Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Kozidron,
chyba chodzimy na te same koncerty, tylko w różnych miastach. Całą jesień fociłem w Alchemii (w Krakowie) właśnie takich gości jak Vandermarkt, Brotzman, w grudniu idę na Braxtona. Używam też długiej sigmy (70-300 apo) i monopodu (półśrodki), ale długa rurka jest wskazana, bo nie rozprasza grających. Myślałem o 100/2.0 Canona, bo to zacne szkło, ale nie wiem, czy nie za krótkie. Mam nadzieję, że 40d jeszcze chwilę poczeka.
Wielkie dzięki wszystkim.
Kiedys przymierzałem sie do Olka (mam sporo szkieł analogowych i parę korpusów), ale idea 4/3 wydaje sie nierozwojowa, chociaż wykonanie puszek jest OK. Pentaksa nie znam zupełnie, ale ten system ma tę zaltę, ze można podpinać stare szkła i wszystko działa (potwierdzenie ostrości); wykonanie np. k10 też na poziomie.
fafniak, mylisz się, często jest tak, że muzycy po prostu grają i mają gdzieś to czy jakiś reporter ma światło czy nie ma ....i to przeważnie nawet na koncertach tych większych nie masz szans na taką dyskusję, takiego cyrku jak te "lampki"jeszcze nie widziałem, z jakimś lokalnym muzykiem to się może dogadasz.....
Muzyków zazwyczaj nie interesuje, że pan Zdzisiu chce zrobić przyzwoite foty, każdy martwi się o nagłośnienie ......
Co do filharmonii to się z tobą nie zgodzę , na ten przykład w Bałtyckiej to jest wręcz tragedia(odrobinę lepiej jest na sali kameralnej), na głównej sali oświetlenie jest skąpsze niż w nie jednej zadymionej piwnicy. O oświetleniu w polskich klubach gdzie można jeszcze uraczyć jazz to chyba nie mamy co dyskutować(są oczywiście wyjątki) bo każdy wie jak jest.....
edit
boogi58, no wygląda na to, że tak......ja byłem ostatnio w uchu na Vandermarku, tam była masakra jeżeli chodzi o światło - niestety bujałem się powyżej iso 800, najgorzej było na pierończyku w filharmonii bałtyckiej -też dziwne, że jazz trafia w takie miejsca.....co za tym idzie nie można było napić się piwa.
Jak idziesz na koncert Braxtona to nie przegap klepsydry .....ja skopałem to ujęcie zbyt wysokim iso co zaowocowało plackami, ziarnem i ogólną kichą....może bym się wybrał raz jeszcze i poprawił to ujęcie
Muzyków zazwyczaj nie interesuje, że pan Zdzisiu chce zrobić przyzwoite foty, każdy martwi się o nagłośnienie ......
A wielu muzyków znasz? Bo ja znam paru takich, którzy bardzo lubią jak im się robi zdjęcia, zwłaszcza jak wiedzą, że to będą zdjęcia, a nie pstryki i zazwyczaj zdecydowanie wolą koncertówki, niż ustawiane plenerki, czy studio... Ale wszystko zależy od człowieka oczywiście...
jaad75, kiedy ostatni raz byłeś w Polsce...........? To udaj się .............i wybierz się na koncert jazzowy, dość często chodzę na koncerty i takich cyrków nie ma .......zdarzają się za to inne, robione właśnie najczęściej przez "gwiazdy" z za oceanu...........z cyklu żadnych fot poza jednym wybranym fotografem. No chyba, że Keith Jarrett, całkowity zakaz focenia oraz pouczenia przy przedzieraniu biletu że jeżeli błyśnie chociaż jedna lampa to muzyk opuszcza kongresówke.
Nie wiem, czy zauważyłeś ale tu mowa o Polsce i o jazzie.....zapewne na koncertach feela i dody takie akcje moze i są ale mogę się tylko domyślać .........bo na takie koncerty nie chadzam
jaad75 napisał/a:
A wielu muzyków znasz? Bo ja znam paru takich, którzy bardzo lubią jak im się robi zdjęcia
a całkiem sporo, sam gram i lubię a ty..............wielu...? Bo większość interesuje nagłośnienie, odsłuchy i brzmienie a foty mają na uwadze na dużo dalszym planie albo wcale .....
a całkiem sporo, sam gram i lubię a ty..............wielu...? Bo większość interesuje nagłośnienie, odsłuchy i brzmienie a foty mają na uwadze na dużo dalszym planie albo wcale .....
