Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Moze komor pamiętasz, jak miałeś ustawiony WB?. Myślę, że po skalibrowaniu WB (w terenie choćby na białą, czy szarą kartę) problem nie powinien wystąpić.
Santini, nie jest tak jak piszesz – WB miałem ustawiony na sztywno, na pewno nie AWB, bo go w sumie nieużywam raczej. Patrzę teraz jeszcze raz na te zdjęcia i wszystkie mają 5150K ustawione, zero korekt w Lightroomie, a różnica w kolorach jest.
Kijos, w sumie różne odpowiedzi już padły. Rozumiem, że filtr polaryzacyjny może wpływać na różny sposób odbijania światła przez różne przedmioty (z definicji przecież), więc pewne zmiany barwy to tłumaczy. Ale bardziej doświadczeni koledzy pisali, że filtry innych firm niż Marumi nie robią takich jajec, jak pokazane przeze mnie. Więc coś w tym Marumi musi być. Na razie temat odpuściłem, bo mam inne wydatki niż drugi filtr polaryzacyjny, pewnie kiedyś do tematu powrócę.
Ja ostatnio zauwazylem, ze majac nakrecony filtr B+W, ustawiony AWB, robiac zdjecia w cieniu troche aparat powariowal. Twarz wychodzila taka niebieskawo-sina. Po przelaczeniu WB na "cien" wychodzily juz ok. W sloncu problemow nie zauwazylem.
Ja ostatnio zauwazylem, ze majac nakrecony filtr B+W, ustawiony AWB, robiac zdjecia w cieniu troche aparat powariowal. Twarz wychodzila taka niebieskawo-sina. Po przelaczeniu WB na "cien" wychodzily juz ok. W sloncu problemow nie zauwazylem.
A ja zauważyłem, że baardzo ściemnia..., dlatego nakręcam w słońcu
santini, chyba nie do końca się zrozumieliśmy ale masz rację można też ustawić WB według wzorca.
komor, zabarwienie spowodowane polaryzacją to jedna sprawa. Kolejna to powłoki antyodbiciowe i ochronne, które też mogą mieć wpływ na kolor. Przynajmnie tak kojarzę - nie robiłem testów
Jeżeli zabarwienie to jedyny mankament twojego filtru. To na twoim miejscu na pewno nie kupiłbym innego. Odkąd robię robię w RAW to w czasie naciskania spustu nie zawracam sobie głowy WB. Zawsze mam ustawiony na Auto.
Oczywiście jak muszę coś pstryknąć w JPG to inna bajka, ale nawet wtedy przeważnie jest AutoWB, który sprawdza się w większości sytuacji.
To co napisał MC utwierdza mnie w przekonaniu, że mam nieco racji. Oczywiste jest, iż temperatura barwowa w cieniu jest wyższa, bowiem zmienia się stosunek bezpośredniego światła słonecznego do światła odbitego od nieba - na korzyść tego ostatniego, ale mogło dojść również do kompensacji działania cienia jak i filtra (tym razem B+W).
komor, a może w wolnej chwiliprzeprowadziłbyś mały eksperymencik i strzelił kilka fotek przy różnym ustawieniu temperatury - gdzieś w przedziale 6000 - 8000K, może udałoby sie ustalić pewną stałą wartość korekty dla Twojego Marumi
A przy okazji - trzeba nadal naciskać na Optycznych w kwestii testów. Mielibyśmy kolejny parametr do oceny, mianowicie wpływ filtra na temperaturę barwową. Raczej niewielu z nas dysponuje miernikiem, a Redakcja nie powinna mieć problemu z jego zdobyciem
Goltar na heliopanie 82 mm i obiektywie 16-35/LII przy 16 mm do 24 mm też jest takie zjawisko i z tego co dowiedziałem się u źródła zakupów ( Raysfoto) odpowiada za to obiektyw szerokokątny - chodzi o nierównomierną transmisję światła po założeniu polara i jego ustawieniu w kierunku polaryzacji , podobno można sobie z tym poradzić poprzez stosowanie dodatkowo filtra połówka szara ale nie wiem na pewno , będę eksperymentował ...
Czy faktycznie użycie szarej połówki + polar pozwala uniknąć tego efektu?
Czy często używacie polara z szarą połówką razem (jeśli ktoś ma te dwa filtry) i czy (oprócz wydłużenia ekspozycji) takie połączenie wypływa istotnie na jakość zdjęcia??
Ja testowałem szarą połówkę z UV i oprócz nieznacznego wydłużenia ekspozycji innych zmian nie zauważyłem.
Zdarza mi się używać i połówki i polaryzacyjnego na raz, ale ze względu na winietowanie, staram się tego unikać. Efekt jest delikatnie lepszy, no i należy pamiętać że potrzebne będą o wiele dłuższe czasy
Chodzi ci o Super HMC Pro 1?
