zbytnio Twojego toku rozumowania o oderwaniu tematyki od kadrowania...

A sam bazowy temat wg mnie nadaje się do kosza, bo to są absolutne podstawy podstaw, które znajdują się w każdej książce, kursie internetowym itp. dla początkujących. Forum nie jest po to, żeby robić szkółkę od takich zupełnych podstaw krok po kroku.
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

mozer napisał/a:
Nie pojmuję zbytnio Twojego toku rozumowania o oderwaniu tematyki od kadrowania...
Najpierw się uczy operować ołówkiem - trening dłoni, a dopiero potem rysowanie głowy konia. Tak i tu kadr i motyw są nierozłączne ale w kontekście fotografii, a nie przy doskonaleniu techniki.
Parafrazując problem: czy ucząc się obsługi Lightrooma brałbyś pierwsze lepsze zdjęcie czy też jedynie udane zdjęcia, które warto obrabiać?

Taki jest mój tok rozumowania.
mozer napisał/a:
Forum nie jest po to, żeby robić szkółkę od takich zupełnych podstaw krok po kroku.
Co też wyraziłem w swoim poprzednim poście.
 
 
kozidron
[Usunięty]

Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

mozer, moim zdaniem hijax_pl dobrze prawi.
 
 
mozer 
Temu Panu już podziękujemy
bo Pentax



Pomógł: 86 razy
Posty: 8591
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

hijax_pl, ale tematyka/motyw, czy jak to nazwiemy, implikuje zastosowanie danej kompozycji, techniki itd. Nie bardzo wiem czego można się nauczyć ćwicząc kadrowanie "na sucho".
Odwołując się do Twojego przykładu - można "na sucho" ćwiczyć ekspozycję, HDR itp. na pierwszym lepszym ujęciu, ale już sama kompozycja ma to do siebie (nijako w definicji), że musi być "o czymś".
Tak ja to widzę, oczywiście mogę być w błędzie, bo wykształcenie mam ścisłe ;)
 
 
kufel 
Optyczny
PentaX albo śmierć!



Pomógł: 29 razy
Posty: 5762
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

mozer napisał/a:
ale tematyka/motyw, czy jak to nazwiemy, implikuje zastosowanie danej kompozycji, techniki itd.
nie zawsze. dany temat można "ugryźć" z rożnej strony :)
 
 
moronica 
Temu Panu już podziękujemy



Pomogła: 106 razy
Posty: 7414
Skąd: BN3
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

mozna ugrysc z roznej strony ale nadal ma to scisly zwiazek z tym, co chcemy ugrysc
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

mozer napisał/a:
bo wykształcenie mam ścisłe ;)
Ja też...
mozer napisał/a:
tematyka/motyw, czy jak to nazwiemy, implikuje zastosowanie danej kompozycji, techniki itd.
Ten sam motyw można za pomocą różnego kadrowania (czy technik) przedstawić na n+1 sposobów. Który jest najwłaściwszy?

Nie jestem zwolennikiem suchego wkuwania typu: motyw A to kompozycja A, motyw B to kadr B itd. Przykład najprostszy: portret to nie jest zdjęcie legitymacyjne ;)

To może żeby oderwać od tej jałowej dyskusji takie małe podsumowanie:

ZASADY
Komponuj – gdy po raz pierwszy patrzymy na zdjęcie, wzrok pada na określone jego punkty. To punkty przecięcia linii dzielących obraz na 9 różnych części.
Powietrze - gdy fotografujemy osobę w ruchu, efekt będzie znacznie lepszy, gdy zostawimy w kadrze więcej miejsca po stronie w którą ta osoba zmierza. Zasada ta też się tyczy kierunku patrzenia fotografowanej osoby.
Kadruj – bardziej przemyślane będzie wyglądało obcięcie konkretnego elementu kompozycji, niż niezdecydowane „urwanie” jakiegoś kawałka.
Krawędzie – pilnuj równowagi na zdjęciu, lepiej coś przyciąć niż nałożyć na siebie obrazy.
Rytm – fotografowanie powtarzających się podobnych elementów, np. drzewa, samochody, powoduje powstawanie na zdjęciu efektu energii... rytmu.
Dynamika - pionowe kadry są bardziej dynamiczne niż poziome.
Naturalne „ramki” – wykorzystanie naturalnych ram, typu: okno, drzwi, drzewa koncentruje wzrok na elemencie umieszczonym w takiej ramce.

BŁĘDY
Zbyt duża twarz – używając obiektywu szerokokątnego zbyt blisko podchodzimy do portretowanej osoby co przerysowuje perspektywę, zdjęcie zbliżenia twarzy osoby jest przez to nienaturalne.
Obiekt w ruchu – jeśli nie panoramujemy, musimy używać odpowiednio krótkich czasów, aby osoba na zdjęciu nie zamieniła się w “ducha”.
Poruszone zdjęcie – jak powyżej: nieodpowiedni (zbyt długi) czas migawki powoduje rejestrowanie wpływu poruszenia aparatu podczas naświetlania. Należy skrócić czas, włączyć stabilizację obrazu lub zastosować statyw.
Nieostrość pierwszego planu – zdjęcie wykonane tak, że elementy pierwszego planu giną w nieostrości powodują nienaturalność odbioru.

