Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Nie 11 Gru, 2022 Którą kliszę wybrać do fotografowania śniegu-zimy.
Zanim wyjdę z aparatem na tą przepiękną zimę zastanawiam się nad wyborem kliszy. Chciał bym osiągnąć dużą rozpiętość tonalną tak by widzieć strukturę śniegu a jednocześnie detale w cieniach. Nie wiem jaka klisza nadaje się do tego najlepiej.
Ajacek, najlepiej nisko- lub średnioczuły czarno-biały negatyw do ręcznego (zimnego) procesu, a w drugiej kolejności negatyw (cz-b lub kolor) do C-41. Jaki konkretnie? Nie wiem co teraz jest dostępne, bardzo dużo zależy też od labu. Kilkanaście lat temu robiłem sporo zdjęć zimowych na różnych negatywach, jeśli Ci zależy to odszukam. A czego używałeś do tej pory i z jakimi efektami?
Też dawno temu robiłem fotki na kliszy w zimę. Nie pamiętam na jakich, pewnie na FotopanachF czyli 18-ch. Zależy mi na dużej rozpiętości tonalnej jak i na małym ziarnie. Tradycyjnie robiło się się fotki o jak najmniejszym ziarnie a jeżeli było ziarno duże to do specjalnych fotek. Teraz jeżeli materiały światłoczułe mają ziarno to sprzedający opisują je jako "tradycyjne" "o miłej strukturze"
No i co kupiłeś? Podobno odwilż za tydzień... Tak z ciekawości poczytałem co piszą o Kodaku Profoto 400 BW (C-41), który lubiłem. "Za małe ziarno", "wygląda jak z cyfry" No ale każdy szuka w tradycyjnej fotografii czegoś innego.
To chyba dobrze że małe ziarno. Jak pamiętam to z ziarnem walczyło się najgorliwiej. Były fotki z wielkiego ziarna ale to było przemyślane. Jak widzę teraz nikt się ziarnem nie przejmuje. Ułomność techniki tradycyjnej we wszystkich tematach jest pięknem. Nigdy nie wywoływałem w C-41.
IMHO pytanie trochę irracjonalne bo teraz dostęp do wysokiej klasy materiałów negatywowych jest.. prawie żaden. Odpowiedź powinna być taka: Kupić to co się da. Trzeba przy tym brać pod uwagę, że te materiały są zwykle PRZETERMINOWANE a co za tym idzie wychodzi zadymienie. Znacznie to pogarsza ich funkcjonalność ale coś tam wyjdzie. Poza tym trzeba tez uzgodnić z zakładem (jeśli nie robimy obróbki samodzielnie) jakie materiały są w stanie nam wywołać? Natomiast przy samodzielnym wołaniu trzeba mieć dostęp do chemii.
Ja bym wypróbował coś z tego:
... teraz dostęp do wysokiej klasy materiałów negatywowych jest.. prawie żaden.
A cóż Ty opowiadasz?
W ofercie są najwyższej jakości filmy Ilforda i Kodaka - i te z emulsjami klasycznymi i z emulsjami opartymi na płaskich kryształach (Delta, T-Max). Ponownie jest oferowany Across od Fujifilm.
Nie ma także problemu z chemikaliami do obróbki filmów czy papierów.
Jedno co się zmieniło - w porównaniu do lat wcześniejszych to wszystko stało się dość drogie.
Pamiętam moje czasy nastolatka wówczas miałem zawsze w bród wszystkich materiałów. Papier pocztówkowy walał się wszędzie w każdej gradacji i rodzaju papieru takich jak połysk, mat czy perła, Klisze na wszystkie zachcianki. Standardowo od 15 do 27 DIN. Jak były czasy bez "towarowe", w sklepie stało się w kolejce po 10 razy lub do wyczerpania towaru. Nigdy nie brakowało pieniędzy czy materiałów fotograficznych. W dzisiejszych czasach trzeba solidnie obmyśleć posunięcie w ciemni bo każdy eksperyment to czteropak do kanału ściekowego
Hm nie prawda. Wówczas miałem naście lat i żyłem z "prośby" o parę groszy od rodziców. Jak chciałem troszkę więcej to roznosiłem mleko o 2 w nocy. W tych czasach to społeczeństwo różniło się od siebie (za wyjątkiem nielicznych) rodzajem żyrandola w M3.
Tak, tak, wszyscy dostawali talony na samochody i kupowali w Pewexie.
Uważasz że ja w Pewexie się ubierałem i stołowałem? Ciekawe.
Ceny materiałów światłoczułych nie była tak totalnie drogie. Poza tym opłaty za mieszkania też nie przytłaczały. Samochodów było jak na lekarstwo więc na to się nie wydawało. Teraz po wszystkich opłatach jak kupi się jakieś rzeczy do tradycyjnej fotografii to jak by się zabierało jedzenie rodzinie.
Jako mody człowiek można było siedzieć na stołku, grzebać w nosie i marzyć lub dorobić sobie choćby tylko przez wakacje.
Forumowicz "emmaclerk" pisze post czy na pewno zgodny z regulaminem?
Pamiętam moje czasy nastolatka wówczas miałem zawsze w bród wszystkich materiałów. Papier pocztówkowy walał się wszędzie w każdej gradacji i rodzaju papieru takich jak połysk, mat czy perła, Klisze na wszystkie zachcianki. Standardowo od 15 do 27 DIN. Jak były czasy bez "towarowe", w sklepie stało się w kolejce po 10 razy lub do wyczerpania towaru. Nigdy nie brakowało pieniędzy czy materiałów fotograficznych. W dzisiejszych czasach trzeba solidnie obmyśleć posunięcie w ciemni bo każdy eksperyment to czteropak do kanału ściekowego
Nie wszyscy tak mile wspominają ten czas gdy Tobie nie brakowało pieniędzy czy materiałów fotograficznych.
Ktoś za ostatnie grosze kupił w tych czasach płytę Bitelsów "The Beatles" inny kimono do karate i jeszcze inny zawsze miał coś do wypicia. Ja zamieniałem wszystko na fotografie. Nawet jak ze szkoły na praktykę pojechaliśmy do DDR to całość zarobionych 400 marek wydałem na obiektyw Pentacon 4/200, filmy, papiery, R09, utrwalacze, kuwety 50x60 i farelkę ogrzewającą dla rodziców, która i tak używałem w ciemni
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 10