Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Adobe RGB i sRGB... i ja dalej nie rozumiem.
Autor Wiadomość
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 05 Paź, 2010   

Czyli zatoczyliśmy koło i wróciliśmy do sedna sprawy. :)
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






Marian 
Optyczny


Posty: 1467
Wysłany: Wto 05 Paź, 2010   

Na to wygląda.
 
 
d.prowadzisz
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Paź, 2010   

komor napisał/a:
d.prowadzisz, to porada dokładnie odwrotna do częściej tu goszczącej, żeby zdjęcia obrabiać w najszerszej możliwej przestrzeni i dopiero generując pliki do sieci używać przestrzeni sRGB.


jaad75 napisał/a:
To najgorsza rada jaką można dać osobie używającej szerokogamutowego monitora...


hijax_pl napisał/a:
Obrabiać warto w najszerszej możliwej, jako że w takiej sytuacji wszelkie efekty obróbki nie są przycinane do wynikowego przedziału na każdym kroku.


Jak więc panowie obrabiacie fotki w przestrzeni barwowej, której całej nie widzicie? Nie widzicie kompletnych skutków swoich posunięć, ale polecacie właśnie ten rodzaj obróbki. Polegacie na swoim nosie, na przeczuciu? Ilu z was dysponuje kalibratorem zdolnym wykalibować Adobe RGB? Ilu z was ma monitory z zapisem do tablicy lut?

Propouję też obrobić fotkę w PS i podczytać do Color Proof profil Frontiera, zobaczycie, jak wiele on nie wydrukuje. Druk nie, ekran i sieć nie, więc po co?


Wszystkie moje zdjęcia, już na etapie otwierania w ACR obrabiam w sRGB. Tą przestyrzeń znam i rozumiem a w warunkach domowych potrafię ją ujarzmić, co daje mi przewidywalność i powtarzalność wyniku, a o to mi chodzi.

Nie zgrywam się na profesjonalistę, bo bym musiał mieć spektrofotometr, umieć go używać, pomalować sobie ściany na 18% grey, mieć monitor za 5 tyś z kapturem i odpowiednie żarówki w domu, profesjonalną drukarkę, stanowisko do oceny wydruku, operacyjnie wyleczyć zeza etc, etc..


Adobe RGB w domu, to kolejny, fotograficzny urban myth..
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 05 Paź, 2010   

d.prowadzisz, nie jestem profesjonalistą, ale nie widzę potrzeby zawężania sobie przestrzeni barwnej, skoro tyle zachodu ładuję w robienie RAW-ów, trzymanie tego dziadostwa na dyskach które co chwilę okazują się za małe, czekanie aż LR wyrenderuje mi podgląd, eksport na moim 3-letnim laptopie, itd. Nie po to wszystko cierpię, żeby na dzień dobry zawęzić się do sRGB. Jestem pewien, że na większości moich zdjęć nie wykorzystuję gamutu dostępnego w ProPhoto (a AdobeRGB nawet nie wspominam, bo to w sumie przestrzeń z myślą o druku) ale zawsze mam taką możliwość. Przestrzeń barwna mnie nie ogranicza, tylko moje kadry, w sensie obiekty i oświetlenie.
Dla mnie to wystarczy. A po wyeksportowaniu miniaturki do sieci, że inni zobaczą coś w węższym gamucie niż mój NEC w domu? Trudno, i tak nie mam pełnego na to wpływu co zobaczą, nawet gdybym od początku pracował na sRGB.
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Sro 06 Paź, 2010   

Marian napisał/a:
W aparacie wybierać od razu docelową przestrzeń. Jeśli ma to być sRGB, to ją ustawić.
Ta przestrzeń tyczy się JPG, a nie RAW.
Marian napisał/a:
Jeśli natomiast chcecie się majstrować w PS, to z kolei lepiej od razu w aparacie ustawić najszerszą przestrzeń, więc AdobeRGB, bo chyba tylko taki jest wybór.
Przestrzeń AdobeRGB może być znacznie mniejsza, niz natywna przestrzeń aparatu, zresztą j.w.

