Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Witam wszystkich
Jak łatwo się domyślić po kategorii w której piszę, przymierzam się do zakupu aparatu.
Do tej pory korzystałem z kompaktów Panasonica (FZ-18 i TZ40).
Jestem amatorem, ale widzę, że także sprzęt mnie ogranicza. W związku z tym pierwsza myśl to zakup bezlusterkowca.
Zapewne wystarczyłby mi zaawansowany kompakt, ale obawiam się, że bardzo będzie brakowało mi zooma (w moich kompaktach był średnio 19 krotny)takiego w okolicy 10x,a jak mam wydać kupę kasy na aparat to po to żebym był zadowolony. A jeżeli zoom to albo 2 obiektywy albo jeden, ale o dużym zakresie
Czego szukam w aparacie:
-odchylany ekran
-uniwersalność
-dobra jakość zdjęć również na automacie
-filmowanie (ale raczej krótkie przebitki niż długie filmy)
-mile widziane: wizjer i wbudowana lampa - na wszelki wypadek
-ręcznie regulowany pierścieniem zoom (dlatego skreślam Sony)
Wszystko powyższe (plus kilka przeczytanych testów) sprowadziło mnie do następujących propozycji:
1. Panasonic GX7 + ob. Panasonic 14-150 HD
2. Olympus E-PL7 + + ob. Panasonic 14-150 HD
3. Olympus OM-D E-M10 (Mk I) + ob. Panasonic 14-150 HD
4. Olympus E-PL6 + kit z 2 obiektywami EZ-M1442 II R + EZ-M4015 R
5. Olympus E-PL7 + kit z 2 obiektywami EZ-M1442 II R + EZ-M4015 R
6. Olympus OM-D E-M10 + kit z 2 obiektywami EZ-M1442 II R + EZ-M4015 R
Obiektyw Panasonic 14-150 ma wg mnie idealny dla mnie zakres ogniskowych.
Budżet ok 3,5 kpln ale im mniej tym lepiej.
Za Panasonickiem przemawia video i wizjer (przeciw przemawia to, że trochę się zraziłem do Panasoników tymi swoimi kompaktami a zwłaszcza do działania AF)
Za Olkiem E-PL6 przemawia cena i rozmiar
Za Olkiem E-PL7 przemawia rozmiar i to że jest najnowszym aparatem z porównania
Za Olkiem M10 wizjer i wbudowana lampa.
Zdaję sobie sprawę, że w przyszłości mogę nie chcieć wydawać dużych pieniędzy na kolejne obiektywy (żona!), więc aparat musi być dość uniwersalny w momencie zakupu.
Również ze względu na to że to chyba będzie ostatni aparat, który żona pozwoli mi kupić (co najmniej w przeciągu 5-10lat) musi on wytrzymać próbę czasu.
Jakie robię zdjęcia? Imprezy czyli głownie portrety(w pomieszczeniach i na zewnątrz) oraz wycieczki (spędzamy wakacje na rowerach) raczej plenerowe niż miejskie, ale takie też bywają. Z doświadczenia zauważyłem, że do portretów na imprezach przydaje się zoom, można robić zdjęcia osobom podczas gdy one nie wiedzą, że są fotografowane.
P.S.
Czy warto rozważać E-PL6 czy jednak skupić się na E-PL7?
Niby wizjer nie jest konieczny, ale wiem, że się przydaje. Warto zwiększać gabaryty kosztem wizjera?
Czy kitowe obiektywy Olka dają radę (czy wystarczą mi na początek), czy lepiej pójść w stronę tego Panasonica 14-150 czy tez może jeszcze inaczej.
Czy warto byłoby dopłacać do M10 Mk II? Jaki/jakie obiektywy wówczas wybrać?
Ostatnio zmieniony przez komor Wto 16 Lut, 2016, w całości zmieniany 1 raz
Obiektyw Panasonic 14-150 ma wg mnie idealny dla mnie zakres ogniskowych.
To świetnie...
byłoby...
ale taki obiektyw nie istnieje.
Jest Panasonik 14-140 (dwie wersje, lepiej kupić nowszą i deczko jaśniejszą POIS)
oraz Olympus 14-150 (też dwie wersje, lepiej kupić nowszą II)
bronku napisał/a:
Za Panasonickiem przemawia video i wizjer (przeciw przemawia to, że trochę się zraziłem do Panasoników tymi swoimi kompaktami a zwłaszcza do działania AF)
Za Olkiem E-PL6 przemawia cena i rozmiar
Za Olkiem E-PL7 przemawia rozmiar i to że jest najnowszym aparatem z porównania
Za Olkiem M10 wizjer i wbudowana lampa.
