Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Nie 13 Lut, 2011 jaki format zapisu zdjęć? JPG.TIFF.Portable bit map?
Witam.
Przerabiając wczoraj zdjęcia stwierdziłem z wielkim żalem że wszystkie mam zapisane jako 8-bitowe jpg... który to zapis zjada najwięcej szczegółów..
mógłby mi ktoś wytłumaczyć różnice między 8,16 a 32 formatami zapisu zdjęć?
i jak je zapisywać? w formie JPG,TIFF czy PGM?
i czy na stronę www mogę wrzucić coś w formacie PGM. ?
całe moje 4 lata robienia zdjęć przepadły w 8 bitowej konwersji.. a to chyba nie dobrze.
nie formatami a bitami
każdy piksel możesz zapisać np. za pomocą 2 bitów (czy piksel jest biały czy czarny)
można też:
Wikipedia napisał/a:
W trybach 8-bitowych paleta zbudowana jest z opisów kolorów, gdzie każdy kolor opisany jest za pomocą 4 bajtów (B, G, R, nieużywany lub alpha). Każdą ze składowych koloru należy podzielić przez 4.
W trybach o większej liczbie kolorów niż 256 paleta nie występuje, a kolor piksela w obrazie zapisywany jest przy pomocy numeru kolejnego koloru który jest wyliczany ze wzoru:
Nr Koloru = R + 256 * G + 65536 * B,
gdzie:
R – wartość składowej czerwonej
G – wartość składowej zielonej
B – wartość składowej niebieskiej
Następnie w pliku znajdują się dane obrazowe.
Linie obrazu zapisywane są od dołu do góry.
W obrazach TrueColor punkty zapisywane są w kolejności B, G, R (trzy bajty), w obrazach o mniejszej liczbie kolorów zapisywane są one na mniejszej ilości bajtów – przykładowo 16-bitowa bitmapa (High Color) zapisuje na dwóch bajtach [6bitów B][5bitów G][5bitów R]. Dla plików z liczbą kolorów mieszczącą się w liczbie ośmiobitowej, kolor zapisywany jest jako numer koloru (wskaźnik) w palecie.
czyli: np24 bity to
Wikipedia napisał/a:
sposób wyświetlania barw na ekranie monitora o 24-bitowej głębi kolorów, co umożliwia wyświetlenie 224, czyli 16777216 kolorów.
Co do PNG (a nie PGM):
Wikipedia napisał/a:
Przyszłość [edytuj]
Format PNG zalecany jest przez konsorcjum W3C jako preferowany format grafiki dla sieci WWW[2]. Szacuje się, iż PNG w sieciach WWW zostanie częściowo wyparty w następnych latach przez grafikę SVG[potrzebne źródło]. Dotyczy to takich obszarów jak choćby grafika prezentacyjna czy schematy blokowe.
Z drugiej strony maleją szanse na powstrzymanie przez PNG ekspansji formatu PDF i usprawnienie np. korporacyjnego obiegu dokumentów w formie załączników do poczty elektronicznej[potrzebne źródło]. Przewaga PNG, polegająca na plikach o niewielkich rozmiarach (warunek: optymalizacja), jak również małych i szybkich programach graficznych do ich prezentacji, traci na znaczeniu wobec stale rosnącej mocy obliczeniowej komputerów[potrzebne źródło]]
A z mojego doświadczenia, zdjęcia przechowuje się zazwyczaj w formacie RAW (w przypadku ważnych zleceń lub zdjęć które chciałbyś później jeszcze obrabiać)
lub w JPG jeśli nie chcesz tracić dużo miejsca na dysku, a zdjęcia w tym formacie mają bardziej "wakacyjny" charakter
Na resztę pytań teraz nie jestem w stanie odpowiedzieć
2 bity dają cztery wartości. Jak mówisz o dwóch stanach (czarny vs biały) to mówisz o jednym bicie
dżony napisał/a:
wszystkie mam zapisane jako 8-bitowe jpg
No i OK - JPG zapisuje tylko 8bitowy kolor (dla każdej składowej R, G i B) czyli w sumie jest tego 3x8=24 bity
dżony napisał/a:
który to zapis zjada najwięcej szczegółów..
