Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Pod pojęciem kontrastu rozumiem przejście tonalne na granicy światła i cienia. Duży kontrast - ostre przejścia tonalne, mały kontrast - łagodne przejście tonalne. Jasność nie ma tu nic do rzeczy. To tak jakbyś chciał zmniejszyć duży kontrast, ściemniając monitor.
Natomiast wyjaśnienie tego kontrastu jest bardzo proste na chłopski rozum.
Jest sobie kula oświetlona z jednej strony, jednym źródłem światła (jak Księżyc przez Słońce na przykład). Światło bliżej, to jasna strona jaśniejsza - światło dalej, to jasna strona ciemniejsza. I to jest chyba jasne. Natomiast na użytek tego rozumowania uzasadnione jest stwierdzenie, że ciemna strona jest cały czas tak samo ciemna. Skoro więc jasna strona robi się coraz mniej jasna wraz z oddalaniem się źródła światła, to kontrast jest coraz mniejszy. I odwrotnie.
[ Dodano: Pią 26 Maj, 2017 12:38 ]
Tutejszyn napisał/a:
To tak jakbyś chciał zmniejszyć duży kontrast, ściemniając monitor.
No i bardzo dobrze!
Jak już całkiem ściemnisz monitor, to jaki masz kontrast? Ale to jest trochę inny przykład, niż poprzedni.
(Powiedzmy, że masz monitor o prawie idealnej czerni. To na czym polega ściemnianie tego monitora? Na gaszeniu bieli przecież, bo czerń już jest czarna.)
Pozorna wielkość źródła światła to jest wielkość postrzegana przez obserwatora. Duże źródło odpowiednio oddalone będzie miało identyczną wielkość pozorną co małe źródło ustawione blisko. Stopień dyfuzji/miękkości światła na modelce zależy jest (między innymi) od wielkości pozornej źródła.
Zbudowałem sobie model sytuacji w programie 3D, świeciłem, przesuwałem softbox i samą lampę w softboksie i nie zaobserwowałem punktu skupienia, o co podejrzewałem czaszę softboxa. Więc niniejszym odszczekuję...
Przyjrzałem się za to jeszcze raz efektowi jaki daje daleki softbox (z lewej) i bliski (z prawej)
I chyba już wiem, w czym rzecz. Na pierwszy rzut oka zdjęcia różnią się kontrastem, jednak przy bliższej i uważniejszej analizie, kontrast jest niezmieniony! Widać to zwłaszcza na szyi. Kontrast jest identyczny. Więc dlaczego zdjęcia są inne?
Wyjaśnieniem są kąty padania światła ze źródła dalekiego i bliskiego
Model oświetlany bliżej łapie więcej promieni z zakresu kąta alfa.
Model stojący dalej łapie dość wąski zakres promieni z zakresu beta, biegnących w tym zakresie już dość równolegle.
Dlatego zdjęcia są inne. Niby proste, ale nie na pierwszy rzut oka.
Wyjaśnienie tego było dla mnie dość ważne, bo wolę przesuwać softbox ze zrozumieniem tego, co przyniesie takie działanie.
Tutejszyn, brawo! Zwróć uwagę, że para zdjęć, jaką przedstawiłeś, przewijała się parokrotnie w linkowanych filmach. Zwróć uwagę też na to, jak różni się oświetlenie tła na tych dwóch Twoich fotach. Z tego samego powodu, dla którego różni się na twarzy modelki.
Co do Twojego rysunku z kątami α i β – powód, dla którego jasność źródła spada, wiąże się właśnie z tym, że strumień fotonów wraz z odległością rozchodzi się coraz szerzej, więc ich gęstość na jednostkę powierzchni się zmniejsza (pomijam inne zjawiska fizyczne, mniej istotne dla tematu). I o tym właśnie mówi wzór z kwadratem odległości, który jest uniwersalnym prawem fizycznym spotykanym w wielu dziedzinach:
komor, spadek jasności przy wzroście odległości jest oczywisty. Zdjęcie wydawało mi się po prostu bardziej kontrastowe. Na pierwszy rzut oka widzę po prostu większy kontrast. Dopiero obserwacja, że kontrast jest taki sam (pomijam niewielką różnicę), przyniosło mi spokój... A teraz już mogę iść na rower
kontrast jest niezmieniony! Widać to zwłaszcza na szyi. Kontrast jest identyczny.
