Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Byłem sobie w ZOO z moim nowym GX1(14-42mm bez PZ). Wróciłem rozczarowany.
Zdjęcia są ciemne, większość zamazanych, wiele nieostrych.
Czy ten kitowy obiektyw jest aż taki beznadziejny,
czy też tryb automatyczny do niczego się nie nadaje,
czy może to jest normalna jakość zdjęć z tego typu sprzętu?
Dodam tylko, że przesiadam się ze starego, 7 letniego kompaktu wartego obecnie może 100zł i jak na razie kopara mi nie opadła...
http://imgur.com/a/NTcMM
dwa ostatnie zdjęcia to zdjęcia z lampą robione na ostatniej imprezie. Dlaczego 3 na 4 wychodzą właśnie takie czerwone, niedoświetlone itp.?
evolucja, jesli zdjecia sa rozmazane w wyniku uzycia zbyt dlugiego czasu naswietlania to jest to wina operatora, nie sprzetu. zbyt ciemne zdjecia przy pochmurnej pogodzie to dosc standardowe zachowanie, nalezy uzyc korekty ekspozycji
latwiej byloby cos wiecej powiedziec gdyby byly dostepne dane EXIF
Wciśnij ten guziczek z niebieskim podświetleniem, po prawej stronie na górze body (iA).
Gwarantuję Ci, że wszystkie fotki będziesz miał idealne.
Sam się łapię na tym, że z własnymi ustawieniami nie potrafię zrobić tak dobrego jpega jak z tym guziczkiem
Dodam tylko, że przesiadam się ze starego, 7 letniego kompaktu wartego obecnie może 100zł i jak na razie kopara mi nie opadła...
To dziwne. Bo mi opadła, jak odstawiłem dwie lustrzanki Canona, może nie wysokich lotów, ale jednak dających niezłe obrazki... (450 i 40D).
Jeśli zdjęcia wyszły Tobie rozmazane, to nawet na automacie... czas naświetlania może być też dłuższy i wystarczy mały ruch - taki ruszek... i ... kompakt jest lepszy
latwiej byloby cos wiecej powiedziec gdyby byly dostepne dane EXIF
sądziłem, że Imgur nie usuwa danych EXIF..
moronica napisał/a:
nalezy uzyc korekty ekspozycji
na automacie się nie da, ale na manualnych, w którym miejscu znajduje się to ustawienie? Czy chodzi o "bracketing"?
fatman napisał/a:
Wciśnij ten guziczek z niebieskim podświetleniem, po prawej stronie na górze body (iA).
Prawie wszystkie zdjęcia robiłem na trybie pełnej automatyki. Jeszcze nie miałem okazji nauczyć się obsługi trybów manualnych, a poza tym nie wiem czy nadają się one do relacjonowania typowo rodzinnych wypadów. To znaczy czy nie więcej z nimi zabawy niż rzeczywistej korzyści.
Pokazuję zatem kilka oryginalnych zdjęć, wszystkich wykonanych w trybie automatycznym. Może pomożecie mi znaleźć przyczynę problemu w tych konkretnych przypadkach?
Nieostre zdjęcia - robię zazwyczaj po kilka shotów, bo całkiem często zdarza się, że jeden z nich wyjdzie nieostry.
Ciemne - nawet w bardzo pogodny, niezachmurzony dzień zdarzają się zdjęcia po prostu ciemne.
Zdjęcia z lampą:
najczęściej rozmazane, prawie zawsze "prześwietlone" na czerwono. Średnio na imprezie dobre zdjęcie wychodziło raz na 5 prób.
Pokazuję zatem kilka oryginalnych zdjęć, wszystkich wykonanych w trybie automatycznym. Może pomożecie mi znaleźć przyczynę problemu w tych konkretnych przypadkach?
Przyczyna problemu w wypadku używania automatu zazwyczaj polega na tym, że automat interpretuje sceny tak jak zespół inzynierów w Nipponie to zaprogramował a nie jak Ty chcesz...