A to już zależy od kompresji z jaką ten jpeg został stworzony.
dżony napisał/a:
i jak je zapisywać? w formie JPG,TIFF czy PGM?
Gdzie? Na dysku? Czy w aparacie? Jak robisz aparatem JPGi to nie ma sensu zapisywać jako TIFFy na dysku - kompletnie nic nie zyskasz. Ale jak robisz w RAWach i nie chcesz nic tracić - wtedy DNG albo TIFF.
dżony napisał/a:
i czy na stronę www mogę wrzucić coś w formacie PGM. ?
Możesz. Ale wątpię by ktokolwiek był zadowolony z takiego podejścia do sprawy. Jakoś się tak przyjęło, że www opanowały formaty jpg i png. Nawet stary, poczciwy gif zginął...
dżony napisał/a:
całe moje 4 lata robienia zdjęć przepadły w 8 bitowej konwersji.. a to chyba nie dobrze.
Nie jest tak źle... Trzymanie zdjęć w JPG to dość powszechna praktyka
dżony napisał/a:
jak przygotować zdjęcie do druku?
Druku czy wywołania? W jakim formacie? W sumie sprawa jest prosta: JPG, jakość nie mniej niż 90% (tzn słaba bardzo kompresja), przestrzeń kolorów sRGB, 300dpi (lub mniej jeśli robisz plakaty) - rozmiar w pikselkach wyjdzie Ci sam...
mam wszystkie zdjęcia w rawach, jedynie ich finalną wersje w jpg..
czyli jak Panowie? surowa wersja w surowym Rawie, Rawa na Tiff, a Tiff na JPG w celu prezentacji?
z tego się zrobi jakieś 40mb z jednego zdjęcia
czyli jak Panowie? surowa wersja w surowym Rawie, Rawa na Tiff, a Tiff na JPG w celu prezentacji?
Przecież możesz eksportować finalnego JPG-a od razu w docelowej rozdzieleczości wprost z wołarki i w ogóle nie trzymać go na dysku, ten TIFF, czy PSD nie będzie Ci potrzebny przy każdym zdjęciu...
mam wszystkie zdjęcia w rawach, jedynie ich finalną wersje w jpg..
Skoro masz RAWy to JPG zawsze możesz sobie zrobić jakie chcesz. Jak masz LR to po prostu robisz sobie preset do eksportu i masz już przygotowane zdjęcie do laba (albo drukujesz wprost z LR), inny preset do tworzenia JPG pod weba itp itd...
Ja mam wszystko w RAWach i JPG generuje kiedy potrzeba. Takie jak potrzeba. A jak już nie potrzeba to te JPGi kasuje w cholerę - po co mają mi zaśmiecać dysk?
czyli generalnie nie wiesz czemu, ale wiesz że 8 bit złe i twoje foty przepadły.
jpg to nie jest zło ostateczne. jpg to zło przed obróbką. jeżeli Twój aparat robi jpgi, to źle. nie ma sensu walczyć potem w 16 bitach, bo kompresja swoje już zjadła.
jeżeli masz RAWa to inna sprawa możesz go obrobić w trybie 16bit, a następnie, jak będziesz zadowolony z wyników, wypluć do 8 bitowego jpga, dbając o niezbyt wysoką kompresję. tak otrzymany obraz spokojnie starczy do większości zastosowań.
dżony, poczytaj wątek o Lightroomie, to Ci rozjaśni o czym mówią Jaad i Hijaxem.
Jaka wołarka do RAWów...
Oczywiście jak pracujesz w PS z ACR, to sposób postępowania będzie inny.
z mojego toku myślenia wychodzi coś takiego:
mam Rawa konwertuje go jako tiff potem tego tiffa przerabiam w PS i zapisuje 2 wersje.
obrobionego Tiffa i jpg.
Tak?
z mojego toku myślenia wychodzi coś takiego:
mam Rawa konwertuje go jako tiff potem tego tiffa przerabiam w PS i zapisuje 2 wersje.
obrobionego Tiffa i jpg.
Tak?
Po cholerę ta konwersja do TIFF-a w ACR? Możesz otworzyć RAW-y wprost do PS-a (najlepiej jako Smart Object) i masz jeden krok pośredni z głowy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 9