Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Z tego co mi wiadomo to powiększenie cyfrowe równie dobrze możesz sobie zrobić w domu wycinając zdjęcie do żądanej wielkości. Jeśli faktycznie ma taką funkcję i działa ona tak jak napisałeś to jest to typowo wyjęte z kompaktów.
szol, będzie miało, tak samo lub podobnie (możliwe, że nieznacznie gorzej) zadziała wycięcie środka zdjęcia. Do tego jednak potrzebny jest dobry obiektyw, który pozwoli swoją ostrością/rozdzielczością obrazu wykorzystac takie upakowanie pikseli.
Do tego zwiększony szum matrycy powoduje dodatkową degradację obrazu.
Kolego szol ale przecież nikt nie chciał źle i może rzeczywiście miałem już trochę dosyć tematów, w których ludzie robią tylko na AUTO, mają lustrzanki i dziwią się że aparat sam zdjęcia im nie zrobi, tzn. zdjęcie robi ale nie jest ono zadawalające . Może, dlatego moje odpowiedzi były takie a nie inne. W obecnych aparatach nawet w trybach półautomatycznych aparat praktycznie prowadzi cie za rękę jednak(i zapewniam, że twoja żona spokojnie da sobie radę) kontrolę nad fotografia mamy a w przypadku AUTO nie. Po co sobie odbierać przyjemność?
Mam także już dosyć tego całego marketingu, wyścigu na mgpixele, zoomy, itd. i pisząc w ten sposób chciałem pomóc a nie obrazić. Nie tak trudno dać się nabrać, i sam pewnie nie raz dam się nabić w butelkę....
Życzę coraz bardziej udanych fotografii
No właśnie, szol, nic nie napisałeś czy próbowałeś używać programów sportowych. Przecież właśnie od tego są programy tematyczne, żeby aparat bardziej wiedział o co Ci konkretnie chodzi. W ogólnym narzekaniu i utyskiwaniu na reklamy Sony chyba wszyscy zapomnieli też napomknąć, że być może posiadany przez Ciebie obiektyw (Sigma 18-200) być może nie daje rady z wyostrzeniem na czas? Trudno gdybać, bo nie pokazałeś ani jednego zdjęcia, nadal nie wiemy czy pies biegnie równolegle do płaszczyzny matrycy czy może zbliża się na wprost obiektywu?
aparat na trybie auto przy świetle bardzo jasnym robi poruszone zdjęcia nawet w zasadzie nieruchomym obiektom, w zależności czy uspokoiłem stabilizator pewną ręką głównie albo są ostre albo nie różnie po prostu. nie będę gdybał co jest nie tak bo wydaje mi się, że jeżeli robie te zdjęcia na iso 125 z czasem naświetlenia 1/60s to nie może być super. przecież to chyba dobre naświetlenie do czysto statycznych, spokojnych zdjęć. jak tu ktoś napisał zamrożone zdjęcia uzyskuje się na 1/500s wiec domniemam że spokojnie wyjdą przy 1/200s ale już przy 1/60 to się nie dziwię że jest jak jest. I od początku to zauważyłem i chodziło mi właśnie o tą 1/60s na auto średnio. nie powiem na całkowicie bezpośrednim słońcu robi sobie 1/160s i z tego co pamiętam koryguje chyba za dużą jasność wyższą przesłoną typu f-naście.
co do tych 14mpx to miałem na myśli praktyczne zwiększenie ogniskowej obiektywu na zasadzie lornetki. czyli dalsze zdjęcia, bliższe cele w obiektywie. poza tym przycisk na korpusie pozwala od razu podejrzeć zdjęcie w bardzo dużym przyblizeniu,gdzie na naprawdę dalekich celach widać drobne szczegóły.
jak rozumiem kolegę Maźka jest jeszcze jeden plus tak dużej matrycy.(abstrahując od minusów szumowych, o które wszyscy podejrzewają ten model).
jak tu ktoś napisał zamrożone zdjęcia uzyskuje się na 1/500s
Pisałem tu o bezpiecznym czasie naświetlania przy fotografowaniu dośc szybkiego ruchu.
Jeśli chodzi o obiekty nieruchome to czas ten zależy od ogniskowej. Nieostre zdjęcie powstaje przez poruszenie. Aby go uniknąc musisz zastosowac czas naświetlania równy 1/x sekundy gdzie x to ogniskowa obiektywu (ekwiwalent dla pełnej klatki). Przy 200 mm i matrycy Twojego aparatu będzie to 1/200*1,5 czyli 1/300 sekundy
Przy szerokim kącie na 1/60 powinieneś spokojnie utrzymac zdjęcie.
