Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Sro 22 Sty, 2014 Studio Fotograficzne za mniej niż 1000 zł
Witam!
Ograniczony budżet i wielka pasja fotograficzna, zmotywowały mnie do stowrzenia studia, w którym mógłbym realizować różne hobbystyczne i komercyjne projekty. Założenie jest bardzo proste - zgromadzić/stworzyć sprzęt, który wykorzystam i w zbudowanym studio i w plenerze.
Dlaczego ten post na forum ? Licze na wasze sugestie, a ja na bierząco będe pisał o zrelizowanych już elementach i planach może wspólnie stworzymy zarys dla innych, w jaki sposób można fotografować tanio i profesjonalnie.
Z góry zakładam, że jeśli zabieramy się za budowę studia, to podstawowy sprzęt już mamy tj.:
- APARAT
- STATYW DO APARATU
ETAP 1 - JUŻ GOTOWE
Jak narazie udało mi się stworzyć stół do fotografii bezcieniowej i artystycznej w kwocie ok. 40 zł - co kupiłem?
- 3 bristole (czarny, biały i zielony), który puki co służy mi za tła - cena łączna 6 zł.
- 4 żarówki o mocy 200W jedna (3040 lm x 4) - cena łączna 12 zł
- 4 wtyki do żarówek - cena łączna 10 zł
- trochę grubego kabla miałem więc jego cena to 0 zł
- miejsce miałem na półce po telewizorze więc cena to również 0 zł
- taśma klejąca i kilka gwoździków - łączna cena 4 zł
- Rolka sreberka śniadaniowego - 3 zł
- Troche kartonu z biedronki - 0 zł
- Papier do zrobienia softbox-ów - 5 zł
SUMA: 40 zł
Efekt: Jest taki, że co prawda ilość światła nie pozwala fotografować dynamicznych scen przy ISO rzędu 50/200, natomiast jeśli przedmioty są statyczne wychodzi to fajnie. Oczywiście oświetlenie jest w pełni ruchome i każdą z 4 żarówek mogę ustawić w dowolnej pozycji.
ETAP 2 - Część sprzętu kupiona, część zamówiona; czyliś na początek światło stałe.
Dokonałem już zakupu:
- 2 HALOGENY j118mm ze złączem R7s - cena łączna to 38 zł
- 4 żarniki halogenowe:
-- 2 x Philips 500 Watt (9900 lm x 2) - cena łączna to 17 zł
-- 2 x NO NAME CHIŃSKI o mocy 1000 Watt (25000 lm) - cena łączna to 25 zł
Jak narazie zamówiłem 2 statywy oświetleniowe z allegro po 39 szt. - zobaczymy co to będzie hehe, no i dzisiaj zabieram się za reliazację samemu:
1. Softbox-a na żarówki 200 Watt x 5
2. Nakładki rozpraszającej na halogeny
No i będzie trzeba przetestować sprzęt i zobaczyć jak to będzie się sprawowało w praktyce - bo dużo na forach pisze w teorii, ale konkretnie nic nie dało mi satysfakcjonującej odpowiedzi więc będę testował i oczywiście efektami działania halogenów podzielę się na forum.
Jak narazie koszta to: 120 zł (dojdzie jeszcze 100 zł za statywy) więc liczmy już 220zł, a w tej cenie mam:
- Stół bezcieniowy z oświetleniem stałym
- 2 lampy o dużej mocy do oświetlenia stałego
Planowo w najbliższych dniach będę chciał dokupić kilka innych rzeczy, ale narazie planuje co z tych rzeczy zrobie sam Tak więc dam znać jak już coś zaplanuje i wykonam dzisiaj softbox-y itd.
Nie nie, stół to element studia - podłoga i ściany czyli wykorzystam kawałek przestrzeni w domu, a droższe wyposażenie staram się zastąpić jakimiś innymi rozwiązaniami, w które można włożyć parę złotych i uzyskać profesjonalny efekt.
Dzisiaj zacząłem już robić kompletnego SOFTBOX-a o mocy 1200 Watt (ok. 19 000 lm) - więc to też jest ucieczka od drogiego oświetlenia - być może to nie to samo i nie daje idealne wyniku, ale np. nie każdego stać, żeby kupić reflektor studyjny za dajmy na to 1000 zł.
Co prawda w przypadku oświetlenia niskie koszta stworzenia czegoś, przekładają się na wyższe koszta eksploatacji - a w zasadzie mam na myśli koszty prądu.