Albo poznasz tajniki automatu, albo zwiewaj z automatu czym prędzej. Polecam to drugie, poznawanie tajników automatu jest dość upierdliwe.
Korekcja ekspozycji - na preselekcji przysłony bądź czasu nalezy nacisnąc kółko zmieniające przesłonę/czas. Wtedy przejdziesz do korygowania ekspozycji. Światłomierz mierzy światło zakładając że scena to szarość 18%. Jak to robi pomiar wielopunktowy to zalezy od algorytmu. Ale on tez nie wie, ze białe jest białe... jak sfotografujesz na automacie białą kartkę to dostaniesz szarość 18%... bo aparat to naietli tak aby taka szarość wyszła.
Przy okazji - zamiast nabywać GX1 trzeba było szukac czegoś co ma najlepszy automat.
Ostrość - podnieś wyostrzanie w jotpegach, GX1 moim zdaniem to wszystko bardzo wygładza (ostrość i sczegółowość uzyskana z jotpega ustwionego jak fabryka chciała jest w tym aparacie zdecydowanie niższa niż z zapisanego równolegle RAWa). Czy to dużo poprawi - nie wiem. Jotpegów nie robię.
Inna sprawa - nie wiem jakiego AF do tego czasu używałes, kontrastowy ma to do siebie, ze sie gubi na obiektach gdzie kontrast jest słaby. Trzeba wybrac punkt AF tak, aby kontrast był jaki taki. Jeśli miałeś dotąd do czynienia z fazowym AF to nalezy nieco zmienic przyzwyczajenia.
Zdjęcia ewidentnie poruszone - cóz, nie ruszaj łapkami... albo wybierz krótszy czas.
1. Zdjęcie misia. Być może tutaj uważasz, że jest zbyt ciemne.. Automat ustawił czas na 1/60s, czyli poprawnie. Wydłużając czas zdjęcie mogłoby by być poruszone. Zdjęcie wymaga niewielkiej korekty w programie graficznym.
2. Mocno poruszone zdjęcia zrobione na powietrzu, z lampą błyskową.. Kiedy jest używana lampa błyskowa, nie trzeba uważnie dobierać już czasu otwarcia migawki, bo sam błysk jest wystarczająco krótki. I tego trzymał się automat aparatu, dobierając długi czas naświetlania. Fotograf powinien jednak zauważyć, że jest dość jasno i mimo wszystko aparat "złapie" sporo światła zastanego. Wyjściem byłoby tutaj ręczne ustawienie czasu na 1/60s.
3. Parka na ławce.. Trudno zgadnąć, co nie podoba się na tym zdjęciu.. Cokolwiek to jest wystarczy niewielka korekta w programie graficznym.
4. Zdjęcia w pomieszczeniu na jakiejś imprezie.. Aparaty często mają problem z ustawieniem właściwego balansu bieli. To i wszystkie inne niedoskonałości zdjęcia łatwo można skorygować w programie graficznym.
Wniosek:
Przy ładnej pogodzie na wolnym powietrzu, nietrudno o udane zdjęcie. Jeśli warunki są złe, automat pomoże jedynie do pewnego stopnia. To cecha wszystkich automatów, nawet w aparatach zaawansowanych. Pozostaje jedynie nauczyć się tego, jaki wpływ na zdjęcie ma czas i przysłona i stosować ustawienia z preselekcją czasu, lub przysłony, oraz nauczyć się korygować podstawowe błędy w jakimś programie graficznym. Raczej nie ma innego sposobu na poprawę sytuacji.
evolucja,
Dziewczyna - miodzio !!! Ja, mając ją u boku bym się aparatem nie przejmował zbytnio
Szczegóły OK. Widać, że na zegarku jest godzina 7:00 i ma fajny ....... na policzku
Zdjęcia trochę mydlane. Albo zmień obiektyw albo jak radzi RB podnieś wyostrzanie jpeg.
RObiąc "na imprezie" zmień balans bieli na odpowiadający sztucznemu oświetleniu w jakim przebywasz.
Ciemne nie ciemne - dla mnie istotniejsze, ze ostrość za misiem. Źle wybrany punkt AF.
