Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
No dobra, mam dzisiaj dzień dobroci.
Podstawą w fotografii jest światło - to ono sprawia, że jesteśmy w stanie zarejestrować zdjęcie. Mamy kilka narzędzi pozwalających na regulowanie w jaki sposób światło dociera do matrycy i ich użycie da różne efekty na zdjęciach, mimo, że ostatecznym efektem będzie tak samo naświetlona (w sensie jasności) scena.
Piewszym narzędziem jest przysłona (Twoje f/3.5 itd.) - jej działanie można porównać do tęczówki oka, bo pozwala na regulację wielkości otworu względnego (coś jak źrenica) obiektywu. Zauważ, że gdy światła jest mało źrenice się poszerzają, gdy jest go więcej, to się zwężają - podobnie działa przysłona, tyle, że to Ty masz kontrolę nad tym jak się zachowuje.
Drugim parametrem, który kontrolujesz jest czas naświetlania - jeśli otwór przysłony jest większy, możesz go skrócić, a jeśli jest mniejszy wydłużyć, światła wpadnie w efekcie tyle samo.
W fotografii dla określenia ilości światła posługujemy się terminem EV (od Exposure Value). Powiedzenie, że w danym miejscu mamy 0EV, oznacza, że światła jest tyle, że mając obiektyw o przysłonie maksymalnym otworze f/1 (bardzo jasny), musielibyśmy naświetlać przez jedną sekundę, by uzyskać prawidłowe naświetlenie fotografowanej sceny.
Rząd przysłon (1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22 itd.) odpowiada skokom o 1EV (różnica o 1EV oznacza, że wpuszczamy 2x mniej światła), czyli jeśli mamy w danym miejscu 1EV, to oznacza, że przy przysłonie f/1.4 wciąż musimy naświetlać 1s.
Podobnie skalibrowany jest rząd czasów naświetlania (1s, 1/2s, 1/4s, 1/8s, 1/15s, 1/30s, 1/60s, 1/125s, 1/250s, 1/500s, 1/1000s, 1/2000s, 1/4000s, 1/8000s), każdy skok czasu jest o połowę krótszy, co również oznacza, że wpuszczamy 2x mniej światła.
Wracając do przykładu z naszą sceną 1EV - oznacza to, że moglibyśmy również naświetlić ją prawidłowo używając kombinacji f/1 i czasu o połowę krótszego, czyli 1/2s. Zauważ, że zarówno para f/1.4 i 1s, jak i f/1 i 1/2s daje taką samą wartość ekspozycji (1EV) - jaka jest między nimi różnica? Im dłuższy czas otwarcia, tym więcej może stać się w kadrze podczas rejestracji, więc czas wpływa na sposób w jaki rejestrowany jest wszelki ruch (również ruch samego aparatu spowodowany np. drżeniem ręki fotografującego). Otwarcie przysłony powoduje, że zmniejsza nam się głębia ostrości, czyli przedział odległości w którym nasza scena jest ostra (na GO wpływa jeszcze sporo innych czynników, ale na to narazie za wcześnie). W naszym teoretycznym przykładzie akurat różnica nie będzie łatwa do wychwycenia, ale chodzi o zasadę. Generalnie, musisz wiedzieć, że w aparatach kompaktowych przedział ostrości jest znacznie większy niż w lustrzankach, przy tej samej przysłonie, więc nie zdziw się, gdy różnice o których mówię będą trudne do wychwycenia.