RODZAJE UJĘĆ
Plan totalny – krajobrazy, gdzie najważniejsze jest tło. Ludzie - mróweczki - są najmniej znaczący, najbardziej: miejsca.
Plan ogólny – nastawiony na krajobrazy, miejsca, jednak ludzie zaczynają nabierać znaczenia. Osoby prezentowane w ich otoczeniu. Synergia.
Plan pełny – postać od stóp w górę, otoczenie staje się mniej ważne. Emocje postaci słabo widoczne.
Plan amerykański – postać od kolan w górę.
Plan bliski – od pasa w górę. Wyraźnie widać emocje które komponują się z tłem, którego nie chcemy usuwać.
Zbliżenie – postać od “trzeciego guzika koszuli” w górę. Emocje silnie widoczne - łatwo o wrażenie sztuczności (nieumiejętnego pozowania).
Duże zbliżenie – postać od barków w górę. Plan nastawiony na prezentowanie najgłębszych emocji, każde drgnięcie mięśni jest wyraźnie widoczne.
Detal – np: oko.
Ostatnio zmieniony przez hijax_pl Wto 16 Lip, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mozer 
Temu Panu już podziękujemy
bo Pentax



Pomógł: 86 razy
Posty: 8591
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

kufel, kolego, czepiasz się waćpan ;) Nie napisałem, że jednoznacznie implikuje ;)

[ Dodano: Wto 16 Lip, 2013 13:40 ]
hijax_pl napisał/a:
Która jest najwłaściwsza? Nie jestem zwolennikiem suchego wkuwania typu: motyw A to kompozycja A, motyw B to kadr B itd. Przykład najprostszy: portret to nie jest zdjęcie legitymacyjne ;)

Ponownie powtórzę - absolutnie nie to miałem na myśli. Chodziło mi o to, że musimy najpierw wiedzieć CO chcemy przedstawić zanim zaczniemy kombinować JAK.
 
 
kufel 
Optyczny
PentaX albo śmierć!



Pomógł: 29 razy
Posty: 5762
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

moronica napisał/a:
mozna ugrysc z roznej strony ale nadal ma to scisly zwiazek
ma to ścisły związek ale nie koniecznie sztywny i z góry ustalony. nie sugeruje schematu czy ustalonego rozwiązania.

hijax_pl napisał/a:
Ten sam motyw można za pomocą różnego kadrowania (czy technik) przedstawić na n+1 sposobów. Która jest najwłaściwsza? Nie jestem zwolennikiem suchego wkuwania typu: motyw A to kompozycja A, motyw B to kadr B itd. Przykład najprostszy: portret to nie jest zdjęcie legitymacyjne ;)
o , wlasnie o to mniej wiecej mi chodzi :)

mozer napisał/a:
kufel, kolego, czepiasz się waćpan ;)
w żadnym wypadku, dokladam tylko swoje 3 gr ;)
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

mozer napisał/a:
Nie bardzo wiem czego można się nauczyć ćwicząc kadrowanie "na sucho".

Można , jest sporo "dzieł sztuki" będących tylko kompozycją , grą kolorów itp formalnie pozbawionych treści a operujących właśnie kształtem i kolorem działając w zamyśle na wyobraźnię widza . Oczywiście w fotografii nie brak takich twórców. To nie znaczy że ideałem fotografii nie jest 50% treści i 50% formy. Jak najbardziej jest , ale musimy przyjąć do wiadomości że istnieją też inne jej formy. Np. fotografia architektury najczęściej jest właśnie takim rodzajem - zabawa formą dążąca do wyzwolenia imaginacji... :cool:
 
 
moronica 
Temu Panu już podziękujemy



Pomogła: 106 razy
Posty: 7414
Skąd: BN3
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

kufel napisał/a:
moronica napisał/a:
mozna ugrysc z roznej strony ale nadal ma to scisly zwiazek
ma to ścisły związek ale nie koniecznie sztywny i z góry ustalony. nie sugeruje schematu czy ustalonego rozwiązania.

nikt tu nie twierdzi inaczej. wlasnie dlatego probujemy tu wytlumaczyc, ze o kadrowaniu nie da sie dyskutowac w oderwaniu od tresci zdjecia. inaczej wlasnie mozna mowic jedynie o suchych zasadach
 
 
kufel 
Optyczny
PentaX albo śmierć!



Pomógł: 29 razy
Posty: 5762
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

mozer napisał/a:
Chodziło mi o to, że musimy najpierw wiedzieć CO chcemy przedstawić zanim zaczniemy kombinować JAK
przy nauce kadrowania nie koniecznie a to znaczenie. owszem , wybór odpowiedniego i ciekawego tematu to tez jest ważna umiejętność fotografującego , ale niekoniecznie ma znaczenie przy nauce kadrowania i opanowywania jego zasad.
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

mozer napisał/a:
Chodziło mi o to, że musimy najpierw wiedzieć CO chcemy przedstawić zanim zaczniemy kombinować JAK.
Tyle, że najpierw trzeba wiedzieć "JAK" by mieć z czego wybierać odpowiednie narzędzie ;)

Praktyka mnie nauczyła, że lepiej iść do Castoramy czy IKEI i podejrzeć rozwiązania, narzędzia dostępne itd niż męczyć się z kielnią i młotkiem, i wkurzać, że średnio mi wychodzi po czym odkrywać w sklepie "no kuźwa, kupiłbym ten przyrząd i miałbym równo" ;)
 
 
kufel 
Optyczny
PentaX albo śmierć!



Pomógł: 29 razy
Posty: 5762
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

moronica napisał/a:
inaczej wlasnie mozna mowic jedynie o suchych zasadach
no bo de facto chyba do tego powinny sie sprowadzać początkowe rady dla osoby zupelnie początkującej. taka osoba najczęściej popełnia zupełnie podstawowe błędy i od podstaw zaczynać powinna, moim zdaniem.
 
 
mozer 
Temu Panu już podziękujemy
bo Pentax



Pomógł: 86 razy
Posty: 8591
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013   

kufel, a mi się generalnie wydaje, że fajnie jest od razu się uczyć z czego te zasady się biorą - nawet jeśli chce się być tylko rzemieślnikiem.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 9