Oko ulega złudzeniom, chociaż na moje oko, to nawet na oko kontrast jest różny. Ale pomiar, to co innego. Pomiar (powtarzany wielokrotnie ze względu na ręczne i na oko celowanie próbnikiem) wykazuje większy kontrast na zdjęciu po prawej.
Mierzone HSV i porównywana różnica V w odpowiednich parach punktów jasny/ciemny - chyba, że to nie jest kontrast.
Softboxy z dyfuzorami dają mało równoległych promieni światła -stąd gridy do nich.
To że dają rozproszone światło -sieją nim w różnych kierunkach nie używa się ich z jakiś dużych odległości, bo w niedużych pomieszczeniach zarejestrujesz jeszcze sporo światła nie bezpośrednio z softboksa, ale obitego od ścian.
Ostatnio zmieniony przez PDamian Pią 26 Maj, 2017, w całości zmieniany 1 raz
komor, spadek jasności przy wzroście odległości jest oczywisty
Dżizas… Ale chodzi o to jak szybko spada, bo to zależne jest od odległości… :) Cały czas zakładamy, że zarówno dla dużej odległości od światła jak i dla małej, tak ustawiasz energię błysku, żeby twarz modelki była oświetlona tak samo (prawidłowo). Czyli jak ustawisz światło blisko, to ledwo pyknie, a jak ustawisz daleko, to musi nieźle grzmotnąć. Ekspozycja na twarzy będzie taka sama w obydwu przypadkach, ale to co się dzieje z tłem za modelką oraz charakter światła na twarzy będzie inny, co doskonale widać na Twoich zdjęciach powyżej.
Jeśli chodzi o portret to kiedyś słyszałem, że beauty dish z plastrem miodu robi cuda
A ogólnie bliskie źródło światła może oświetlić mocno twarz, a resztę ciała w mniejszym stopniu co może dać ciekawe efekty...
janqseven, stosuję taki zabieg w korpo-portrecie, tzn. BD z gridem plus bliskie ustawienie. Ale nie wszyscy modele się sprawdzają przy takim świetle (skóra), plus bardzo trzeba uważać, żeby był prawidłowo ustawiony, co przy większej ilości osób różnego wzrostu bywa problematyczne. Ale efekty są moim zdaniem fajne.
FRE_3407-edit-RK-1000.jpeg
Plik ściągnięto 9723 raz(y) 338,86 KB
Andrzej.M. [Usunięty]
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017
janqseven napisał/a:
beauty dish z plastrem miodu robi cuda
Nic nie robi. To jakbyś powiedziął : canon z obiektywem robi cuda...
Ale obydwa mogą być pomocnymi narzędziami .
A wracając do tematu oświetlenia - przykładowe zdjęcie od kol. Tutrjszyn jest tak kiepskie że niczego nie ilustruje. Co najwyżej tezę o równomierności oświetlenia z większej odległości. Natomiast wygląda jakby ktoś użył małego modyfikatora z małej i dużego z dużej odległości. Niestety nie mam na zawołanie modelki żeby wam to o czym cały czas piszę zilustrować.
Może rysunek coś wyjaśni... Otóż z bliska przy dużym modyfikatorze światło jest łagodniejsze i cienie również są wypełnione przez nie gdyż światło pada z dużej powierzchni na stosunkowo małą powierzchnię twarzy modela. Oczywiście zastosowanie grida czy plastra miodu kierunkuje je i zmniejsza ten efekt. Z większej odległości - staje się bardziej punktowe, gdyż oddalona lampa zdaje się "maleć" w stosunku do wielkości twarzy.
Andrzej.M., fajny rysunek do tego, co terminami fizycznymi opowiedziałem już wcześniej. Zdjęcia Tutejszyna były testowe i ilustrowały oświetlenie, zapewne żadne z nich nie jest „na gotowo”, więc nie ma co po nich jechać.
Andrzej.M. [Usunięty]
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017
komor napisał/a:
e ma co po nich jechać.
Eee tam , nic nie jechałem - nawet myślałem że takie słabe przykłady wybrał... O "gotowych "nawet nie pomyślałem - dyskutujemy o pewnych problemach a nie o zdjęciach jako takich. Rysunek też jest do bani, ale tyle mogłem na szybko.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,17 sekundy. Zapytań do SQL: 18