W obydwu przypadkach pomaga też stabilizacja więc bezpieczne czasy powinny byc dłuższe od tych, które sugeruje reguła.
No właśnie, szol, nic nie napisałeś czy próbowałeś używać programów sportowych. Przecież właśnie od tego są programy tematyczne, żeby aparat bardziej wiedział o co Ci konkretnie chodzi. W ogólnym narzekaniu i utyskiwaniu na reklamy Sony chyba wszyscy zapomnieli też napomknąć, że być może posiadany przez Ciebie obiektyw (Sigma 18-200) być może nie daje rady z wyostrzeniem na czas? Trudno gdybać, bo nie pokazałeś ani jednego zdjęcia, nadal nie wiemy czy pies biegnie równolegle do płaszczyzny matrycy czy może zbliża się na wprost obiektywu?
ale ja dalej o tym auto. są programy tematyczne, tam jest dobrze, nie skupiałem się na nich moja irytacja skupiła się na auto bo oczekiwałem po nim trochę więcej
nie chodzi tylko o psa. chodzi o nieostre zdjęcia z wesela w pierwszym tańcu, o nieostre zdjęcia np psa, który siedzi i dość powoli przekręca głowę- ja mu nie robię dynamicznego zdjęcia wiec nie ustawiam na ruch. ogólnie to już sobie dałem spokój z auto jako tako bo w trybie S czyli ustawiane naświetlenie jest git.
Pomógł: 22 razy Posty: 5163 Skąd: Chełm I stolica PRL!
Wysłany: Pon 04 Sie, 2008
Ale auto to najgorsza wersja. Normalnie operujesz czasem/przysłoną/iso (myślisz za aparat). Kiedy ustawiasz tryb tematyczny to informujesz aparat, czego będziesz od niego wymagał (np. sport=krótsze czasy - aparat myśli za Ciebie). Kiedy ustawiasz na auto to masz automat, który ustawi którąś z par przysłona/czas dla zadanego iso. Pewnie to jest para odpowiadająca statystycznie przeciętnemu zdjęciu - czyli w realu prawie żadnemu. Przy tym ustawieniu nikt nie myśli - ani Ty, ani aparat.
Hmmm....AUTO, i dobry ten tryb i nie dobry zarazem. Do czego dobry? Jak jest jasno, powinno być wszystko OK. Czasy będą odpowiednio krótkie, nawet na ISO 100-200, aby zdjęcie było nieporuszone. Świadomie użyłem słowa "nieporuszone" bo to nie to samo co "nieostre". Zamrożenie ruchu nie jest tożsame z dobrą pracą AF/dobrym ustawieniem MF. Może się okazać, że obiektyw nie współpracuje z body pod względem AF (co jest dość częstą przypadłością w ostatnich czasach) i nawet jeśli czas będzie wystarczająco krótki, to i tak zdjęcie pójdzie do kosza (nieostre) bo ostrość została ustawiona przed/za interesującym nas obiektem.
Z kolei może się okazać, że robisz zdjęcia w ciemniejszych warunkach. Aparat wykorzysta tryb AUTO na maksa - czyli podbije ISO do 800 ale przy największej przesłonie i tak czas będzie zbyt długi - tj uniemożliwiający zrobienie nieporuszonego zdjęcia z ręki. Z reguły przychodzi tu z pomocą lampa - zazwyczaj synchronizowana w czasie 1/60 sekundy lub statyw.
Generalnie zasada wykonania nieporuszonego zdjęcia jest następująca - czas powinien wynosić odwrotność ogniskowej wyrażoną w sekundach, np dla 50mm - 1/50 sekundy. Jeśli jesteś doświadczony to możesz uzyskać pewną stabilizację ręczną ale nie licz na wiele - ot 1/3-2/3 EV to max - czyli w naszym przypadku można by zejść do 1/30. W Sony jest stabilizacja obrazu w body - ile wynosi, nie wiem - przypuśćmy 2EV, czyli czterokrotny czas - Podziel 1/50 na cztery i wychodzi 1/12. Przy takim czasie jesteś w stanie wykonać nieporuszone zdjęcie z ręki (przy tej ogniskowej). Oczywiście zapomnij o fotografowaniu jakiegokolwiek ruchu przy tym czasie - wszystko co nieruchome będzie nieruchome, a ruch będzie rozmazany. Oczywiście możesz z tego świadomie skorzystać np w celu sfotografowania wodospadu - chociaż tu czas by się przydał w okolicach 1/2 sekundy no i oczywiście ze statywu lub ze stabilnego miejsca.