Kup z wizjerem.
bronku napisał/a:
Niby wizjer nie jest konieczny, ale wiem, że się przydaje. Warto zwiększać gabaryty kosztem wizjera?
Czy kitowe obiektywy Olka dają radę (czy wystarczą mi na początek), czy lepiej pójść w stronę tego Panasonica 14-150 czy tez może jeszcze inaczej.
Z Tego co piszesz o Twych antycypowanych przyszłych zakupach to muszą i starczyć raczej na początek i na koniec...
Cóż, moje zdanie jest takie, że 14-140 i 14-150 gorsze od standardowych zoomów 14-42 i 40-150 nie są. To nawet dość dobre obiektywy... ale tylko jak na klasę megazoomów. Natomiast poza tym duże, ciemne itd...
Ten system moim zdaniem stoi stałkami. Tyle, że za 3500 to dostaniesz co najwyżej GX7 z 20/1.7 i do tego 45/1.8. A To przy Twych zoomowych przyzwyczajeniach Ci jak mniemam nie starczy.
Inna sprawa że po imprezach zamiast tego zoomu 45 i 20 ew. 25 dają po prostu większe możliwości nieużywania lampy
bronku napisał/a:
Czy warto byłoby dopłacać do M10 Mk II? Jaki/jakie obiektywy wówczas wybrać?
Dopłacasz głownie do lepszej stabilizacji. Masz na to pieniądze? Obiektyw taki na który po prostu pieniędzy starczy.
TS [Usunięty]
Wysłany: Pon 15 Lut, 2016 Re: Delematy amatora
bronku napisał/a:
Niby wizjer nie jest konieczny, ale wiem, że się przydaje. Warto zwiększać gabaryty kosztem wizjera?
Warto, ja mam Panasa G2 i Olka E-M10 II i zwykle używam wizjera, bo lepiej widać szczegóły kadru i stabilniej trzyma się aparat. Ale odchylany ekran też się przydaje.
Cytat:
Czy kitowe obiektywy Olka dają radę (czy wystarczą mi na początek), czy lepiej pójść w stronę tego Panasonica 14-150 czy tez może jeszcze inaczej.
Wiesz, jak już miałes tego megazooma, to lepiej nie robić rewolucji i kupić któryś z dwóch o jakich pisze RB. Alternatywne podejście do Twoich zastosowań i w Twoim budżecie to dwie stałki ze światłem ok. 1:1.8 i ogniskowymi ok. 20 mm oraz ok. 45 mm. Zyskujesz na ostrości obrazu, jakości zdjęć w słabym świetle, możliwości rozmycia tła, tracisz na uniwersalności...
Cytat:
Czy warto byłoby dopłacać do M10 Mk II? Jaki/jakie obiektywy wówczas wybrać?
Warto. Koleżanka ma I i uważam, że dobrze zrobiłem dopłacając do II - głównie to mam na myśli wizjer, stabilizację i ergonomia (całkiem inaczej rozmieszczone pokrętła)
[ Dodano: Pon 15 Lut, 2016 20:59 ]
RB napisał/a:
Ten system moim zdaniem stoi stałkami.
Ze wszystkim zgadzam się z przyjemnością, ale z tym akurat nie mogę, Jasne standard-zoomy Panasa i Olka są ostrzejsze od większości stałek m4/3, ciemniejsze o ~działkę (niby sporo, ale też nie jakaś przepaść), może spore i drogie, ale jak podsumować cenę i gabaryty 3 stałek, to... Nie powiem, że to lepszy wybór niż stałki, ale na pewno bardzo sensowna alternatywa.
A jak weźmiemy ultaszerokie kąty lub długie ogniskowe, to tam póki co stałek prawie nie ma, są za to świetne zoomy.
Ze wszystkim zgadzam się z przyjemnością, ale z tym akurat nie mogę,
OK, to zawsze sprawa podejścia. I te i 12-35 12-40 są OK
TS napisał/a:
Jasne standard-zoomy Panasa i Olka są ostrzejsze od większości stałek m4/3, ciemniejsze o ~działkę (niby sporo, ale też nie jakaś przepaść), może spore i drogie, ale jak podsumować cenę i gabaryty 3 stałek, to...
