Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wojmistrz, mnie ten temat alfy ciągle trapi, bo moim zdaniem do monitora nic takiego nie trafia. Trafiają wyłącznie trzy składowe RGB (lub YCbCr), każda podawana w 8-bitach (lub więcej) przez kartę (i ewentualnie zamieniane na 6-bitów w monitorze TN). Żadnego kanału alfa tam moim zdaniem nie ma.
DVI - max 24 bity na pixel (opcjonalnie więcej gdy podłączenie jest realizowane dwoma złączami)
HDMI - w zależności od wersji od 24 do 48 bitów na piksel.
Lecą 3 składowe - R, G i B. W HDMI opcjonalnie Y Cb Cr ale przecież mówimy tu o kompach a nie telewizji...
Generalnie z karty graf wychodzi 8 bitów na składową, co daje sygnał 24 bitowy. Monitor ze sprzętową kalibracją ma 10, 12 czy nawet 16-bit tablice LUT dla każdej składowej. To oznacza, że o ile nadal na składową mamy 256 unikalnych odcieni, to są one opisane używając max 16-bit rozdzielczości. W wypadku kalibracji softwarowej w karcie redukujemy ilość odcieni, czyli np o ile czerwony będzie 8 bitowy to np niebieski (z reguły podbity) będzie już 6.5-bitowy (przykład). Dlatego warto mieć monitor ze sprzętową kalibracją (LUT).
hijax_pl, absolutnie się z tobą zgadzam, z tym, że inną sprawą jest sygnał wychodzący, a inną wyświetlany. Pomijam formę przekazania tego sygnału. Wszystkie nowe, "domowe" karty podają sygnał RGBA 32bit czyli 3 składniowe po 8bit co daje 24bit TrueColor oraz dodatkowe 8bit właśnie alfa. Oczywiście możliwe jest w nich podawanie sygnału słabszego, np 24bit bez alfy czy HighColor 16bit. Karty profesjonalne jak nVidia Quadro czy ATI/AMD FirePro, wysyłają sygnał wyższy, 10 lub nawet 12bit na kanał czyli DeepColor.
Inną sprawą jest sama budowa matryc ciekłokrystalicznych gdzie na razie technologicznie nie idzie przeskoczyć wyświetlania 10bit czyli 1024 odcieni. Sam używam monitora z tablicą LUT 14 bit, na 10bitowej matrycy.
Nie zmienia to faktu, że tanie monitory na matrycach IPS 8bit są dość przyjazne szczególnie do gier i filmów, ale w grafice można się nieco przejechać na tych kolorach, za to na pewno nie tak jak przy matrycach TN, nawet najlepiej skalibrowanych.
"domowe" karty podają sygnał RGBA 32bit czyli 3 składniowe po 8bit co daje 24bit TrueColor oraz dodatkowe 8bit właśnie alfa.
Ale co z tym sygnałem alfa miałoby się robić? Przecież monitor go nie potrzebuje ani nie potrafi wykorzystać. Kanał alfa jest używany przez procesor graficzny karty w odniesieniu do regionów pamięci, do struktur danych, którymi operuje przetwarzając grafikę. Ale gotowy obraz, czyli gotowy framebuffer czekający na wyświetlenie moim zdaniem żadnego kanału alfa nie ma.
Nie wiem co robi dokładnie, ale kiedyś to sprawdzałem i jeśli przełączałem z 32bit na 24bit, miejsca wszelkich gradientów wyglądały paskudnie, więc na coś to jednak wpływa.
w grafice kanał alfa to informacja gdzie ma być przezroczyste, a gdzie nie i jak bardzo,
monitor wyświetla punkty na siatce, to tylko patelnia z mikrodiodami - upraszczając,
gdzie w tym miejsce na zastosowanie informacji o przezroczystości ?
Karta graficzna dokonuje translacji informacji o kanałach na informacje dla monitora,
gdyby była w tym informacja o kanałach alfa monitor musiałby mieć dość mocny
procesor do przeliczenia tego na informacje do wyświetlania, możliwe że umieszczanie
kart graficznych w monitorach przy tak szybkich złączach jak Thunderbolt 2 ma sens,
ale jak na razie takich nie ma.
"As of 2012 many modern desktop systems (Windows XP/Vista/7/8, Mac OS X, GNOME, KDE, etc...) offer an option for 24-bit truecolor with 8 bits for an alpha channel, which is referred to as "32-bit color" or the RGBA color space. Switching to an 8/16/24-bit color option in those systems generally disables transparency/translucency effects, and the only reduction in color depth is seen when going to 8/16-bit color." Wikipedia.
Wojmistrz, no ale to soft w kompie / karcie. Dalej masz interfejs do monitora, który rządzi się już innymi prawami. Na samym końcu masz monitor z matrycą RGB. By tylko te 3 składkowe biorą udział w tworzeniu obrazu. A skoro to wątek o monitorach to lepiej się skupić na ich parametrach a nie tym, jaki komp przetwarza dane obrazowe
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 10