Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Tylko o tym pomiarze punktowym poczytaj jeszcze. Ogolnie mowiac swiatlomierz jest skalibrowany na 18% (czy 12%) szarosci. Czyli najlepiej jakbys na takim szarym punkcie mierzyl, wtedy wyjdzie naswietlenie idealne. Jezeli zmierzysz na bialym kolorze to dostaniesz wlasnie ten bialy jako 18% szary, jezeli zmierzysz na czarnym kolorze to ten czarny bedzie szary. Inaczej mowiac jak zrobisz dwa zdjecia raz naswietlajac na czarny punkt, a raz na bialy to na zdjeciach i bialy, i czarny beda mial mniej wiecej ten sam kolor. I po to sie robi ta korekcje.
Takie trzy zasady ktore pomagaja:
Jak mierzysz bialy punkt to korekcja +1.5 do +2
Jak mierzysz na czarny to korekcja - 1.5 do -2
Jak mierzysz na szary to korekcja 0.
Morzna tez mierzyc na dlon, ale jest to o tyle niewygodne ze trzeba czasami podejsc do obiektu, zeby dlon byla oswietlona w takich samych warunkach jak obiekt.
Pomiar punktowy to nie latwa dzialka foto, ale jak sie opanuje to dostanie sie to co sie chce
przy fotografii w pomieszczeniach z silnym źródłem światła z np.okna to bez lampy jakiejś dobre foty raczej nie oczekuj: bo albo obiekt fotografowany(w twoim przykładzie dziecko obok okna) będzie dobrze naświetlony,a okno będzie przepalone(mniej lub bardziej,zależy ile światła zastanego jest w pokoju)
albo okno będzie prawidłowo naświetlone ale dziecko(i pewnie większość pomieszczenia) będą ciemne
edit:
żeby nikt źle nie zrozumiał opisanej sytuacji: chodzi mi o dziecko stojące obok okna,albo na wprost okna,gdzie źródło światła słonecznego nie oświetla dziecka w sposób w jaki byśmy chcieli(np.świeci z tyłu w czasie gdy my fotografujemy twarz)
Żeby nie zakładać nowego tak samo brzmiącego tematu postanowiłem zasięgnać porady tutaj. Niedawno kupiłem pierwszą lustrzankę i aktualnie studiuję Peteresona "Eskpozycja bez tajemnic". Sporo rzeczy potrafię zrozumieć, ale to o co zapytam nie daje mi spokoju. Przytoczę cytat, żeby było dokładnie wiadomo z czym mam problem.
"[...] nastawiłem obiektyw 20-35mm na ogniskową 24mm, wybrałem przysłonę f/22 i dokonałem preselekcji głębi ostrości na obiektywie, upewniając się, że wszystko będzie ostre [...] Aparat w trybie manualnej ekspozycji skierowałem do pomiaru światła na niebo ustalając czas naświetlania 1/60 s, po czym wróciłem do planowanego kadru."
Preselekcja głębi ostrości rozumiem że występuje tylko w niektórych obiektywach?
W jaki sposób mierzyć światło w miejscu innym od kadru. Rozumiem jaki jest tego cel, ale technicznie rzecz biorąc nie mam pojęcia jak to zrobić. W swoim D5000 mam owszem 3 tryby pomiaru, ale co dalej.. ?
Raczej nie "preselekcja głębi ostrości", a "podgląd głębi ostrości". W Nikonie D5000 go nie ma.
Światło możesz zmierzyć na czym chcesz. Ustawiasz pomiar punktowy, kierujesz aparat na to co chcesz zmierzyć (w wizjerze widać punkt w którym dokonujesz pomiaru), blokujesz wskazanie światłomierza (przycisk AE-L). Potem możesz strzelić fotkę kadrując na coś innego.
Ważne żeby przycisk AE-L działał jako blokada ekspozycji - można to ustawić w menu aparatu.
Aha, czyli ten przycisk ma dwa zastosowania... jest na nim napis "AE-L" i "AF-L", czyli służy on zarówno do zablokowania wybranej ostrości jak i zablokowania wybranego światła.. muszę tylko sam wybrać w menu które z tych dwóch ma być domyślne.. no to już coś się zaczyna klarować..
Właśnie strzeliłem kilka zdjęć i faktycznie działa Dzięki za pomoc!
Raczej nie "preselekcja głębi ostrości", a "podgląd głębi ostrości". W Nikonie D5000 go nie ma.
Chodzi o ręczne wyostrzenie (w tym przypadku zapewne na hiperfokalną), przy użyciu skali ostrości na obiektywie.
dragossani napisał/a:
Światło możesz zmierzyć na czym chcesz. Ustawiasz pomiar punktowy, kierujesz aparat na to co chcesz zmierzyć (w wizjerze widać punkt w którym dokonujesz pomiaru), blokujesz wskazanie światłomierza (przycisk AE-L). Potem możesz strzelić fotkę kadrując na coś innego.
Ważne żeby przycisk AE-L działał jako blokada ekspozycji - można to ustawić w menu aparatu.
W trybie manualnym, o którym mowa w tekście, jest to kompletnie nieistotne - ważniejszy jest tryb pomiaru światła.
W przytoczonym cytacie rzeczywiście chodziło tylko o pomiar. W trybie manualnym to tylko informacja dla nas - i tak ustawiamy wszystko ręcznie. Niemniej jednak dobrze jest znać praktyczne zastosowanie przycisku AE-L w trybach innych niż manualny.
Każde szkło można przestawić w tryb ręcznego ostrzenia (M). W Nikonie D5000 nie ma napędu AF w korpusie więc wystarczy użyć przełącznika umieszczonego na obiektywie.
Ostatnio zmieniony przez dragossani Sro 22 Wrz, 2010, w całości zmieniany 1 raz
W przytoczonym przykładzie wszystko było nastawione manualnie. Odległość ostrzenia, przysłona i czas
[ Dodano: Sro 22 Wrz, 2010 12:28 ]
wojzel napisał/a:
W jaki sposób mierzyć światło w miejscu innym od kadru. Rozumiem jaki jest tego cel, ale technicznie rzecz biorąc nie mam pojęcia jak to zrobić. W swoim D5000 mam owszem 3 tryby pomiaru, ale co dalej.. ?
Druga metoda, poza tym co podał już dragossani, to tryb M, ustawianie wartości przysłony na jakąś zadaną, po czym sprowadzenie wartości czasu migawki tak, aby drabinka ekspozycji w wizjerze wskazywała zero (zero oznacza brak odchyłki od wartości ekspozycji podawanej przez światłomierz)
Pamiętaj, że w nikonach pomiar punktowy jest skorelowany z punktem AF - jak przełączysz światłomierz na pomiar punktowy i będziesz sobie "chodził" po punktach AF - powinieneś widzieć różne wskazania na drabince ekspozycji.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 9