Warto czasem pobawić sie innymi ustawieniami, np ISO. W trybie AUTO zapewne maksymalne jest 800. Czasem aby zdjęcie było nieporuszone (bez lampy) należy skorzystać z wyższych - 1600 czy nawet 3200. Aby móc to uczynić warto przejść na P - to takie AUTO ale bardziej zaawansowane. Oczywiście wyższe ISO wiąże się z szumami, które "psują" zdjęcie, ale mamy ZDJĘCIE Jeśli możesz korzystać z lampy, nie wahaj się jej użyć. Czas będziesz miał 1/60 i w większości przypadków wystarczy to do uzyskania satysfakcjonujących wyników (wtedy możesz nawet korzystać z niższych ISO dla uzyskania lepszej jakości zdjęć).
Pozostałe tryby - Av, Tv i M to odpowiednio preselekcja przesłony/czasu/pełny manual.
W pierwszym z wymienionych ustawiasz interesującą Cię przesłonę a aparat dobierze czas do ekspozycji i wybranego ISO
W drugim ustawiasz czas a aparat dobierze przesłonę przy wybranym ISO
W trzecim sam decydujesz jaki ma być czas i przesłona.
Czas odpowiada generalnie za naświetlenie kadru. Im krótszy czas (przy tej samej przesłonie i ISO) tym ciemniej i odwrotnie.
Przesłona również może odpowiadać za naświetlenie ale również za głębię ostrości.
Im mniejsza liczba przesłony (większy otwór) tym jaśniej. Czyli mniej czasu potrzeba do takiego samego naświetlenia kadru, jak przy mniejszym otworze. Jednocześnie głębia ostrości maleje. W ekstremalnych przypadkach nawet do kilku milimetrów (w przypadku najjaśniejszych obiektywów i małej odległości od fotografowanej sceny)
Pełny manual daje nam pełną swobodę jasności sceny/głębi ostrości.
Jeżeli zamierzasz focić na auto przejdź na P, będziesz miał nieco więcej możliwości kontroli nad aparatem (odblokowane niektóre funkcje w stosunku do AUTO) a nie zrezygnujesz z łatwości fotografowania. Potem się przekonasz, że jednak warto czasem posiłkować się pozostałymi trybami.
Napisałem "zabija ostrość"...
Powinno być "zaczyna zabijać ostrość". Przypominam, że wcześniej padło stwierdzenie o przymknięciu do f/22, jako ustawieniu do zdjęć krajobrazowych...
Jak dla mnie do zdjęć krajobrazowych wystarczy f4 bądź f5.6 góra. Przy małej ogniskowej głębia ostrości przy tych przesłonach będzie na tyle duża aby objąć zakres od metra do nieskończoności. f8 i powyżej to raczej do makro, gdzie bliska odległość od obiektu wymusza korzystanie z mniejszych przesłon abyśmy nie mieli ostrego tylko kawałka oka z czółkiem.
[ Dodano: Pon 04 Sie, 2008 15:00 ]
No właśnie nie wiem. Podobno to fizyka, nie? Nie uczyłeś się?
[ Dodano: Pon 04 Sie, 2008 15:01 ]
No to proszę oświeć mnie że tak nie jest.
Ostatnio zmieniony przez MichalP Pon 04 Sie, 2008, w całości zmieniany 1 raz
To już nie można mocno obiektywu przymknąć? Ja też mam świadomość pogorszenia ostrości, ale przy dobrym szkle gorsza ostrość to jeszcze nie jest fatalna ostrość. Czy zdjęcie musi być robione tylko wtedy, kiedy ostrość szkła jest najlepsza? Krajobraz to nie macro czy ptaszek, nie musi być żyleta. Zresztą niektórzy tak zdjęcia krajobrazu ostrzą, że aż zęby bolą jak się na takie coś patrzy.
MichalP napisał/a:
Jak dla mnie do zdjęć krajobrazowych wystarczy f4 bądź f5.6 góra.
Jak masz takie "mądrości" ludziom pisać to... sam wiesz.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 10