Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Ja cykam w JPG max. rozdzielczośc. a w fotkach do powięszeń w labie do 15na21 myślę, że nie ma większej różnicy i praca z RAW jest dużo wolniejsza na komputerze. A z którym body jakośc obrazu jest lepsza na 24-105 z 20D czy 5D, chodzi o osrtosc, przejścia tonalne i plastykę całości? A uzywasz poza daszkiem w kościele jakiś odbłyśników czy softboxów?
U mnie (Canon 300D + 550EX) jest tak:
- na manualu ustawiam żądaną przysłonę i żądany czas, lampę zostawiam w automacie, ew steruję korekcją siły błysku w zależności co chcę doświetlić: np. czarny garnitur młodego to błysk na -0.7 do -1 a jak jasną suknię młodej to +0.3, +0.7 w zależności od tego co wychodzi.
Oczywiście to przykłady, bo nie porywam się z motyką na słońce (300D + KIT + 550EX to nie sprzet do zawodowej fotografii w kościele).
Ale najczęściej z lampą właśnie manual (4-5.6 przy KITowym obiektywie, ew 4 przy sigmie 28-105 - przy słabo oświetlonym "kościele" albo 5.6-8 przy KIT i 5.6 przy sigmie przy dobrze oświetlonym kościele. Czasy w zależności od ogniskowej - przy KITowym 1/30-1/60s, przy Sigmie 1/30-1/80s, ISO najczęściej to 200, max 400).
- Av - przysłona j/w, czas jest dobierany przez aparat i jest taki, żeby ładnie naświetlić tło (synchronizacja z krótkimi czasami).
Lampa cały czas w automacie.
Nie błyskam lampą wprost tylko w 90% przypadków odbijam od czegoś. Jeżeli sufit nisko to od sufitu a jak wysoko to "sztuczny sufit" przypinam do lampiały i jest OK.
Z odbiciem błysku w kościele bardzo bym uważał. Ściany są bardzo często w różnych kolorach a sufit wysoko. przy czasach 1/45 1/60 da się z ręki bardzo ładne zdjęcia robić. Lampa w automacie i na wprost, przy czymm z maxymalnie dużej odległości. Daje to leprze doświetlenie tła. Jeśli jest to możliwe to warto ustawić błysk na ostatnią lamelkę.
Arv [Usunięty]
Wysłany: Wto 14 Lis, 2006 Re: zdjęcia z lampą zewnętrzną w kościele
MartinF napisał/a:
Zastanawiam się jak robić zdjęcia w kościele z zewnetrzną lampą z krótkimi czasami, np. 1/125, jakich używać trbów pracy aparatu. Av i Tv odpadają, bo nigdy nie dobierze się prz słabym oswietleniu chcianego czasu, a przysłona będzie zawsze najmniejsza. Jak temu zaradzić?
Jakoś nikt w tym wątku nie napisał o sprawie podstawowej - być może zakładając, że wszyscy o tym wiedzą ... Ja napiszę bo pamiętam jeszcze moje zaskoczenie po wykonaniu kilku zdjęć z lampą na M.
W trybie P aparat dobiera ekspozycję traktując lampę jako jedyne źródło światła. Tak też ustawiana jest siła błysku.
W trybach Av i Tv aparat ustawia ekspozycję olewając lampę, lampa natomiast ustala siłę błysku tak aby doświetlić pierwszy plan. Stąd biorą się długaśne czasy na Av przy marnym świetle. Wykorzystuję czasem te tryby gdy muszę pstryknąć "pod słońce" albo gdy robię nocny portret.
W trybie M sam ustalasz ekspozycję a lampa inteligentnie dobiera siłę błysku. Działa rewelacyjnie nawet z wbudowaną lampą. Będąc głębokim amatorem ustawiam sobie tak:
- ISO w zależności od warunków oświetleniowych,
- czas zgodnie z regułą 1/ogniskowa. Czyli 1/30 na szeroko, 1/60 w zbliżeniu,
- przysłonę w zależności od widzimisię czyli oświetlenia, oczekiwanej głębi ostrości itp. Najczęściej najmniejszą przy której obiektyw pracuje optymalnie (domykam o dwa f-stopy)
Automatyka lampy robi resztę.
Mały acz niekoniecznie udany przykład z mojej amatorskiej galeryjki:
W samolocie było ciemno a na zewnątrz b. jasno. "Bulaj" był zbyt mały aby automatyka aparatu wzięła go pod uwagę. Zdjęcie udało się tylko dzięki trybowi M, ustawieniu ekspozycji w oparciu o wskazania wbudowanego światłomierza na "bulaju" i automatyce lampy.
Niestety zdjęcie jest zepsute bo obiektyw przy wbudowanej lampie rzuca cień ;-(.
Wysłany: Pią 17 Lis, 2006 Re: zdjęcia z lampą zewnętrzną w kościele
Arv napisał/a:
W trybie P aparat dobiera ekspozycję traktując lampę jako jedyne źródło światła. Tak też ustawiana jest siła błysku.
To zależy jaki aparat. Sony zmienia czas w zależności od gniskowej, ale przysłonę cały czas na maxa otwiera. Canon (przynajmniej 300D) 1/60s i max dziura.
Cytat:
W trybach Av i Tv aparat ustawia ekspozycję olewając lampę, lampa natomiast ustala siłę błysku tak aby doświetlić pierwszy plan. Stąd biorą się długaśne czasy na Av przy marnym świetle. Wykorzystuję czasem te tryby gdy muszę pstryknąć "pod słońce" albo gdy robię nocny portret.
Przy Canonach w trybie Av jest wymuszana synchronizacja z długimi czasami. Natomiast w Tv automatyka aparatu stara się poprawnie naświetlić fotę bez lampy i automagicznie stetuje przysłoną, która z reguły jest na max otwarta.
