Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Witam.
Czytałem pewien poradnik w sieci odnośnie techniki wykonywania zdjęć HDR w którym pisało, że należy używać punktowego pomiaru światła. Czy to prawda ? Dlaczego nie matrycowego czy centralnego ? Przecież podczas robienia zdjęć np. krajobrazu ten pomiar u mnie się nie sprawdza - (zdjęcia są prześwietlone).
Pozdrawiam.
Marx76, wcale nie ma konieczności korzystania z takiego trybu. Po prostu punktowym pomiarem najłatwiej zmierzyć najjaśniejszy element sceny. Możesz to równie dobrze zrobić pomiarem matrycowym z odpowiednią korekcją ekspozycji.
Mi się rzadko chce bawić punktowym pomiarem - wolę szybko spojrzeć na histogram i dokonać korekty. W reporterce punktowy też się średnio sprawdza - oczywiście zależy.
hijax_pl
Tak, przeczytałem (na połączeniu trzech ekspozycji w jedną niedoświetloną, optymalną i prześw. i na połączeniu tych trzech w jedną), obrabiałem to później w programie do HDR - kilka już zrobiłem. Dzięki temu można uzyskać dużą rozpiętość tonalną.
Operując ręcznymi ustawieniami, najpierw ustawiam przesłonę, a później według tego co pokazuje mi wskaźnik ustawiam czas. Ale porównując zdjęcie zrobione na matrycowym lub centralnym punktowe wychodzi o wiele jaśniejsze - mówie o fotografi wykonanej optymalnie, bez prześwietleń. Tak wieć dlaczego do HDR używa się punktowego skoro zdjęcia są wyraźnie jaśniejsze.
[ Dodano: Pon 08 Paź, 2012 12:43 ]
Dzięki mozer, właśnie to mnie interesowało czy punktowy jest niezbędnie konieczny do tego typu zdjęcia.
dcs
No właśnie stąd też w zamyśle było to pytanie, punktowego nigdy nie używałem przy sceneriach takich jak krajobraz czy architektura tylko centr. ważony lub matrycowy. Dlatego przy punktowym pomiarze, gdy miałem do czynienia z kilkoma jasnymi częściami kadru nie wiedziałem na czym skupić celownik.
mozer Teraz już wiem, że nie jest to sztywna zasada.
dcs [Usunięty]
Wysłany: Pon 08 Paź, 2012
Punktowym /czasami dodatkowo z użyciem zooma -żeby zmniejszyć pole pomiaru/ mierzy się m.in rozpiętość tonalną sceny: najjaśniejsze i najciemniejsze jej fragmenty /albo to co ma być jeszcze dobrze naświetlone/ i dla nich dobiera się ekspozycje.
a połączeniu trzech ekspozycji w jedną niedoświetloną, optymalną i prześw. i na połączeniu tych trzech w jedną
Na łączeniu kilku ekspozycji tak, ale co to znacyz prześwietloną i niedoświetloną? Najprościej 3 zdjęcia zrobić w ten sposób, że mierzysz punktowo najjaśniejsze i najciemniejsze miejsce - to jest kontrast sceny. Np przy ustawionej jakiejś tam przysłonie i czułości wychodzi ci 1/15s i 1/4000s. Jeśli taką rozpiętość przeniesie matryca, to "nie ma potrzeby" de facto stosować techniki HDR. A jak nie przeniesie (dynamika matrycy dużo mniejsza od dynamiki sceny) lub gdy chcesz mieć zachowane dużo detali w ciemnych partiach - robisz kilka ekspozycji. Czasem wystarczą dwie, a czasem robi się 5. Dlaczego ? To już bardziej zaawansowana wiedza.
Na tę chwilę wystarczy, że wiesz iż mając kontrast sceny robisz zdjęcia tak, by nie przepalić świateł oraz dobrze doświetlić cienie na kolejnej ekspozycji, plus oczywiście trzecia ekspozycja w środku.
Mając wynik badania punktów skrajnych - zrobiłbym takie ekspozycje: 1/15+2EV = 1/60s dla cieni oraz 1/4000-2EV=1/1000s dla świateł oraz w środku zakresy (1/15 i 1/4000) czyli 1/250s dla tonów średnich. Dlaczego 2EV? Bo akurat wiem, że taka korekta wystarczy w moim aparacie.
Oczywiście to przykład od czapy, ale chciałem zobrazować technikę.
Równie dobrze możesz użyć matrycowego pomiaru i strzelić 3 foty z przesunięciem 2 czy 3EV. Takie domowe HDRy bez spinania sie wielkiego powinny całkiem nieźle wyjść.
Jak chcesz mieć porządny materiał to się strzela nawet 9 fot z rozsunięciem co 1EV...
P.S.
I wcale nie trzeba mieć w pamięci kalkulatorka czasów migawki - wystarczy liczyć przeskoki na rolce
Na tę chwilę wystarczy, że wiesz iż mając kontrast sceny robisz zdjęcia tak, by nie przepalić świateł oraz dobrze doświetlić cienie
szczerze nie zwracałem na to uwagi tylko leciałem z ekspozycją -2EV/+2EV nie bacząc jakie przynosi rezultaty. Przyjże się temu uważniej.
Dzięki.
Poza tym postaram się jeszcze popracować z tym punktowy pomiarem jak pisałeś
Cytat:
że mierzysz punktowo najjaśniejsze i najciemniejsze miejsce - to jest kontrast sceny
Jak coś zkleję, to się wystawię na Waszą ocenę.
Ale jeszcze jedno. Aparat ma funkcje Activ D-Light domyślam się, że ma być wyłączona podczas robienia tych trzech ekspozycji, przynajmniej tak mi się wydaje by ich nie zakłucała. A jak to się ma w praktyce ?
Poza tym postaram się jeszcze popracować z tym punktowy pomiarem jak pisałeś
pomiar punktowy o ile ma on dla danej sceny w ogole sens stosuje sie b latwo , wystarcza jeden pomiar:
1. ustaw w aparacie AEB + -2 ev i pomiar punktowy - w celowniku zobaczysz na drabince - widelki +- 2ev .
2. dokonaj pomiaru swiatla punktowego na najjasniejszy element sceny ( z pominieciem punktowych zrodel swiatla) i tak dobierz czas naswietlenia aby LEWY koniec widelek znalazl sie na srodku drabinki.
3. ewentualnie sprawdz na najciemniejszy fragment sceny czy PRAWY koniec wiedlek znajduje sie w poblizu srodka drabinki. moga byc lekkie odchylki.
jesli tak - 3-ema zdjeciami pokryjesz zakres tonalny sceny.
jesi nie - to nalezy ZAWEZIC aeb np do 1,5 EV ale wykonac wiecej zdjec w szerego np 5 w sumie dostaniesz serie -3, -1,5.0 +1,5 +3 ev..
zbyt szeroki AEB lub zbyt duzo zdjec szkodza - pogarszaja wynik ostateczny - czyli tylko tyle zdjec ile potrzeba i tylko taki zakres jaki potrzeba.
ale pomiar , ktory stosujesz do tej pory , czyli matrycowy lub integralny , aeb +-2 ev najczesciej w zupelnosci wystarczaja. Wiecej i szerzej nie zawsze oznacza lepiej w koncowym rozrachunku, przeciwnie moga czesto szkodzic.
Panowie jeszcze jedno Aparat ma funkcje Activ D-Light domyślam się, że ma być wyłączona podczas robienia tych trzech ekspozycji, przynajmniej tak mi się wydaje by ich nie zakłucała. A jak to się ma w praktyce ?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 10