14/2.5 + 30/2.8 + 60/2.8 to będzie ze 2200 - 2500 PLN...
jak jeszcze 19/2.8 dołożysz to też jesteś z 2.9-3.2 tysiąca czyli z ceną nowego 12-35 na allegro
a jedna stałka na korpusie i dwie w pobliżu to nie to co zoomik na korpusie
TS napisał/a:
A jak weźmiemy ultaszerokie kąty lub długie ogniskowe, to tam póki co stałek prawie nie ma, są za to świetne zoomy.
prawda
TS [Usunięty]
Wysłany: Pon 15 Lut, 2016 Re: Delematy amatora
RB napisał/a:
14/2.5 + 30/2.8 + 60/2.8 to będzie ze 2200 - 2500 PLN...
jak jeszcze 19/2.8 dołożysz to też jesteś z 2.9-3.2 tysiąca czyli z ceną nowego 12-35 na allegro
To też ciekawa opcja. Co kto lubi. Ja raczej nie chciałbym żonglować 3-4 obiektywami, poczynając od przeciętnego naleśnika Panasa (dającego swoją drogą zauważalnie węższy kąt niż oba jasne zoomy), aż po świetną Sigmę 60 mm (jak i reszta Sigm, trochę przerośniętą na m4/3, bo w sumie są one projektowane pod większy format). Wolałbym jeden świetny zoom, a jeśli już niewygoda stałek - to niech dają wyraźnie więcej niż zoom.
RB napisał/a:
a jedna stałka na korpusie i dwie w pobliżu to nie to co zoomik na korpusie
Też fakt, ja w sumie rzadko kiedy wychodzę ze wszystkimi szkłami jakie mam, czasem biorę tylko korpus małą stałkę...
Jest Panasonik 14-140 (dwie wersje, lepiej kupić nowszą i deczko jaśniejszą POIS)
oraz Olympus 14-150 (też dwie wersje, lepiej kupić nowszą II)
Oczywiście pomyliłem się. Myślałem oczywiście o Panasonicu 14-140 tym nowszym (nieco jaśniejszym).
Ale wracając do tematu.
Zdecydowanie wolałbym załatwić sprawę jednym uniwersalnym obiektywem, ale takiego chyba nikt nie wymyślił, jednak wydaje mi się ze ten Panas 14-140 dałby mi możliwość nie zabierania innego obiektywu na dłuższą przejażdżkę rowerową. Do tego przydałby się jakiś pancake lub stałką na imprezki w pomieszczeniach. Niestety taka konfiguracja, zwłaszcza z fajnym aparatem, jest za droga.
Może lepiej zaoszczędzić na body i kupić E-PL6 albo jakieś starszego mniej rozbudowanego Panasonica?
jednak wydaje mi się ze ten Panas 14-140 dałby mi możliwość nie zabierania innego obiektywu na dłuższą przejażdżkę rowerową.
Na długie (do 2 tygodni jak na razie) wycieczki rowerowe to biorę 19, 45 i/lub 60 i 9-18. Płaski 14-42 też jest gdzieś ale rzadko używam.
Na krótsze to biorę 60/2.8 i 19/2.8, ew. jak mam nastrój to 9-18.
Do 3.5 litrowej, naprawdę małej torby na kierownicę wchodzi korpus z obiektywem i 1 obiektyw ekstra (do bocznej kieszonki torby wsadzę też i płaskiego zooma). Dodatkowo jeden obiektyw w sakwach. W torbie mieszczą sie też 3 filtry (niestety, rózne średnice....) i malutki statyw stołowy.
Torba jest taka:
http://www.bikeandoutdoor.nl/Agu-Yamaska-415-KF
(podaję aby zorientować w rozmiarach tego wszystkiego, to już stary i raczej słabo dostępny model torby)
bronku napisał/a:
Może lepiej zaoszczędzić na body i kupić E-PL6 albo jakieś starszego mniej rozbudowanego Panasonica?
Kup korpus z wizjerem. Docenisz w słońcu i w kilku innych sytuacjach.
TS [Usunięty]
Wysłany: Pon 15 Lut, 2016
bronku napisał/a:
Zdecydowanie wolałbym załatwić sprawę jednym uniwersalnym obiektywem, ale takiego chyba nikt nie wymyślił
Chyba wiem co masz na myśli, tj. szkło zbliżone do 12-60/2.8-4. Nie ma takiego w m4/3. Albo będzie gorszy zakres ogniskowych i lepsze światło, albo odwrotnie - jak w tych ultrazoomach, co Tobie się spodobały.
Może więc tak, za 2500 zł masz fajny korpus z w miarę uniwersalnym zoomem, odporny na warunki pogodowe i uniwersalny
http://www.ceneo.pl/16547743
a za pozostałego tysiaka bierzesz stałkę na portrety imprezowe, np. 45/1.8, ale też można spróbować szerzej.
bronku, pomysł typu bezlusterkowiec + ultrazoom jest sensowny, pod jednym warunkiem: uzupełnisz zestaw o jakaś jasną stałkę do wnętrz. Najbardziej budżetowo to 14/2.5 Panasonic-a. Do wnętrz niezły lub b. dobry, do focenia pojedynczych ludzi nie bardzo się nadaje, za krótka ogniskowa. Może też być 20/1.7 Oba dość tanie, zwłaszcza używane.
