Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Sro 18 Wrz, 2013 jaki obiektyw szeroki kąt
tak wiem - temat wałkowany 100 razy, ale dochodzą nowe rzeczy i ciężko się w tym połapać.
szukam obiektywu głównie do wnętrz - chodzi o fotografie ładnych pomieszczeń - często podświetlonych światłem, czy jakimś LED'em, w różnych warunkach - słońce - dzień - wieczór - ciemno - noc. Szeroki kąt ma też jednak zastosowanie na zewnątrz (krajobrazy, góry, miejsca) i fajnie mieć możliwość korzystać z takiego szkiełka właśnie w takich okolicznościach.
naczytany i oczytany przebrnąłem przez popularne szkiełka - zwracam uwagę na:
- TOKINa 11-16 f2,8 wer. I i II
- TOKINa 12-24 f4
- TOKINa 12-28 f4 - nowość
- Sigma 10-20 f3,5 wer. I, II
- Nikkor 12-24 - światła nie pamiętam.
--------------------------------------------
decyzję zmieniam z dnia na dzień - raz stawiam na światło tokiny, raz na zakres 12-28 jako uniwersalny. Aberracje widzę na przykładach, nigdy jej nie usuwałem programowo - raczej w przypadku wnętrz i wielu poziomych i pinowych - wydaje się że tzw. winietowanie powinno być jednak małe...
pomocy, chce mieć to za sobą.
amatorsko zgromadziłem:
D90, mam kita 18-105, stałkę 50 1,8 statyw Manfrotto - bez lampy, ogromnej torby - pstrykam okazyjnie plus potrzebne mi fajne fotki wnętrz do portfolio.
Osobiście postawiłbym na Tokinę 11-16, bo to zawsze działka światła więcej, tym bardziej że D90 minimalnie mocniej szumi od tych najnowszych korpusów. Będziesz chciał szerzej - to założysz 18-105
Nawiasem mówiąc, według danych tabelarycznych, Tokina 11-16 ma maksymalny kąt widzenia 104 stopnie, podczas gdy teoretycznie szersza Sigma 10-20 ma 102,4
Jeżeli to ma głównie służyć do wnętrz i jak rozumiem ze statywu, to światło nie ma takiego znaczenia, bo i tak trzeba szkło przymknąć i aparat postawić na statywie, a liczy się dostępny zakres ogniskowych (szczególnie zaś dolna granica). Aberracje chromatyczne, choć łatwiej usunąć niż inne wady, to jednak trochę szkoda przy fotografii wnętrz się z tym borykać.
Sprostowanie:
korba napisał/a:
Sigma 10-20 f3,5 wer. I, II
Sigma ze światłem f/3.5 jest jedna, starsza wersja miała gorsze światło 4–5.6.
MaciekNorth napisał/a:
Będziesz chciał szerzej - to założysz 18-105
Chyba węziej…
MaciekNorth napisał/a:
według danych tabelarycznych, Tokina 11-16 ma maksymalny kąt widzenia 104 stopnie, podczas gdy teoretycznie szersza Sigma 10-20 ma 102,4
Odpowiadając na pytanie z PW to kusi te 10 mm z Sigmy, choć 11 mm z Tokiny to niewiele mniej, więc jeśli jednak światło ważne, to T 11-16 też jest do rozpatrzenia. Ale jednak zacząłbym przymiarki od Sigmy 10-20/3.5. Domykasz do f/8 lub ciut więcej, włączasz RAW-y i jedziesz z koksem. Wszystko ze statywu na ISO 100 czy 200, jeśli to jest bazowe dla D90.
Jeżeli to ma głównie służyć do wnętrz i jak rozumiem ze statywu, to światło nie ma takiego znaczenia, bo i tak trzeba szkło przymknąć i aparat postawić na statywie, a liczy się dostępny zakres ogniskowych (szczególnie zaś dolna granica).
Jeśli budżet pozwoli i jest potrzeba na aż tak szeroki kąt. Bo być może jednak większa uniwersalność Sigmy 10-20/3.5 okaże się ważniejsza, albo światło Tokiny 11-16 wystarczająco kuszące. Choć zakres ogniskowych 11-16 jest naprawdę w praktyce (po spojrzeniu w wizjer) bardzo niewielki.
według danych tabelarycznych, Tokina 11-16 ma maksymalny kąt widzenia 104 stopnie, podczas gdy teoretycznie szersza Sigma 10-20 ma 102,4
Bo to jest podane dla różnej wielkości sensorów.
Chodzi Ci zapewne o crop 1.5 i 1.6? Być może niektórzy producenci podają pod Canona, inni pod Nikona, choć mi się wydaje że raczej podaliby maksymalny kąt do osiągnięcia na APS-C, czyli ten dla N/P/S. I przecież dwa różne szkła o deklarowanej tej samej ogniskowej mogą dać inny kąt widzenia, ponieważ producenci mogą trochę naciągać. Poza tym kąt widzenia w niektórych obiektywach zmienia się w zależności od odległości ostrzenia, w innych nie, więc interpretacja producenta może być inna
- Tokina 11 - 16 da ładne fotki, ostre, jasne - ale mały zakres - mało uniwersalny
- Sigma 10 - 20 - też da ładne fotki, ciut ciemniej, ale zakres 2x większy ma i od 10.
a jak w tym towarzystwie wypada Tokina 12-24 albo nawet 12-28 ??
Ja też bym postawił na Sigmę 10-20 f/3.5 lub Tokinę 11-16 mm f/2.8. Ostatecznego wyboru za Ciebie nikt nie wykona. Musisz sam sobie odpowiedzieć czy ważniejsze jest światło czy ciut większy zakres. Ja bym jednak stawiał na zakres, bo go częściej wykorzystasz.
"Problemów" z CA to nie ma sigma 10-20/4-5,6. Ta którą zamawiasz aberuje tylko trochę mniej od tokiny 11-16/2,8. Będziesz musiał poćwiczyć jej usuwanie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 10