Zakładając, że moje oświetlenie pobiera z sieci ok. 2500 watt, to już jest rachunek średnio 1,25 PLN / godzine działania - jeśli jednak zastosowanie jest komercyjne to nie są to zbyt duże koszta.
Czyli do sedna, koncepcja jest taka - dysponując pomieszczeniem, aparatem i jakimkolwiek statywem pod aparat, stworzyć / kupić osprzęt zapewniający przynajmniej półprofesjonalną pracę w Studio, a dodatkowo zrobić to tak, aby część rzeczy przydała się do pracy w plenerze - o na koniec wiem jak to ująć wyposażyć się we wszystko co każdy profesjonalny fotograf powinien posiadać w kwocie do 1000 zł
1000 złotych lepiej chyba zamienić na lampy błyskowe (nie, nie te studyjne. Zwykłe błyskowe do aparatu) i parasolki. Wyjdzie jakieś... 500 złotych. Strzelam tylko.
Tak na marginesie softbox to nie lampa, a modyfikator światła. Oczywiście można go zrobić, ale chyba wygodniej będzie na początek użyć parasolek (kupić - 30 złotych sztuka).
dister napisał/a:
jeśli jednak zastosowanie jest komercyjne to nie są to zbyt duże koszta.
Wiesz... z tą komercją to bym jeszcze trochę poczekał. Chłopie, przecież nawet jeszcze nie wiesz co to jest softbox! Może na początek zrób z tego dobrą zabawę, inaczej już pierwszego dnia stracisz wszystkich klientów.
Może i masz rację, że lepiej kupić - pisząc Softbox miałem na myśli lampę z modyfikatorem - jak narazie pół skończonej. Będzie działać na 8 żarówkach x 200 w (3040 lm szt.)
Co do lamp błyskowy - oczywiście niezaprzeczalnie są bardzo dobrym rozwiązaniem jednak nie do każdego typu fotografii, a czasami w momęcie jeśli chcemy np. chociażby wyeksponować tylko niewielki fragment kadru sprawdzi się lepiej światło stałe.
Zacząłem opisywać realizację światła stałego, co nie mówi wcale, że nie będzie lamp błyskowych
To jest może takie wyzwanie, bo chcę skompletować zestaw, który będzie przydatny do wszystkiego i to dosłownie przy niedużej kwocie.
Planowo w tej kwocię 1000 zł, będą jeszcze:
Statywy i tła
Kilka gadżetów do filmowania
Lampy błyskowe (napewno 2 sztuki)
I kilka innych drobnych rzeczy, ale to powoli
Jutro będę kończył zabawę ze światłem stałym, i ruszam w kolejny etap
Nie ma takiej opcji Papier zastosowany do SOFTBOX-a to wizualnie papier zbliżony do papieru śniadaniowego, jednak z tą różnią, że z możliwością różnego zastosowania - w tym również pieczenia. Maksymalna temperatura tolerowana przez papier to według producenta 305 stopni - pewnie zniesie więcej. Nie sądze, aby w mojej konstrejukcji (wentylowanej - rozwiązanie podobne jak w projektorach) papier umieszczony ok. 25-30 centymetór od źródła światła się zapalił
dister, Zrobisz, jak uważasz. Ja w tym przypadku widzę problem z temperaturą pracy zestawu. Istnieje niebezpieczeństwo, że fotografowane osoby będą się pociły od ciepła i będą oślepione od nadmiaru światła. Temperatura barwowa światła przypadkowa, nad którą będzie Ci trudno zapanować.
dister napisał/a:
Co do lamp błyskowy - oczywiście niezaprzeczalnie są bardzo dobrym rozwiązaniem jednak nie do każdego typu fotografii, a czasami w momęcie jeśli chcemy np. chociażby wyeksponować tylko niewielki fragment kadru sprawdzi się lepiej światło stałe.
