Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Pomógł: 22 razy Posty: 5163 Skąd: Chełm I stolica PRL!
Wysłany: Wto 17 Cze, 2008
Zawsze jest dobrze pewne sprawy dotłuc do końca i wiedzieć na pewno .
Mnie na przykład - jeśli mozna sobie na lekkie OT pozwolić - zastanawia, skąd bierze się głębia ostrości. Czy jest to po prostu przedział odległości matrycy od obiektywu, w którym obiektyw rysuje ostrzej niż rozdzielczość matrycy (filmu) czy jest to przedział, w którym niedoskonałości optyczne obiektywu w rozumieniu optyki geometrycznej (klasycznej) są mniejsze niż wady obrazu wynikające z falowej natury światła, czy jeszcze coś innego. Więc skąd się bierze GO?
2. W tym samym momencie operator zmienia ogniskowa
z predkoscią rownowazacą predkosc fizycznego najazdu,
tak aby bohater pozostawal w tym samym miejscu - w kadrze.
3. Tlo za bohaterem calkowicie sie rozjezdza a bohater
pozostaje w miejscu.
p.s jako pierwszy uzyl tego efektu rosyjski operator chyba Sergiej Urusiewski
ale moge sie mylic ze to on - trza sprawdzic.
No i wszystko się zgadza - 'rozjeżdżanie się tła", to wynik najazdu, a "stała wielkość bohatera", to poszerzanie kąta widzenia w wyniku zmiany ogniskowej właśnie... Odpowiednikiem takiego działania, było to co widać na skanie z katalogu Nikona, pokazanym wcześniej przez dawid_a...
Podobny efekt mam, jak mając założoną Sigmę 17-70 ostrzę na bardzo bliski obiekt na 17 mm i potem zmieniając płynnie ogniskową do 70 mm pilnuję, żeby przednia soczewka zestawu pozostała na miejscu, a wysuwający się tubus obiektywu wypycha aparat do tyłu. To dość trudne, żeby w tym samym czasie patrzeć przez wizjer, ale efekt jest podobny.
Zdaje się tylko, że do takiego efektu filmowego to oni jakiejś specjalnej optyki teraz używają, ale mogę się mylić.
orbs [Usunięty]
Wysłany: Sro 18 Cze, 2008
to nie jest jakas specjalna optyka, ten efekt byl robiony z 50 lat temu, zoom i juz i rowna droga
Być może było 50 lat temu, nie przeczę. Ja to widziałem tylko na nowszych filmach z półki typu akcja, science-fiction. Być może jest tak, że można to zrobić zwykłym szkłem, a można specjalnym, a różnica jest niuansowa, ale pozwala uzasadnić przed inwestorem wydanie kolejnego miliona dolarów...
Zawsze jest dobrze pewne sprawy dotłuc do końca i wiedzieć na pewno .
Mnie na przykład - jeśli mozna sobie na lekkie OT pozwolić - zastanawia, skąd bierze się głębia ostrości. Czy jest to po prostu przedział odległości matrycy od obiektywu, w którym obiektyw rysuje ostrzej niż rozdzielczość matrycy (filmu) czy jest to przedział, w którym niedoskonałości optyczne obiektywu w rozumieniu optyki geometrycznej (klasycznej) są mniejsze niż wady obrazu wynikające z falowej natury światła, czy jeszcze coś innego. Więc skąd się bierze GO?
Kiedyś dla celów obliczeniowych, dla klisz o średniej czułości (ISO ~200) przyjmowaliśmy rozdzielczość kliszy ~2µm. Założyliśmy takie rozmiary kryształków halogenku srebra.
GO to przedział, w którym przedmioty są ostro odwzorowane. Prawdziwym pytaniem jest, co uznajemy za ostre?
Jak się komuś chce, można to policzyć dla realnych rozmiarów piksela. Mi się na razie nie chce
Nie pamiętam już gdzie, czy u Kena Rockwella czy gdzieś indziej, czytałem o wyliczaniu głębi ostrości na podstawie krążka rozproszenia i doświadczalnie zmierzonej „akceptowalnej ostrości”, która wynikała z rozdzielczości oka ludzkiego przy fizjologicznie najwygodniejszej odległości patrzenia na odbitkę. Przy okazji był tam komentarz, że jeden z parametrów przyjęty jeszcze w latach trzydziestych XX wieku jest już dziś nieco nieaktualny. Postaram się to namierzyć, bo interesujące rzeczy tam pisali.
Tu piszą podobnie do tego, co pamiętam, ale to nie jest ta strona, którą zapamiętałem...
An acceptably sharp circle of confusion is loosely defined as one which would go unnoticed when enlarged to a standard 8x10 inch print, and observed from a standard viewing distance of about 1 foot.
I jakoś z tego wynikały wartości podane przez Jaada, czyli 0,035 mm Zeissa, lub nieco bardziej wyśrubowane wartości Leiki...
mavierk Temu Panu już podziękujemy never knows best
Pomógł: 93 razy Posty: 7364 Skąd: Lubin / Wrocław
Wysłany: Czw 19 Cze, 2008
ale czy dobrze rozumiem? taka sama klatka ma inne krążki rozproszenia, zależne od odległości od fotografowanego przedmiotu, czy może wymagań stawianych przez użytkownika?
Pomógł: 22 razy Posty: 5163 Skąd: Chełm I stolica PRL!
Wysłany: Sob 21 Cze, 2008
Jesteście pewni, że jakość obiektywu i matrycy (rozdzielczość) ma wpływ na GO? Przecież wówczas we wzorze na GO pojawiłyby się parametry charakteryzujące jedno i drugie, więc np. różne obiektywy o tej samej ogniskowej przy identycznej przysłonie dawałyby różne GO. Ja rozumiem, że jakość szkła i matrycy (a raczej jej brak) może "nakładać się" na GO, ale skad się bierze GO? Czy nie chodzi raczej o falową naturę światła?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 10