Cytat:
W trybie M sam ustalasz ekspozycję a lampa inteligentnie dobiera siłę błysku. Działa rewelacyjnie nawet z wbudowaną lampą. Będąc głębokim amatorem ustawiam sobie tak:
- ISO w zależności od warunków oświetleniowych,
- czas zgodnie z regułą 1/ogniskowa. Czyli 1/30 na szeroko, 1/60 w zbliżeniu,
- przysłonę w zależności od widzimisię czyli oświetlenia, oczekiwanej głębi ostrości itp. Najczęściej najmniejszą przy której obiektyw pracuje optymalnie (domykam o dwa f-stopy)
Automatyka lampy robi resztę.
Dokładnie tak jak napisałem wcześniej, tylko trochę inaczej
A w sytuacji, kiedy w kościele dysponuje 400D, 580ex, canon 15-55 2.8, fotografuję gł. na manualu to jak powinnam ustawić optymalnie lampę?? Pytam, bo zdaje sobie sprawę, że lampę mam dobrą, a jednak przysparza mi ona problemów tj. albo przświetla mi, albo niedoswietla Potem sporo namęczę się w photoshopie nim oddam dobre foty...Będę wdzięczna za dobrą radę.
W przypadku dynamicznych scen ustaw ją w E-TTL i pozwól automatyce dobierać moc, korygując na + lub - w zależności od potrzeb. Zastane niedoświetlasz o 1-2EV ustawiając parametry w M. Pamiętaj, że lampa może zostać łatwo oszukana w przypadku błyszczących powierzchni i wtedy pozostaje tylko ręczny dobór mocy.
A w sytuacji, kiedy w kościele dysponuje 400D, 580ex, canon 15-55 2.8, fotografuję gł. na manualu to jak powinnam ustawić optymalnie lampę?? Pytam, bo zdaje sobie sprawę, że lampę mam dobrą, a jednak przysparza mi ona problemów tj. albo przświetla mi, albo niedoswietla Potem sporo namęczę się w photoshopie nim oddam dobre foty...Będę wdzięczna za dobrą radę.
Poproszę o przykładową, skiepsconą fotę, tylko pomniejszoną na potrzeby forum, ale z EXIFem.
Ja nie mam doswiadczenia z praca z lampa i dlatego dopytam sie tutaj (mam 580exII)
czesc osob w kosciele ustawia manual na lampie w czym to jest lepsze od stosowania ettla ? Teoretycznie najlatwiej byloby ustawic maunal na aparacie np 1/60 i 8 a lampe zostawic na ettle + jakas poprawka (wpisana z poziomu menu aparatu ja mam 400D)
ta karteczka w lampie przy blysku do gory sprawdza sie w kosciele ? jakas mala
jest sens uzywac mydelniczki przy zdjeciach wprost lampa w kosciele ?
czesc osob w kosciele ustawia manual na lampie w czym to jest lepsze od stosowania ettla ? Teoretycznie najlatwiej byloby ustawic maunal na aparacie np 1/60 i 8 a lampe zostawic na ettle + jakas poprawka (wpisana z poziomu menu aparatu ja mam 400D)
Manual na lampie uniezależnia Cię od ewentualnych błędów E-TTL-a i sprawdza się w bardziej statycznych scenach, gdy obiekty na pierwszym planie znajdują się w mniej więcej stałej odległości. Ekspozycja w M na 1/60 i f/8, jest trochę bez sensu w ciemnym pomieszczeniu, bo większość światła pójdzie wtedy z lampy (no chyba, że podciągniesz też ISO bardzo wysoko). Cała sztuka w tym, by mieszać błyskowe z zastanym, a do tego celu nie możesz mieć ekspozycji zastanego poniżej -2EV.
Jasio napisał/a:
ta karteczka w lampie przy blysku do gory sprawdza sie w kosciele ? jakas mala
Ta "karteczka" ma za zadanie skierować bardzo niewielką część światła do przodu, w celu zniwelowania cieni w oczodołach przy odbijaniu od sufitu na stosunkowo niewielkich odległościach. W kościołach odbijanie od sufitu jest zwykle mało efektywne, więc kwestia używania karteczki tej wielkości jest mocno dyskusyjna.
Jasio napisał/a:
jest sens uzywac mydelniczki przy zdjeciach wprost lampa w kosciele ?
Da się używać "mydelniczki" na wprost, ale jej skuteczność jest wtedy stosunkowo niska. Cały sens działania Omnibounce'a polega na wysyłaniu światła w różnych kierunkach, więc siłą rzeczy, potrzebuje do prawdłowego działania ścian i sufitów.
Ta "karteczka" ma za zadanie skierować bardzo niewielką część światła do przodu, w celu zniwelowania cieni w oczodołach przy odbijaniu od sufitu na stosunkowo niewielkich odległościach. W kościołach odbijanie od sufitu jest zwykle mało efektywne, więc kwestia używania karteczki tej wielkości jest mocno dyskusyjna.
Dlaczego? "Karteczka" sprawdza się w każdych warunkach i sytuacji przy niewielkich odległościach (do 2m) także przy pionowych kadrach. W kościele nie musisz odbijać od sufitu. Nawet jeżeli nie można od niczego odbić to efekty jej użycia są bardzo dobre.
Poniżej przykład nie z kościoła, a z galerii Prawa strona została "doświetlona karteczką" co dało na równomierne oświetlenie twarzy i błysk w oczach.
kijos, wszystko się zgadza, bo tutaj "lampą główną" jest silne zastane, czyli karteczka robi to co do niej należy, a większość błysku idzie "w gwizdek"...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 10