Tak myślisz? Moc każdej lampy błyskowej można regulować w dość szerokim zakresie. Jak masz zamiar to robić w przypadku Twoich lamp, będziesz wykręcał żarówki, czy będziesz ganiał z lampami do tyłu i do przodu?
kupić osprzęt zapewniający przynajmniej półprofesjonalną pracę w Studio
To, o czym piszesz, nie zapewni Ci nawet ćwierć profesjonalnych warunków pracy, to po prostu kącik majsterkowicza. Do tych żarówek potrzebujesz też innych modyfikatorów niż dłubane softboksy, czasem potrzeba twardego kierunkowego światła, czasem wąskiego strumienia, czasem trzeba coś wysłonić i też dobrze by było, żebyć czegoś przy okazji nie spalił, ani się nie poparzył... Potrzebujesz też czymś sciemniać to światło, bo odsuwanie źródła, czy wykręcanie rozgrzanych żarówek niekoniecznie się sprawdzi. Do tego dochodzi problem różnicy temperaturowej źródła przyciemnionego i rozjaśnionego...
dister napisał/a:
a dodatkowo zrobić to tak, aby część rzeczy przydała się do pracy w plenerze
Swiatło ciągłe o tak mikrym strumieniu i niskiej temperaturze barwowej w plenerze będzie miało bardzo ograniczone zastosowanie.
dister napisał/a:
na koniec wiem jak to ująć wyposażyć się we wszystko co każdy profesjonalny fotograf powinien posiadać w kwocie do 1000 zł
No cóż...
dister napisał/a:
Co do lamp błyskowy - oczywiście niezaprzeczalnie są bardzo dobrym rozwiązaniem jednak nie do każdego typu fotografii, a czasami w momęcie jeśli chcemy np. chociażby wyeksponować tylko niewielki fragment kadru sprawdzi się lepiej światło stałe.
To nie zależy od typu źródła światła, tylko od rodzaju użytego modyfikatora.
dister, niestety porywasz się z motyką na słońce. Do tego cybertoman podał Ci świetny pomysł na domowe studio za małe pieniądze. Jak nie chcesz błyskowego, to zestaw stałego (nie twierdzę, że świetny, ale prawdopodobnie lepszy od Twojego) można kupić za ok. 400 zł http://www.amazon.co.uk/d...d_tKy4sb11E9G47 a trzylampowy, błyskowy, z kilkoma różnymi modyfikatorami i statywami za ok. 1000 zł http://www.amazon.co.uk/d...d_TIy4sb0W5A0S6
Aby zabawa we własnej roboty oświetlenie miała jakikolwiek sens, takie zestaw powinien być (moim zdaniem) podobnej jakości i za połowę ceny. Czyli, dwa softboksy, dwa statywy, żarówki i mocowania za ok. 200zł. Można tak? Jak nie to nie ma sensu.
Daje naprawdę duże światło, ale dopiero jak załóżę modyfikator jutro będę testował.
Wykonałem też lampe błyskową, co prawda bez regulacji siły błysku ale kosztowało mnie to 15 zł Efekt bardzo fajny - oczywiście nie zastąpi to konkretnej lampy błyskowej, którą i tak kupie no ale... 15 PLN ? hehe
Jutro, po testach wrzuce kilka fotek, sami ocenicie pierwsze efekty
Co do tego co ktoś pisał wyżej w sprawie temperatury barwowej. Staram się zachować źródła światła o zbliżonych parametrach barwowych - jednak nawet przy innych parametrach, zakładając, że fotografujemy w zupełnie zaciemnionym miejscu, wyliczenie barwy z kilku różnych wartości jest bardzo proste - kwestia wklepania w aparacie cyferek W najgorszym wypadku, jeśli coś pójdzie nie tak, zawsze można poprawić choćby w Camera Raw-ie
wyliczenie barwy z kilku różnych wartości jest bardzo proste - kwestia wklepania w aparacie cyferek
Nie jest to aż tak proste, podobnie jak to:
dister napisał/a:
jeśli coś pójdzie nie tak, zawsze można poprawić choćby w Camera Raw-ie
kozidron [Usunięty]
Wysłany: Sob 25 Sty, 2014
dister, po przeczytaniu tych rewelacji, proponuje buchnąć jeszcze z remizy koc strażacki, taki koc może mieć dwie funkcję, pierwsza to taka, że przyda się jako blenda do odbijania/gaszenia światła, druga to taka, że może posłużyć dokładnie w tym celu do jakiego został stworzony, czyli do zgaszenia tego całego majsterkowania, szczególnie przy tych halopakach o których piszesz (raz 1000W chińszczyzny a innym razem 1600W).
dister napisał/a:
Rozmiary Softbox-a to 50 x 65 cm, moc lampy regulowana 100 - 1600 W (1500 - 24 000 lm) kilkoma przyciskami + pokrętło.
dister, nawet Słodowy miał umiar. Będziesz budował regulator oddzielnie czy na cały zestaw, możesz napisać jak to zrobisz? Wiesz co się dzieje z temp. barwową przy regulacji takich żarówek?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9