Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Sob 14 Maj, 2011 Klisza ISO 800 aparat ISO 400
Mam Zenita 12XL, w którym max. ISO to 400 czy jest możliwość robienia zdjęć kliszą ISO 800? Interesuję się lomografią więc zdjęcia mogą być za jasne lub kolory za dzikie, ale rozchodzi się by był obraz a nie jego brak.
Można tak łatwo kliszę ISO 800 dostać?
Jeśli tak, to pewnie taka możliwość powinna być - będzie heca z naświetleniem, ale jeszcze lepsza w jakim wg. jakiego ISO polecisz to wywołać.
Ktoś mi poradził, żeby jednego ILFORDA 200 naświetlać jak 400 i zlecić wywołać jak 200, że niby ma taką rozpiętość, że naświetlenie w wyższym iso spowoduje jakieś tam fajne efekty.
TS [Usunięty]
Wysłany: Sob 14 Maj, 2011
Jeśli ten Zenit czyta kod DX, to nie wiem jak zareaguje.
Jeśli nie czyta i czułość ustawiasz sama pokrętłem, to bez problemu. Ustawiasz ISO400 i stałą kompensację -1EV (ew. w trybie manualnym każdą klatkę niedoświetlasz o 1EV).
Rzadka odmiana 122-ki. Skąd to wzięłaś?
Oczywiście Zenit nie czyta DX (podobnie jak nie można w nim ustawić stałej kompensacji) - ustawiasz kółkiem czułość na 400. I masz teraz czułość za małą, co oznacza, że jeśli pstrykniesz fotkę, będzie prześwietlona o 1EV. Aby temu zapobiec, po wykadrowaniu i zmierzeniu światła musisz każdorazowo przestawić aparat tak, by niedoświetlił zdjęcie. Robisz to na dwa sposoby, w zależności od efektu, jaki chcesz osiągnąć i warunków - albo zmniejszasz czas naświetlania o połowę - np. z 1/250 na 1/500, albo zmniejszasz otwór przysłony, przez zwiększenie wartości przysłony o jedną działkę, np. z 5.6 na 8 czy z 11 na 16. Aparat pokaże oczywiście niedoświetlenie, ale tak ma być, ponieważ błona jest czulsza. Zdjęcie wyjdzie normalnie naświetlone.
mariettakredka nie ma nowszego, choć oczywiście można mówić jak na lekcjach rosyjskiego, żeby odpowiedź zawierała pytanie, np. "Wzmiankowamy i posiadany przez Ciebie aparat fotograficzny Zenit 12XL nie zawiera opcji odczytywania kodów DX z rolek błon filmowych". Wybrałem odpowiedź krótszą, że Zenit nie czyta, bo tak jest prościej a poza tym temat nie jest ogólny o Zenitach ale dotyczy konkretnego przypadku i taka też była odpowiedź.
Rzadka odmiana 122-ki. Skąd to wzięłaś?
Oczywiście Zenit nie czyta DX (podobnie jak nie można w nim ustawić stałej kompensacji) - ustawiasz kółkiem czułość na 400. I masz teraz czułość za małą, co oznacza, że jeśli pstrykniesz fotkę, będzie prześwietlona o 1EV. Aby temu zapobiec, po wykadrowaniu i zmierzeniu światła musisz każdorazowo przestawić aparat tak, by niedoświetlił zdjęcie. Robisz to na dwa sposoby, w zależności od efektu, jaki chcesz osiągnąć i warunków - albo zmniejszasz czas naświetlania o połowę - np. z 1/250 na 1/500, albo zmniejszasz otwór przysłony, przez zwiększenie wartości przysłony o jedną działkę, np. z 5.6 na 8 czy z 11 na 16. Aparat pokaże oczywiście niedoświetlenie, ale tak ma być, ponieważ błona jest czulsza. Zdjęcie wyjdzie normalnie naświetlone.
Od mamusi ale podobno 12XL jest słabszy technicznie od 122-ki.
Na innym forum ktoś poradził mi robić zdjęcia na f/16 i 1/500, ale myślę że chyba pójdę za Twoją radą (:
Znam tę regułę Ale czy nie będzie za mało światła jeśli ustawię takie parametry?
No tak do tego jeszcze dochodzą warunki pogodowe... To chyba jednak był zły pomysł z tą kliszą 800, bo czuję iż nie podołam
[ Dodano: Nie 15 Maj, 2011 19:21 ]
muzyk napisał/a:
Można tak łatwo kliszę ISO 800 dostać?
Jeśli tak, to pewnie taka możliwość powinna być - będzie heca z naświetleniem, ale jeszcze lepsza w jakim wg. jakiego ISO polecisz to wywołać.
Ktoś mi poradził, żeby jednego ILFORDA 200 naświetlać jak 400 i zlecić wywołać jak 200, że niby ma taką rozpiętość, że naświetlenie w wyższym iso spowoduje jakieś tam fajne efekty.
Kliszę 800 zakupiłam na stronie specjalizującej się w lomo (: Może też spróbuję i wywołam ją jako 400
Znam tę regułę Ale czy nie będzie za mało światła jeśli ustawię takie parametry?
Skoro znasz to dlaczego masz wątpliwości? Ustawiasz czas proporcjonalny do czułości, a przysłonę do warunków ośiwetleniowych... Albo żonglujesz ustawieniami tak jak Ci się podoba - byle by obacać się w okolicy poprawnej wartości LV/EV.
Czyli ustawiam f/16 i 1/500 zgodnie z zdaniem " w słoneczny dzień, używając filmu o czułości ISO 400 w aparacie należy ustawić przysłonę na f/16, a czas naświetlania na 1/400s (lub 1/500)" i już widzę jak zdjęcia mi wychodzą na kliszy 800.
a! żebyś nie miał dalszych zastrzeżeń Zenit 12XL nie ma czasu 1/800.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 9