[ Dodano: Sro 06 Paź, 2010 02:23 ]
d.prowadzisz napisał/a:
Jak więc panowie obrabiacie fotki w przestrzeni barwowej, której całej nie widzicie? Nie widzicie kompletnych skutków swoich posunięć, ale polecacie właśnie ten rodzaj obróbki.
Większość monitorów których używam, wyświetla ok. AdobeRGB (lub więcej).
d.prowadzisz napisał/a:
Ilu z was dysponuje kalibratorem zdolnym wykalibować Adobe RGB?
Wbrew obiegowym legendom, do obsługi szerokogamutowców nie potrzeba już spektrofotometrów. Część kolorymerów jest projektowana do współpracy z nimi. Mój z całą pewnością radzi sobe znakomicie z gamutem znacznie szerszym od Adobe RGB (wg. producenta 137%)...
d.prowadzisz napisał/a:
Ilu z was ma monitory z zapisem do tablicy lut?
To akurat nie jest konieczne do stworzenia profilu.
d.prowadzisz napisał/a:
Druk nie, ekran i sieć nie, więc po co?
Po to, by korzystać w obróbce z pełnej palety i samemu decydować jak pokazać wynik na docelowym urządzeniu.
d.prowadzisz napisał/a:
Wszystkie moje zdjęcia, już na etapie otwierania w ACR obrabiam w sRGB.
Nie, obrabiasz w ProPhoto (natywna przestrzeń LR/ACR), oglądając wartości przeliczone na profil Twojego monitora (jeśli jest sprofilowany i masz prawidłowo skonfigurowany CMS), a eksportujesz zdemozaikowany plik zawężając przestrzeń do sRGB (które zresztą również jest przeliczane na profil twojego monitora)...
d.prowadzisz napisał/a:
Nie zgrywam się na profesjonalistę, bo bym musiał mieć spektrofotometr, umieć go używać, pomalować sobie ściany na 18% grey, mieć monitor za 5 tyś z kapturem i odpowiednie żarówki w domu, profesjonalną drukarkę, stanowisko do oceny wydruku, operacyjnie wyleczyć zeza etc, etc..
Wystarczyłoby minimum wiedzy o zarządzaniu kolorem...
d.prowadzisz napisał/a:
Adobe RGB w domu, to kolejny, fotograficzny urban myth..
Jeśli ktoś nie ma pojęcia co robi...
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Sro 06 Paź, 2010   

W sumie to już po wypowiedziach komora i jaad75a nie ma co dodawać, ale...

d.prowadzisz napisał/a:
Druk nie, ekran i sieć nie, więc po co?
Drukarki foto już od dawna oferują szerszy gamut od laba. A co będzie za parę lat? Mam się ograniczać dziś i później żałować?
d.prowadzisz napisał/a:
Adobe RGB w domu, to kolejny, fotograficzny urban myth..

Absolutnie nie - urban myth to twierdzenie, że aby zarządzać świadomie kolorem trzeba
d.prowadzisz napisał/a:
mieć spektrofotometr, umieć go używać, pomalować sobie ściany na 18% grey, mieć monitor za 5 tyś z kapturem i odpowiednie żarówki w domu, profesjonalną drukarkę, stanowisko do oceny wydruku, operacyjnie wyleczyć zeza etc, etc..



d.prowadzisz, mówisz, że rozumiesz CMS, ale... Wyprowadź mnie z błędu jeśli się mylę, ale jakoś tak mam wrażenie, że nie do końca. Bo co z transformacją przestrzeni (rendering intent) ? Co z soft proofem?
 
 
d.prowadzisz
[Usunięty]

Wysłany: Sro 06 Paź, 2010   

Cytat:

d.prowadzisz, nie jestem profesjonalistą, ale nie widzę potrzeby zawężania sobie przestrzeni barwnej, skoro tyle zachodu ładuję w robienie RAW-ów, trzymanie tego dziadostwa na dyskach które co chwilę okazują się za małe, czekanie aż LR wyrenderuje mi podgląd, eksport na moim 3-letnim laptopie


I na tym ekranie laptopowym korygujesz powiedzmy czerwienie jesiennych drzew, ale nie jesteś w stanie ocenić efektu, bo nie widzisz połowy przewagi Adobe RGB, a wychwalasz jego zalety. Jak więc kontrolujesz proces? Skąd wiesz czego jest za dużo, a czego za mało w partiach koloru, których nie widzisz na laptopie?

komor napisał/a:
Przestrzeń barwna mnie nie ogranicza, tylko moje kadry, w sensie obiekty i oświetlenie.


Ogranicza Cię mointor w laptopie, który jest w stanie ledwo wyświetlić sRGB. W Twom przypadku używanie Adobe RGB to loteria, bo obrabiasz fotkę, której całej nie widzisz.


jaad75 napisał/a:
Większość monitorów których używam, wyświetla ok. AdobeRGB (lub więcej).


