Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Nie jestem pewien czy można posługiwać się użytym przeze mnie w tytule określeniem na oznaczenie zarówno filtrów konwersyjnych jak korekcyjnych. W każdym razie wątek ten ma dotyczyć użycia obu wymienionych rodzajów filtrów w cyfrze.
Odnoszę wrażenie, że ci co robią RAWy w ogóle nie używają filtrów koloru, a co gorsza są przekonani, że cyfra całkowicie uwalnia od kłopotów jakich w fotografii analogowej dostarcza konieczność używania filtrów koloru.
Tymczasem użycie filtrów koloru w cyfrze, wtedy kiedy rejestrowane światło odbiega od światła białego (5500 K, o wyrównanym udziale wszystkich składowych barw), zmniejszało by niebezpieczeństwo obcinania którychś składowych widma, i oznaczało by konieczność ustawiania innych wartości ekspozycji, niż te przyjmowane bez użycia filtrów koloru. Prowadziło by zatem do innych naświetleń.
Wydaje mi się, że również w cyfrze, gdy zorientujemy się że mamy do czynienia ze światłem odbiegającym od białego (5500 K), a więc gdy mamy do czynienia ze światłem o nierównomiernym rozkładzie (udziale) poszczególnych składowych barw, warto stosować filtry koloru, np. odpowiednie filtry konwersyjne, i dzięki temu zmniejszyć niebezpieczeństwo deformowania koloru przez obcinanie jakichś składowych barw. Obciętej składowej koloru już żadnymi, nawet Photoshopowymi sztuczkami nie uda się odzyskać.
Marian, na spadku jakości i światła niestety... O upierdliwości tego rozwiązania nie wspominając... Teoretyczne korzyści są mocno wątpliwe i na tyle trudne do oceny, że cała zabawa nie jest warta zachodu...
jaad75
Poprawianie kolorów RAWa też jest upierdliwe dla fotografa nie mającego ochoty być jeszcze "komputerografem".
Upierdliwość komputerowego przerabiania plików, arbitralność w ustawianiu koloru przy obróbce RAWa jeśli nie zmierzyło się koloru światła, no i to co już sygnalizowałem, czyli niebezpieczeństwo obcięcia składowych niemożliwe do naprawienia w trakcie obróbki RAWów, to wady z kolei "chodzenia na skróty", czyli nie przeprowadzania pomiaru światła oraz odpowiedniej korekcji i konwersji za pomocą filtrów.
Jeśli był czas na pomiar koloru przed zrobieniem zdjęcia, a tego się nie zrobiło, to chyba zwykle wynika to z niewiedzy o niedostatkach RAWa.
Jeśli jednak nie to jest przyczyną, to albo wynika to z bagatelizowania kolorystycznej niadekwatności tego co się robi, albo z braku pieniędzy na światłomierz koloru i filtry, albo może wynikać z lenistwa, a to już nie zasługuje na usprawiedliwianie.
Niestety chyba wielu posługujących się RAWami myśli, że RAW pozwoli naprawić wszystko co z kolorem związane , a tak nie jest.
Mam nadzieję, że wątek pomoże przede wszystkim tym, którzy nie byli świadomi iż RAW też ma niedostatki związane z kolorem, niedostatki nie do naprawienia za pomocą komputerowej obróbki RAWów po zrobieniu zdjęcia.
Widzisz, cały problem polega na tym, że w RAW rozkłady jasności dla poszczególnych kanałów są zarejestrowane de facto osobno i przesunięcia między nimi są bezstratne, a w momencie zmiany całego spektrum na wejściu, zmieniasz bezpowrotnie zawartość wszystkich kanałów... Pomijając wspomniane wcześniej kwestie jakości i strat światła, filtry korekcyjne, to zawsze kompromis między transmisją, a korekcją i zmieniają składowe dość zgrubnie - nawet jeśli są teoretycznie zoptymalizowane dla jednego modelu aparatu, to nawet jego inny egzemplarz może mieć ciut inną odpowiedź. Dokładnie ten sam efekt występuje przy teoretycznie kalibrowanych filtrach do korekcji oświetlenia, czyli CTO, CTS, CTB itd. - wystarczy przecież, by spektrum na wejściu różniło się bardzo nieznacznie i aparat rejestrował trochę inaczej poszczególne długości fali i po złożeniu tych rozbieżności kalibracja filtra idzie w...