A Hoya Pro 1 Digital może być dobry?
Pytam, bo mam w końcu C 450D i nie wiem na jaki polar się zdecydować, choć w S5is używam Marumi.
Ale może spróbować coś innego, co?
Tak ten drugi jest tym o którym pisałem. Oba są dobre.
Dzięki za pomoc dziś poszło zamówienie.
P.S.
Chciałem Marumi, ale po tym co komor o nim pisał mówię sobie -spróbuję coś innego.
Chociaż mam Marumi jak wynika z podpisu profilu.
Pozdro -Wujcio
Z filtrami Marumi jest chyba trochę jak z UFO;-) Wszyscy o nich mówią, podobno są dobre ale w sieci trudno znaleźć cokolwiek na ich temat (szczególnie zdjęcia). Przed zakupem polara na szeroki kąt przejrzałem ten wątek i mimo wszystko postanowiłem spróbować Marumi DHG.
Generalnie wszyscy macie rację:
1. Filtr rzeczywiście wprowadza niebieską dominantę do zdjęć
2. W większości przypadków problem rozwiązuje RAW.
Mimo wszystko Marumi potrafi sprawić kłopot ale do rzeczy...
Filtr jest zdecydowanie niebieski
Wszystkie poniższe zdjęcia były robione w tych samych warunkach pogodowych. Marumi DHG na Sigmie 10-20 (Hoya Pro1 D na Tamronie 17-50). Balans bieli ustawiony na auto. Bezpośrednio z takich ustawień zdjęcia są rzeczywiście niebieskawe, jednak z RAWa można bez problemu to poprawić. Zresztą oceńcie sami:
RAW - AWB
RAW - daylight
RAW - AWB
RAW - daylight
JPG - bez polara
RAW - AWB
RAW - daylight
JPG - bez polara
RAW - AWB
RAW - daylight
A teraz dwa ciężkie przypadki. Jak na moje oko to zdjęcia wyszły strasznie niebieskie. Zmiana w RAWie na daylight trochę pomogła, ale dalsze ocieplanie temperatury barwowej pogarsza sytuację:
RAW - AWB
RAW - K4700
RAW - AWB
RAW - daylight
RAW - K6800
Szczerze mówiąc to dopiero teraz zwróciłem uwagę, że Hoya pro1 Digital również w określonych warunkach (kolorystyka sceny, ustawienie względem słońca itp) wprowadza niebieski zafarb - szczególnie widoczne na chodniku:
Hoya Pro 1 D - AWB
Hoya Pro 1 D - daylight
I na koniec małe porównanie Hoya vs Marumi:
Hoya Pro1 D - AWB (niestety mam tylko jpga w AWB)
Marumi - RAW - AWB
Marumi - RAW - daylight
I ostatnie:
Hoya - AWB
Marumi - AWB
Podsumowując - Marumi DHG nie jest złym filtrem. Do jego zalet zaliczyłbym przede wszystkim stosunek jakość/cena, łatwość kręcenia (to naprawdę ważne) i naprawdę można nim wygenerować fajne efekty.
Natomiast niewątpliwie wadą jest konieczność kontroli temperatury barwowej. Niestety nie sprawdziłem jakie byłyby zdjęcia gdybym je robił ustawione na "daylight" z tego względu, że już na wyświetlaczu wydawały mi się dziwne więc skasowałem i ustawiłem na RAW (AWB).
Z krótkiego porównania Marumi z Hoyą stwierdziłem, że nie można wystawić jednoznacznej oceny ponieważ filtry zachowują się różnie w zależności od tego co fotografujemy, o jakiej porze roku/dnia i pod jakim kątem do słońca. W niektórych przypadkach Marumi wypada lepiej od filtra Hoya.
Mimo wszystko chyba wymienię tego Marumi na B+W z tego względu, że nie mam pewności jak Marumi zachowa się w warunkach śródziemnomorskich gdy okaże się, że po powrocie z takiej Krety czy Chorwacji część zdjęć będzie nie do uratowania (z sino-niebieską zielenią itp).
Czy ktoś ma jeszcze doświadczenia z polarami Marumi? Chodzi mi głównie o zachowanie w "letnich" warunkach?
goltar, czy mógłbyś pokazać jakieś zdjęcie z Chorwacji z tym polarem? (najlepiej taką na której jest jednocześnie woda, plaża, zieleń i niebo)
Chciałem zobaczyć jak wychodzą zdjecia z polarem Marumi gdy mamy scenę o zróżnicowanej kolorystyce - czyli z zielenią, szarością (np skały, kamienie) i niebem jednocześnie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 10