Widzisz też całkiem sporo, choć przyznaję, że stricte jazzowych nie znam praktycznie wcale (tzn. moi dobrzy znajomi "grają" ze Śmietaną i Karolakiem, ale nie miałem okazji ich poznać osobiście)... Też gram (albo raczej już tylko grywam) i wprawdzie obracam się w trochę innych klimatach muzycznych, ale większość koncertów na jakich byłem widziałem od drugiej strony sceny... I żeby nie było - osobiście nawet nie lubię robić zdjęć na koncertach, za bardzo mnie to absorbuje i przestaję słuchać muzyki, ale przypadki fotografów, którzy dogadują się gdzie i jak rozstawiają światła znam osobiście... A, że ktoś nie życzy sobie stada idiotów błyskających małpami, to mnie wcale nie dziwi - mówimy chyba o sytuacji, w której zdjęcia robi osoba nieprzypadkowa...
kozidron, - stary prosze cie nie pisz ze sie myle bo caly czas pracuje i nie wymyslam tego co pisze....dla mnie EOT - zapamietaj ze ludzie moga miec inne doswiadczenia....
a pisanie mylisz sie do osoby ktora
kozidron [Usunięty]
Wysłany: Nie 30 Lis, 2008
fafniak, wynika z tego że mogą........od paru dobrych lat nie przepuszczam okazji na dobre koncerty jazowe w całym kraju....takiego cyrku z lampkami nie widziałem...na większych festiwalach jazzowych (pomagając tez od zaplecza )takich cyrków fotografowie nie urządzają, to jak telewizja organizuje sobie oświetlenie to już zupełnie inna para kaloszy.
Na jednym z ulubionych festiwalów Śmietany i czasem Karolaka na kotlet jazzie w lesie takich cyrków też nie było(przynajmniej ostatnie 5 lat), na obu Panach bywam raczej rzadko.........tu możesz jaad75, mieć racje śmietana pewnie lubi pozować.
"Jazz nie zna litości" - słynne powiedzenie muzyków można też odnieść do fotografowania.
Gwazdy często pozwalają robić fotki przez pierwszy utwór i bis.
Najbardziej mnie rozbawił Charlie Haden, który jeszcze przed koncertem zapowiedział, że jeśli poczuje zapach dymu papierosowego, odwoła występ.
Kozidron, ja poniżej 1600 ISO jeszcze nigdy nie robiłem. Placki? Trudno, i tak przerabiam wszystko na B&W i wygląda to lepiej niż w kolorze (zresztą jazz w kolorze jakoś mi nie leży, moze dawne przyzwyczajenia).
(można gdzieś obejrzeć Tw. foty)
Pzdr.
B.
kozidron [Usunięty]
Wysłany: Wto 02 Gru, 2008
boogi58 napisał/a:
jazz w kolorze jakoś mi nie leży
to pewnie będziesz miał zastrzeżenia do tego co ci wysłałem
Fajnie poczytać jak się wykłócacie czy spośród wszystkich słodyczy lepszy jest ziemniak pieczony czy kawa bezkofeinowa. Przecież wiadomo, że różni są artyści i różne zwyczaje na koncertach, zwykle zależne jakoś od uprawianego gatunku muzycznego.
No i ciągle szanowni koledzy zapominają, że jest taka delikatna różnica między fotografem zatrudnionym do udokumentowania imprezy, fotografem znajomym, który może być tolerowany na scenie i fotografem-entuzjastą, który kupił bilet i wszedł na koncert, mając w plecaku/torbie swój prywatny sprzęt foto...
Ale i tak dziękuję za ten wątek, to pouczające poczytać o ustawianiu „lampek” dużych i małych, ciągłych i błyskających. Właśnie za takie informacje lubię to forum.
Z tymi trzema rodzajami fotografów na koncertach, o których pisze komor, to bardzo trafna uwaga, która jest kluczem do całego zagadnienia. Sam znam fotografa "zaprzyjażnionego" i widziałem jak swobodnie, w ciemnym ubranku (żeby nie rzucać się w oczy), kręci się i dyskretnie robi zdjęcia podczas koncertów, oczywiście żadnych fleszy itp.
Kilka porad technicznych: tylko superjasne obiektywy (1,4-2,0), pomiar punktowy, zdjęcia tylko podczas głośnych fragmentów lub oklasków, dla stabilności można podpierać łokcie o kolumny czy inne skrzynki, dobre ISO 1200-1600 na ogół wystarcza. Powodzenia!
Tak komor trafnie to ujął, sam miałem przyjemność być fotografem znajomym na rockowym koncercie. Używałem pożyczonej 50 mm f1,4 i a300. Zdjęcia w rawach na iso 1600. Wywołane do jpg i lekko odszumione przez neat image. Nie wiem czy dobrze to zrobiłem, ale efekt był zadowalający.
Biorać pod uwagę, że autor głównie pisze a zdjęcia są waznym dodatkiem, wyjątkowo musze sie zgodzić z kozidronem i przynać, że te wasze profesjonalne rady odnośnie lamp w tym przypadku są chybione.
Jasne szkło, nisko szumiące body, format raw i jazda.
Ps. Dodam jeszcze, że komorowi wyjątkowo udało się coś dobrze ując, ot trafiło się ślepej kurze ziarno
Generalnie używam na koncertach ISO 1600, w połączeniu z f/ 2.8 i d300 chyba daje bardzo dobre rezultaty. Jeszcze lepsze by były gdyby mieć jakąś jaśniutką stałkę (30 1.4 byłoby niezłe do bliskich zdjęć). Efekty można pooglądać na optycznych, także lampy to fajna rzecz ale też bez przesady.
Jest jeszcze jedna rzecz, z którą sam się spotkałem, otóż na koncertach często jakiś reflektor świeci nam trochę, albo więcej niż trochę w obiektyw. Osłona na obiektywie może nam pomóc.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 9