Tutejszyn napisał/a:
3. Parka na ławce.. Trudno zgadnąć, co nie podoba się na tym zdjęciu..
IMO to jest OK, jeśli chcesz szczegółów - podkręć ostrość w jotpegach lub zrezygnuj z jpg (może się nie opłacać). Odszumiarka też zabija szczegóły - włosy gościa na 1 zdjęciu są IMO wygładzone przez odszumiarkę.
Z drugiej strony - te zdjęcia przeskalowane do rozdzielczości ca. 1200x800 i lekko wyostrzone po przeskalowaniu będą całkiem fajne (spróbowałem z parka na ławce - jest OK!). Przecież nie będziesz pokazywał komuś fot w pełnej rozdzielczości, jak mniemam?
[ Dodano: Pią 16 Sie, 2013 21:08 ]
fatman napisał/a:
Zdjęcia trochę mydlane. Albo zmień obiektyw albo jak radzi RB podnieś wyostrzanie jpeg.
Zmiana obiektywu - szkoda zachodu. Podobnej ostrości 14-42 PZ potrafi doskonale oddać szczegóły... w RAW podczas gdy defaultowe jotpegi zamydla skutecznie.
Pokazuję zatem kilka oryginalnych zdjęć, wszystkich wykonanych w trybie automatycznym.
To ten obiektyw 14 42 jest tak gów.niany, czy automat tak "bosko" ostrość ustawia?
Też mam GX1, ale takie wymazy, no może trochę brudniejsze, wychodzą z kombinacji GX1 + Holga 25 f8... a co to za ANTYobiektyw, to chyba nie muszę pisać...
Zacznij focić na Av przynajmniej i z jednym punktem ostrości, albo zablokowanym na środku ekranu, albo ustawianym w każdym jego miejscu.
Poza tym, pomyśl o innym obiektywie - polecam na początek 20 1.7.
Pokazuję zatem kilka oryginalnych zdjęć, wszystkich wykonanych w trybie automatycznym.
To ten obiektyw 14 42 jest tak gów.niany, czy automat tak "bosko" ostrość ustawia?
Nie. Nie jest g..y. Motor jotpegów i durna odszumiarka załatwiaja szczególy.
Nielepszy 14-42 PZ daje efekta jak niżej (oczywiście - crop 1:1), po obrobieniu RAW'a w głupim darmowym Raw Therapee (a nie LR ileśtam)
nie daj się wpędzic w zmianę obiektywu zanim nauczysz się zdjęcia robic jako tako poprawne technicznie w sposób mniej więcej kontrolowany przez Ciebie
Chodzi o ustawienie aparatu? Nie umiem tego nigdzie znaleźć...
fatman napisał/a:
Dziewczyna - miodzio !!! Ja, mając ją u boku bym się aparatem nie przejmował zbytnio
Dlatego chce się nauczyć ukazywać ją na zdjęciach jak najlepiej
muzyk napisał/a:
Zacznij focić na Av przynajmniej i z jednym punktem ostrości
Tak zrobię.
muzyk napisał/a:
Poza tym, pomyśl o innym obiektywie - polecam na początek 20 1.7.
Myślałem raczej o 45 1.8.
RB napisał/a:
nie daj się wpędzic w zmianę obiektywu zanim nauczysz się zdjęcia robic jako tako poprawne technicznie w sposób mniej więcej kontrolowany przez Ciebie
Wierzę, że opanuję podstawowe techniki zanim będzie mnie stać na nowe szkło. A pierwszy zakup to i tak będzie raczej dodatkowa lampa, bo zdjęcia często robię w warunkach oświetleniowych niekorzystnych i po ostatnich "imieninach u cioci" stwierdzam, że ta wbudowana nie wystarcza..
Chciałbym wam także podziękować za okazywaną pomoc. Nie spodziewałem się takich kulturalnych i konstruktywnych odpowiedzi do, z pozoru niezbyt wyszukanego tematu. Na razie sprawa jest dla mnie jasna i wiem nad czym pracować.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 12