Nie każdy, a wręcz mało który użytkownik tego forum (patrz komor) posiada komfort używania choć w połowie tak dobrego sprzętu.


jaad75 napisał/a:
Po to, by korzystać w obróbce z pełnej palety i samemu decydować jak pokazać wynik na docelowym urządzeniu.


Tylko, że przestrzeń urządzeń z których korzystaja amatorzy (a wątek tyczył się porady dla amatora) zawierają się z reguły w przestrzeni sRGB.


hijax_pl napisał/a:
Drukarki foto już od dawna oferują szerszy gamut od laba. A co będzie za parę lat? Mam się ograniczać dziś i później żałować?


Przepraszam, miałem na myśli lab. Z resztą później pisałem o konieczności posiadania drukarki do Adobe RGB więc to wynika z kontekstu.
 
 
skasowany
[Usunięty]

Wysłany: Sro 06 Paź, 2010   

Eee, nie zdążyłem...
Kontynuujcie! ;)
Ostatnio zmieniony przez skasowany Sro 06 Paź, 2010, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
d.prowadzisz
[Usunięty]

Wysłany: Sro 06 Paź, 2010   

Hehe.. nie mam zaimaru.. Niech kaźdy robi jak uważa ;)
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 06 Paź, 2010   

To ja tylko uściślę, że pracuję głównie na laptopie, ale w domu mam go podpiętego do NEC-a na matrycy IPS, który super wypaśny nie jest, ale zły także nie, więc do amatorskiej obróbki fotek daje radę. :)
 
 
Marian 
Optyczny


Posty: 1467
Wysłany: Sro 06 Paź, 2010   

Czy można zatem konkludować że:

1. Tylko robienie RAWów czyni sensownym późniejsze majstrowanie przy przestrzeniach.

2. Masz sprzęt sRGB to możesz sobie darować majstrowanie przy przestrzeniach.
Jeśli nie masz ochoty majstrować na zdjęciach, i po prostu nieudane wyrzucasz, to rób TIFFy albo JPGi w sRGB, jeśli TIFFy są niedostępne.
Jeśli chcesz archiwizować to co zrobiłeś na wypadek gdybyś się dorobił lepszego sprzętu, to dodatkowo zapisuj RAWy.
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Sro 06 Paź, 2010   

d.prowadzisz napisał/a:
jaad75 napisał/a:
Większość monitorów których używam, wyświetla ok. AdobeRGB (lub więcej).


Nie każdy, a wręcz mało który użytkownik tego forum (patrz komor) posiada komfort używania choć w połowie tak dobrego sprzętu.

d.prowadzisz napisał/a:
Tylko, że przestrzeń urządzeń z których korzystaja amatorzy (a wątek tyczył się porady dla amatora) zawierają się z reguły w przestrzeni sRGB.

Chyba niezbyt uważnie czytasz:
Lary napisał/a:
Kupilem ostatnio ekran Dell'a u2410 w ktorym mam palete barw zgodna z Adobe RGB w 96%.

d.prowadzisz napisał/a:

Ogranicza Cię mointor w laptopie, który jest w stanie ledwo wyświetlić sRGB
Wbrew pozorom istnieje dość dużo laptopów z szerokogamutowymi ekranami - bardzo szeroki mają wszystkie z podświetleniem RGB-LED. Problemem jest wtedy technologia matrycy (zazwyczaj TN) i 6 bitów, a nie szerokość gamutu.
Marian napisał/a:
Czy można zatem konkludować że:

1. Tylko robienie RAWów czyni sensownym późniejsze majstrowanie przy przestrzeniach.
Niekoniecznie, aczkolwiek wtedy jest to znacznie bardziej sensowne.
Marian napisał/a:
2. Masz sprzęt sRGB to możesz sobie darować majstrowanie przy przestrzeniach.
Musisz mieć świadomość pracy "na ślepo" w przestrzeni większej od gamutu Twojego monitora.
Marian napisał/a:
Jeśli nie masz ochoty majstrować na zdjęciach, i po prostu nieudane wyrzucasz
"Majstruje" się przy udanych zdjęciach, na nieudane szkoda czasu... :twisted:
Marian napisał/a:
Jeśli chcesz archiwizować to co zrobiłeś na wypadek gdybyś się dorobił lepszego sprzętu, to dodatkowo zapisuj RAWy.
Napisałbym - przede wszystkim zapisuj RAW-y. JPG-i zrobisz sobie z nich bez problemu, a straconej informacji nie odzyskasz nigdy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9