Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Witam,
możliwe, że w niedalekiej przyszłości będę musiał wykonać zdjęcia gotowych obrazów (zrobione różnymi technikami - oprawione w różnego rodzaju ramy) lub rzeźby.
jaki powinienem posiadać sprzęt (aparat, obiektyw/ywy, oświetlenie, statyw), na co zwrócić uwagę przy wykonywaniu reprodukcji, jak się za to zabrać. szukam podpowiedzi, cennych uwag i wzorców postępowania.
sprzęt powinien być na tyle mobilny, żebym mógł poruszać się z nim po kraju
Nie sądzę, aby fotografowanie obrazów i rzeźb znacząco odbiegało robienia portretów. Na pewno przy robieniu reprodukcji musisz zadbać o wierne oddanie kolorów. Powinieneś więc zaopatrzyć się w wynalazki typu ColorChecker Passport, plus oczywiście w odpowiedni monitor i kalibrator do niego. Aparat dowolny, obiektyw portretowy, a światło i modyfikatory to już zależy od tego, jak bardzo ma to być mobilne i na co będziesz mógł sobie pozwolić w miejscu robienia zdjęć.
Colorchecker Passport – tak. Monitor i kalibrator – niekoniecznie. No bo chodzi o wierną rejestrację aparatem, a nie o wierne wyświetlanie na własnym monitorze. Robiąc zdjęcie z Passportem generujemy przy pomocy pluginu do LR (lub przy pomocy Adobe DNG Profile Editor) profil dla danej sesji* i potem zadajemy go przy wywoływaniu plików.** W takim układzie nie ma mowy o podkręcaniu wybranych kolorów czy czymkolwiek co wymagałoby skalibrowanego własnego monitora.
Co do reszty sprzętu to na pewno krytycznie ważne jest oświetlenie. Nie będę się wymądrzał o drogich i profesjonalnych lampach, wysokim CRI i takich tam. Wszystko zależy od wymaganego poziomu wierności, umiejętności skorzystania z tego. No i budżetu, którym dysponujemy. W każdym razie, w ramach w miarę rozsądnego poziomu wymagań, ja mam dobre doświadczenia z reporterskimi lampami błyskowymi, które zapewniają dość powtarzalne parametry błysku (przede wszystkim temperaturę bieli). Im lepsze lampy tym będzie lepiej. Mam dwa Canony i jedno Yongnuo, być może gdybym miał same YN to rezultaty byłyby gorsze, bo z moich eksperymentów na białej ścianie wynika, że są mniej stabilne jeśli chodzi o jakość błysku niż posiadane przeze mnie również 580EX II.
Do tego potrzebne są jakieś softboksy. Parasolki białe przepuszczalne, z racji odbijania sporej części światła do tyłu, mogą być kłopotliwe – zafarby od obiektów znajdujących się za aparatem. Przy większym pomieszczeniu niekoniecznie będzie to problemem.
Obiektyw – wiadomo, im lepszy tym lepiej, mi się sprawdza używanie Canona 100/2.8 Macro, ale z racji długiej ogniskowej nie wszystko da się tym zrobić, zależy od ilości miejsca i wielkości fotografowanego obiektu. Powracając na chwilę do wierności barwnej, posługując się Colorcheckerem robię w danej sytuacji profil dla każdego obiektywu, bo rzeczywiście różnice mogą być zauważalne. Przy ograniczonym budżecie można pomyśleć o jakimś przyzwoitym zoomie, ale ponieważ nie podałeś jakim aparatem dysponujesz/planujesz kupić, to nie podyskutujemy.
W przypadku obrazów pewnie będziesz musiał walczyć z odblaskami, ale tutaj nie mam nic mądrego do powiedzenia, poza takim kombinowaniem ze światłami, żeby uniknąć odbić. Fotografowałem obrazy, ale dość matowe i wystarczyło ustawienie świateł pod dość ostrym kątem w stosunku do powierzchni obrazu.
* Profil dla sesji, czyli dla danego ustawienia/kombinacji świateł, czułości ustawionej w aparacie (to być może już overkill) oraz użytego obiektywu (to już nie jest overkill).
Wbrew pozorom, w mojej odpowiedzi było kilka pytań do aleqsandra. Rzucając ogólniki chciałem wywołać jakiś odzew dotyczący poziomu fotograficznej wiedzy. Poza tym ciekawi mnie, jakie to mają być reprodukcje? W domu klienta? W muzeum, z pozwoleniem na fotografowanie, czy tylko takie szybkie "pstryk" i odwrót, zanim kustosz zdąży dobiec..