Aha, wybór aparatu ze stabilizacją w korpusie (OMD-EM10, GX7) bardzo pomaga w takim zastosowaniu (ciemne wnętrza) jasnych stałek nie mających własnej stabilizacji. Piszę na bazie własnych doświadczeń (E-PL1 + 14-150 + 14/2.5 + 17/1.8)
Pozdrawiam
-J.
Z Waszych komentarzy i moich przemyśleń wynika, że najważniejsze to zdecydować się na system i tu chyba najlepiej wybrać m4/3 bo jakby największy wybór był.
Wygląda na to, że najłatwiej w przyszłości zmienić body więc może lepiej teraz kupić tańsze body i zyskać dodatkowy obiektyw. Dobrze kombinuję?
Czy te obiektywy warto brać po uwagę (najtańsze jakie znalazłem na allegro 1000pln =/-200):
Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH
PANASONIC LUMIX G 42,5 mm F1,7 ASPH POWER OIS
Panasonic Pancake 20mm F 1.7 Lumix H-H020E
OLYMPUS 45mm F1,8 M.ZUIKO DIGITAL ED
Można kupić taniej? A może trzeba dać jeszcze więcej za coś sensownego?
Jeszcze jedna ważna rzecz, żona zaangażowała się w temat i stwierdziła że one tez się będzie uczyć robić ładne zdjęcia ale ona chce robić zdjęcia ludziom.
Ja natomiast przejrzałem swoje ostatnie zdjęcia i okazuje się że zooma powyżej 3x używam nie tak często jak myślałem że używam.
Zatem, może jednak kitowy obiektyw (mały ciemny zoom) na początek + coś do robienia portretów i wnętrz.
1) jeśli chcesz stałki to zdecyduj się na to, jaka ogniskowa Ci będzie potrzebna. 20 mm a 45 mm to jest ogromna różnica. To co wylistowałeś to wszystko bardzo sensowne obiektywy.
2) są tańsze Sigmy 19, 30 i 60 o świetle 2,8. Można to dostać bez łaski za 7 stów każdy, można kupić za 6 a bardzo okazyjnie i za 5. Tylko, ze to jest ciemniejsze. To dobre obiektywy, a 60-tka wręcz świetna.
3) jeśli wolisz standard zoom i stałki to kup teraz Panasonika GX7 z 20/1.7 za niecałe 2.5 tys i dodaj do tego co uważasz. Jakiś zoom z drugiej ręki albo 45-tkę portretową. Po prostu to lepsza cenowo oferta niźli kupno obiektywu z standardowym zoomem i do tego kupowanie stałki.
hmm
no to czy wracając do początku:
GX7
E-M10 I
E-M10 II (chyba za drogi)
i dlaczego?
W podobnej cenie są następujące zestawy:
GX7 + 20/1.7 - 2500
E-M10 + 25/1.7 - 2700
E-M10 II jest już wyraźnie droższy.
Jest też E-M10 + 12-50mm EZ f3.5-6.3 za niecałe 2600.
edit:
i jeszcze jedno lamerskie pytanie, ta Sigma 60/2.8 to jest ekwiwalent do FF, trzeba to przeliczyć jako 120/5,6 dla 4/3 (przeliczając światło przy obliczaniu GO)?
Jeszcze jedna ważna rzecz, żona zaangażowała się w temat i stwierdziła że one tez się będzie uczyć robić ładne zdjęcia ale ona chce robić zdjęcia ludziom.
"Ładne zdjęcia ludziom" to właśnie 45 1.8 plus 20 1.7
Oczywiście, innymi też się da, ale tymi może być kreatywniej, ze względu na możliwość osiągnięcia mniejszej głębi ostrości.
Sigma 60 2.8 DN - ostra brzytwa. I tania.
bronku napisał/a:
edit:
i jeszcze jedno lamerskie pytanie, ta Sigma 60/2.8 to jest ekwiwalent do FF, trzeba to przeliczyć jako 120/5,6 dla 4/3 (przeliczając światło przy obliczaniu GO)?
Pole widzenia tego obiektywu jest takie, jak na FF 120 mm. Światło bez zmian.
bronku napisał/a:
GX7
E-M10 I
E-M10 II (chyba za drogi)
Olki mają super stabilizację.
Mnie osobiście nie podoba się guzikologia i menu. Pewnie kwestia przyzwyczajenia.
Poza tym, "10"-tki są nieco mniejsze od gx7.
A gdybym zapytał od innej strony (chyba od tej bardziej właściwej).
Jakie maksymalnie 3 obiektywy spełnią moje warunki (posiadanie więcej niż 3 obiektywów to juz nie dla amatora)?
Czy istnieją 2 takie obiektywy?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 11