Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Orientuje się ktoś może, czy ustawienie balansu bieli w puszce wpływa na automatykę pracy aparatu w zakresie ekspozycji? Przykład: puszka na RAW, tryb AP, kadr z przewagą nieba - czy po ustawieniu chłodniejszego balansu bieli, czas ekspozycji zostanie skrócony?
Pytam w kontekście UniWB. Ciekawi mnie czy wykorzystanie takiego profilu poprawia tylko użyteczność histogramu, czy może koryguje również pracę automatyki aparatu. Ewentualna automatyzacja ETTR to jednak spora wygoda.
Orientować to się nie orientuję, ale gdybam sobie, że światłomierz pracuje w oparciu o „bezwzględne” wartości EV, a nie patrzy na bity przetwornika matrycy, saturacje po zastosowaniu balansu bieli (którego przecież nie ma dopóki nie zrobi się zdjęcia) itd. Wydaje mi się, że ilość zmierzonego światła przeliczana jest na czułość/przysłonę/czas wynikającą ze znajomości pracy matrycy. Łatwo to zresztą sprawdzić (co niniejszym zrobiłem) ustawiając aparat w jakiś tryb automatyczny (AV, TV) i obserwować czy zmieniają się dobrane parametry gdy zmieniamy WB. Pomiędzy żarowym a słonecznym jest tyle tysięcy K różnicy, że coś by było widać. U mnie ustawienie balansu bieli w żaden sposób nie wpływa na parametry ekspozycji.
Skoro automatyka ustawia ekspozycję olewając balans bieli, to przy próbie uzyskania ETTR w trybie półautomatycznym (np. A lub S), kadr wypełniony silnie nasyconym kolorem będzie miał przepał na jednym z kanałów.
Fajnie..
Tyle, że jak się zna matrycę w swoim aparacie to można mniej więcej szybko trafić w punkt pełnej saturacji bez n+1 prób. Bierzemy pomiar punktowy - ustawiamy na światła / jasne partie i robimy kompensacje +... np właśnie, 2 może 3EV.. A może nawet 4EV?
W każdym razie ja to u siebie robię tak, że ustawiam sobie kompensację ekspozycji na plus, przestawiam w pomiar punktowy światła, zdejmuję pomiar, kadruję i voila!
Histogram dzięki UniWB i liniowej krzywej tonalnej daję mi tylko potwierdzenie prawidłowo przygotowanego RAWa.
to przy próbie uzyskania ETTR w trybie półautomatycznym (np. A lub S)
Ale kto stosuje półautomat przy ETTR?
hijax_pl napisał/a:
W każdym razie ja to u siebie robię tak, że ustawiam sobie kompensację ekspozycji na plus, przestawiam w pomiar punktowy światła, zdejmuję pomiar, kadruję i voila!
Też tak robiłem, bo dzięki temu mogłem sobie na szybko wyzerować drabinkę do świateł zielonym przyciskiem, ale po pierwsze, musiałem zawsze mierzyć tylko światła, a po drugie, kompensacja działa mi wtedy też na lampę w TTL. Obecnie używam lepszej IMHO metody, czyli drabinka na stałe pokazuje mi poziomicę, a wartość odchyłki pokazywana jest liczbowo od -5 do +5EV, tak, że mogę swobodnie sprawdzić, czy światła mieszczą się w zakresie, który mogę odzyskać z RAW-a, ale bezproblemowo mogę też określić gdzie jest zero światłomierza przy takiej ekspozycji i do jakiej głębokości cieni będę miał dobrą jakość.
Co robicie jak w kadrze macie drobne jasne elementy, które się mogą przepalić, a naświetlanie na nie powoduje niedoświetlanie reszty kadru? Naświetlacie na nie, czy je ignorujecie?
@mozer: Moim zdaniem, decyzja zależy od tematu zdjęcia. Stonowany kadr krajobrazowy czy architektoniczny raczej nie powinien mieć przepałów, nawet stosunkowo niewielkich. Zwykle daje się to ogarnąć tą lub inną metodą. Bardziej dynamiczne kadry, gdzie jest wyraźny temat, mogą mieć takie niedociągnięcia bo walczy się przede wszystkim o uchwycenie głównego tematu. Przy tych najbardziej artystycznych ujęciach i tak liczy się tylko wrażenie jakie chcemy uzyskać.
mozer, to zależy co to za elementy i czy można je zignorowac (jak np. punktowe źródła światła), czy nie. Poza tym, kompletnie nie przejmuję się tym, czy kadr jest na tylnym LCD niedoświetlony, czy przepalony, ważne, że ja wiem, czy mam potrzebny do jego prawidłowego wywołania materiał.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 10