W praktyce zresztą, przy normalnych zastosowaniach aparatu rzadko zdarza się, by różnica DR dla poszczególnych kanałów była na tyle duża, żeby trzeba było którąś ze składowych fizycznie odcinać w celu unikniecia clippingu... Generalnie, kolorowym filtrem przed matrycą zazwyczaj narobisz wiecej szkód niż pożytku, a do tego dodasz sobie kupę niepotrzebnej roboty. I nie myśl, że unikniesz w ten sposób postprocessingu - filtr pomaga Ci tylko znaleźć się bliżej celu i w wyjątkowych przypadkach pozwoli zachować dane, ale nie da idealnych efektów.
ghost, dobry kolorymetr ok.$1000, ale nawet nie o to chodzi, bo to przydatne urządzenie, jeśli ktoś ma studio na wysokim poziomie. Chodzi tu raczej o bezsensowność używania filtrów w celu rzekomej poprawy jakości danych wejściowych.
w RAW rozkłady jasności dla poszczególnych kanałów są zarejestrowane de facto osobno i przesunięcia między nimi są bezstratne
Z tym bym się nie zgodził. Zresztą sam dalej sygnalizujesz możliwe przypadki, bo piszesz "W praktyce zresztą, przy normalnych zastosowaniach aparatu rzadko zdarza się, by różnica DR dla poszczególnych kanałów była na tyle duża, żeby trzeba było którąś ze składowych fizycznie odcinać w celu unikniecia clippingu...".
Przecież nie tylko o to chodzi jak rzadkie to są przypadki, gdyż nikt z nas nie jest w stanie tego określić, bo to indywidualnie zależy od tego przy jakim świetle ktoś fotografuje, no i co fotografuje. Dla kogoś mogą to być rzadkie sytuacje, ale nie traktujmy wady jakby jej nie było, a takie można odnieś wrażenie gdy przy RAWach akcentuje się jego możliwości poprawiania koloru po zrobieniu zdjęcia, nie dostrzegając jednak jakie nawet w tym trybie mogą mieć miejsce skutki.
Piszesz tak, jakby zalozenie filtra nie mialo zadego wplywu na zawartosc RAWa, a przeciez tak nie jest. Zaryzykuje teze, ze zalozenie filtra barwnego spowoduje wieksze spustoszenie w owym RAWie niz nieskorzystanie z niego...
jedyny sensowny zysk na jakości to mogłoby być uniknięcie przepału na jednej z barw składowych. reszta to kłopoty i koszty, z gwarancją obniżenia technicznej poprawności zdjęcia.
tylko jak często taka sytuacja ma miejsce i jest do uratowania filtrami?
tylko jak często taka sytuacja ma miejsce i jest do uratowania filtrami?
Na to pytanie można tylko indywidualnie odpowiedzieć, bo to zależy od tego w jakim ten ktoś świetle fotografuje i co ten ktoś fotografuje. U jednych będzie to częściej u innych rzadziej, a u niektórych może to mieć stale miejsce jesli światło oświetlające nie jest białe i występują duże kontrasty.
Gdy oświetlające światło jest białe (5500K) filtry koloru nie mają zastosowania, ale to się właśnie rzadko przydarza amatorom, bo rzadko fotografują w warunkach studyjnych o kontrolowanej barwie światła.
Z kolei duże kontrasty też znowu tak rzadko nie występują, np. w słoneczne dni, albo na jakichś scenach.
Jeszcze raz powtarzam, tego nikt nie jest w stanie określić.
ale światło słoneczne ma temperaturę bardzo zbliżoną do 5500K
Niestety to nieprawda. Wschód słońca, zachód słońca, w południe, przy pełnym słońcu ale w tak zwanym otwartym cieniu, w pełnym słońcu, przy częściowo zachmurzonym niebie itd., mają inną temperaturę barwową i odpowiednio inny rozkład widma.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 10