Zauważ, że jeśli mówimy o scenie powiedzmy 6EV (przeciętny pokój oświetlony żarówkami), to by naświetlić tę scenę prawidłowo przy czasie 1s, musimy domknąć przysłonę do f/8 (6EV, czyli 6 pełnych skoków przysłony z wymienionego wyżej rzędu). Ale możemy również naświetlać ją 1/2s przy przysłonie f/5.6, 1/4s przy przysłonie f/4, 1/8s przy przysłonie f/2.8, 1/15s przy f/2 lub 1/30 przy f/1.4. Możemy też pójść w drugą stronę, czyli przymknąć przysłonę bardziej i wtedy f/11 da nam 2s naświetlania, f/16 4s, f/22 8s, f32/15s, f/45 30s itd. Każda z tych kombinacji da inny wygląd fotografowanej sceny, ale każda da dokładnie takie samo naświetlenie. Oczywiście są również wartości pośrednie, przysłon i czasów, ale poznaj najpierw rzędy podstawowe.
Jest jeszcze jedno narzędzie, które pozwala wpływać na rejestrację sceny, a jest nim czułość. Wspomniane wyżej wartości EV, podane są dla czułości ISO100. Czułość skalowana jest w ten sam sposób, jak rząd przysłon i czasów, czyli wartości ISO100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 itd. powodują, że możesz przymknąć przysłonę lub skrócić czas o daną ilość skoków, utrzymując ten sam poziom naświetlenia zdjęcia. Zwiększenie czułości powoduje jednak stopniową utratę jakości, więc nie można tego robić bezkarnie (zwłaszcza w aparatach kompaktowych).
To chyba tyle podstaw...
Jak robisz zdjęcia, to nie obserwujesz efektu na monitorku? Chcesz powiedzieć, że trafiasz bez pudła i zdjęcia oglądasz dopiero w domu na monitorze kompa?
Zasmucę Ciebie, ja tak robię od zawsze, i od 10lat nie trafiło mi się zdjęcie z błędem większym niż 0,66EV.
piotrmkg, wszystko zależy jak dużo się foci i myślę, że zależy też trochę: co się foci. Tak czy owak dziękujemy Jaadowi, że spisał nam tę dość podstawową wiedzę, przyda się początkujących. Każdy z nas to jakoś zna te zależności, czasem pi razy oko, natomiast w takiej uporządkowanej formie, w jakiej przedstawił to Jaad można to znaleźć w książce „Ekspozycja bez tajemnic” (Bryan Peterson).
Chciałem się tylko dopytać o tę informacje, że pokój oświetlony żarówkami to 6 EV. Czy to jest informacja pochodząca wprost z systemu strefowego czy po prostu wiedza wynikająca z doświadczenia?
Ale ze światłomierza zewnętrznego? Czy światłomierz wbudowany w aparat pokazuje jakieś wartości bezwzględne? Drabinka pokazuje przecież tylko odchylenie ekspozycji od standardowej, nie? Czy znowu Canony i Nikony to jakieś dno, bo Pentax pokazuje a insze systemy nie?
Pomógł: 22 razy Posty: 5163 Skąd: Chełm I stolica PRL!
Wysłany: Pon 08 Gru, 2008
piotrmkg napisał/a:
Zasmucę Ciebie, ja tak robię od zawsze, i od 10lat nie trafiło mi się zdjęcie z błędem większym niż 0,66EV.
Nie jest to dla mnie w żadnej mierze smutne, raczej wzbudza podziw.
Jeśli niezależnie od nietypowości sytuacji nie używasz monitorka i wykonujesz jedno ujęcie "w punkt" no to dla mnie jesteś prawdziwym marines, co to sika drutem kolczastym itd. . Ja tak nie potrafię i chyba się nie nauczę. Tym bardziej, że w sytuacji nadmiernej rozpiętości tonalnej na ogółnie umiem zdecydować na miejscu, co powinienem prawidłowo naświetlić, a co odpuścić.
maziek, bo u mnie w Eos 3HS nie ma monitorka, i o efektach swojej pracy dowiaduje się w momencie obejrzenia slajdów.
Co do marines, bez przesady. robię zdjęcia już na tyle długo, że aparat nie jest w stanie tak łatwo mnie wyprowadzić w pole. Tobie wraz ze wzrostem doświadczenia na pewno uda się posiąść tą umiejętność trafiania z ekspozycją.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 10