Poza tym ciekawi mnie, jakie to mają być reprodukcje? W domu klienta? W muzeum, z pozwoleniem na fotografowanie, czy tylko takie szybkie "pstryk" i odwrót, zanim kustosz zdąży dobiec..
No to akurat wiemy:
aleqsander napisał/a:
jaki powinienem posiadać sprzęt (aparat, obiektyw/ywy, oświetlenie, statyw),
dziękuję za podpowiedzi z color checkerem - pewnie to wykorzystam!
tak myślałem żeby dokupić jeszcze lampę reporterską.
może namiot bezcieniowy?
z odblaskami największy problem jest przy płótnach pomalowanych farbami olejnym - do tego dochodzi faktura...
czy do takiej fotografii przydała by się matryca 35mm?
A zmieścisz tam obiekty, które chcesz fotografować? Ja bym zainwestował jednak w softboxy i to jak największe. Poza tym, żeby umieścić obraz w namiocie bezcieniowym (przy założeniu, że się zmieści), to trzeba go ściągnąć ze ściany i jakoś stabilnie zamocować.
aleqsander napisał/a:
z odblaskami największy problem jest przy płótnach pomalowanych farbami olejnym - do tego dochodzi faktura...
Zwłaszcza, jak walniesz lampą centralnie z przodu... Dlatego potrzebujesz przynajmniej dwóch źródeł światła.
aleqsander napisał/a:
czy do takiej fotografii przydała by się matryca 35mm?
Generale im większa matryca, tym lepsza jakość obrazu. Natomiast wybór sprzętu powinien zależeć od zastosowania. Jeśli chcesz robić wierne reprodukcje obrazów, to chyba żadna matryca nie będzie za duża i żaden obiektyw nie będzie za dobry
nienietaktak [Usunięty]
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014
FotoTomek napisał/a:
Generale im większa matryca, tym lepsza jakość obrazu.
Narażasz siebie i pytającego na dyskusję niezwiązaną z tematem
Generale im większa matryca, tym lepsza jakość obrazu.
Narażasz siebie i pytającego na dyskusję niezwiązaną z tematem
Fakt. O tym nie pomyślałem. Zaczynam się bać
Andrzej.M. [Usunięty]
Wysłany: Pon 24 Mar, 2014
aleqsander napisał/a:
sprzęt powinien być na tyle mobilny, żebym mógł poruszać się z nim po kraju
Jak masz ciężarówkę - każdy sprzęt ci się zmieści.
Nie kupuj softboxów , tylko 4 lampy z plastrami miodu na czaszy - dużo lepiej nimi oświetlisz obraz i unikniesz odbić. Poza oczywistym zwiększeniem mobilności. Najlepiej z możliwością mocowania po 2 na jednym statywie. Świecić w przeciwległe boki obrazu.
I tyle. Oczywiście lampy MUSZĄ mieć dość mocne światło pilotujące.
Oczywiście lampy MUSZĄ mieć dość mocne światło pilotujące
a dlaczego mocne piloty są takie ważne?
kozidron [Usunięty]
Wysłany: Pon 24 Mar, 2014
AndrzejM.Makuch napisał/a:
Nie kupuj softboxów , tylko 4 lampy z plastrami miodu na czaszy - dużo lepiej nimi oświetlisz obraz i unikniesz odbić.
przecież na softboxy też można założyć plaster miodu.
AndrzejM.Makuch napisał/a:
I tyle. Oczywiście lampy MUSZĄ mieć dość mocne światło pilotujące.
byle jakie lampy mają zazwyczaj całkiem mocne swiatło pilotujące, zresztą od dawna nawet zestawy funsportowe w standardzie z pilotami pracuja w 3 trybach.
AndrzejM.Makuch dość łatwo jest trafić w obraz tym bardziej że celujesz w niego w osi, to raz a dwa przy takiej fotografii nie stosuje się papierowej głębi.
aleqsander napisał/a:
sprzęt powinien być na tyle mobilny, żebym mógł poruszać się z nim po kraju
aleqsander, jak patrze na te przykłady, to wydaje mi się, że to bardziej przypomina reportaż z wystawy niż dokumentację. Cięzko coś doradzić, bo jeżeli to ma być dokumentacja(i mobilny sprzęt) to wolałbym kupić sobie składane softy jak parasolki czy nawet okte i prostokąta, radia i lampy.
To co pokazałeś z fejsika wygląda jak "reportaż z wystawy", do czegoś takiego rzeczywiście wystarczy reporterski speedlight, czy nawet dwa wedle potrzeby + jakiś stofen czy inny wynalazek w zależności od warunków.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 10