Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
... nie będzie się nadawał do tego, czym chcę się niebawem nieco poważniej zająć, czyli portretami.
Dlatego wstępnie rozglądam się za stałką portretową, ale będę chciał jej używać także w innych sytuacjach, gdy będę potrzebował dużego rozmycia tła (choćby kwiatki na łące).
Po tygodniu czytania opinii i testów, zawęziłem wybór do następujących obiektywów, biorąc pod uwagę możliwości finansowe (do 1000-1300 zł, nowe i używane):
Nikkor AF-S 50 1.8 G
Nikkor AF 50 1.4 D
Nikkor 85 1.8 D
Tamron 60 2 Macro
Samyang 85 1.4
Na początek pytanie - czy 50-tka to faktycznie jest mało jeśli chodzi o portret (studio/plener, modelka) ? Czy naprawdę występuje jakiś dyskomfort? Widziałem backstage z sesji, gdzie fotograf stał 1-2 metry od modelki i nie przypuszczałbym, że jest w tym jakiś problem.
Nikkor 50 1.8 G vs Nikkor 50 1.4 D
Ostrość vs Światło ? Muszę sobie odpowiedzieć na pytanie czy wolę mieć większe rozmycie, czy lepszą ostrość?
Nikkor 85 1.8 D vs Samyang 85 1.4
Zakładam, że podobna jakość obrazu, Samyang lepsze światło, ale manual. Nikkor gorsze światło, ale AF. Tylko czy 1.4 vs 1.8 to faktycznie taka różnica? I tak pewnie będę robił na 2.0/2.8. To chyba lepiej brać z AF ?
Tamron 60 2 Macro
Dwa w jednym i na ten moment mój faworyt. Dostaję obiektyw portretowy o znośnym świetle, dobrej ogniskowej na APS-C i do tego niezłe macro. Jest jakiś powód, żeby go nie brać?
Widac na tych zdjeciach w zaleznosci od ogniskowej sposob przerysowania i na puszkach FF przyjeto najczesciej stosowac szklo 85mm, natomiast na cropie przynajmniej 50mm.
eliminujac w ten sposob efekty tzw. " rybiego " obrazu. Jest to swego rodzaju pewne minimum.
Dla mnie jeszcze lepsze efekty mozna osiagnac stosujac jeszcze dluzsze ogniskowe powyzej 100mm, ktore pokazuja najbardziej naturalny obraz twarzy.
Andrzej.M. [Usunięty]
Wysłany: Pon 20 Sty, 2014
Nie ma czegoś takiego jak uniwersalny obiektyw fotograficzny , choć teoretycznie - powinna wystarczyć 60-tka (przy APS-C odpowiednik 90mm) , ale są różne twarze i czasem potrzebny jest obiektyw dłuższy a czasem krótszy. Za długi - zbyt spłaszczy twarz, za krótki przerysuje . 50-tka moim zdaniem jest odrobinę za krótka. 85 Nikkora z racji posiadanego AF będzie również bardzo dobrym wyborem , byle egzemplarz dobry trafić (bo ponoć zwykle 2,8 użyteczne jest, ale to użytkownicy lepiej podpowiedzą). Manualny Samyang 1,4 ładnie rysuje , i to od pełnej przysłony jest do portretu użyteczy, choć domknięty do 4 i więcej takich rozdzielczości ja nikkor nie osiąga. Ale w końcu po to kupujemy jasny obiektyw by używać go na pełnej dziurze - i tu się nadaje. Używam takiego - obraz jest wystarczającej jakości nawet w zawodowej fotografii.
Tamron 60/2 to bardzo ostre narzędzie już od pełnej dziury - jeśli wziąć pod uwagę że jest to również obiektyw macro - to z takim uniwersalnym szkłem warto się pobawić. Chyba że ktoś woli do portretu obiektyw typu 50-150/2,8 (Sigma ) czy 50-135/2,8 (Tokina) - też pewnie będzie zadowolony.
Portret portretowi nierówny. Jak chcesz robić same głowy, to 85mm na pewno będzie lepsze. 50mm moim zdaniem jest uniwersalniejsze. Pomysł z Tamronem 60 nie jest zły, jeśli rzeczywiście będziesz chciał wykorzystać też funkcję makro.
Co do Samyanga 85/1.4 to też mam i polecam, ale bez matówki przystosowanej do manualnego ostrzenia jest to mało wygodna sprawa. Jest ryzyko, że uznasz to za grę niewartą świeczki, wszystko zależy od umiejętności, sposobu pracy itd.
Widac na tych zdjeciach w zaleznosci od ogniskowej sposob przerysowania i na puszkach FF przyjeto najczesciej stosowac szklo 85mm, natomiast na cropie przynajmniej 50mm.
eliminujac w ten sposob efekty tzw. " rybiego " obrazu. Jest to swego rodzaju pewne minimum.
Dla mnie jeszcze lepsze efekty mozna osiagnac stosujac jeszcze dluzsze ogniskowe powyzej 100mm, ktore pokazuja najbardziej naturalny obraz twarzy.
AndrzejM.Makuch napisał/a:
Za długi - zbyt spłaszczy twarz, za krótki przerysuje . 50-tka moim zdaniem jest odrobinę za krótka.
Obiektywy nie powodują zniekształceń perspektywy, wynikają one wyłącznie z odległości od obiektu - ileż razy można o tym pisać? Jeśli nie schodzi się z dystensem poniżej 1.2-1.5 m, to przerysowania nie będą zauważalne. Nie ma to nic wspólnego z efektem "rybiego" obrazu, bo ten wynika z odmiennego odwzorowania wg. którego konstruowany jest obiektyw, a wszystkie wymienione, to typowe obiektywy rektilinearne (r = f tan(theta)).
Widac na tych zdjeciach w zaleznosci od ogniskowej sposob przerysowania i na puszkach FF przyjeto najczesciej stosowac szklo 85mm, natomiast na cropie przynajmniej 50mm.
eliminujac w ten sposob efekty tzw. " rybiego " obrazu. Jest to swego rodzaju pewne minimum.
Dla mnie jeszcze lepsze efekty mozna osiagnac stosujac jeszcze dluzsze ogniskowe powyzej 100mm, ktore pokazuja najbardziej naturalny obraz twarzy.
AndrzejM.Makuch napisał/a:
Za długi - zbyt spłaszczy twarz, za krótki przerysuje . 50-tka moim zdaniem jest odrobinę za krótka.
Obiektywy nie powodują zniekształceń perspektywy, wynikają one wyłącznie z odległości od obiektu - ileż razy można o tym pisać? Jeśli nie schodzi się z dystensem poniżej 1.2-1.5 m, to przerysowania nie będą zauważalne. Nie ma to nic wspólnego z efektem "rybiego" obrazu, bo ten wynika z odmiennego odwzorowania wg. którego konstruowany jest obiektyw, a wszystkie wymienione, to typowe obiektywy rektilinearne (r = f tan(theta)).
To zrob mi portret 50/1.4 osadzona na cropie z odleglosci 10m.
Ilez mozna o tym pisac?
To zrob mi portret 50/1.4 osadzona na cropie z odleglosci 10m.
Robię portrety 31, czy 24mm, skracając dystans poniżej metra. Chodzi o to, co jest skutkiem, a co przyczyną - na tych zdjęciach z phototripa nie widać "zależności od ogniskowej", a zależność od odległości.
To zrob mi portret 50/1.4 osadzona na cropie z odleglosci 10m.
Robię portrety 31, czy 24mm, skracając dystans poniżej metra. Chodzi o to, co jest skutkiem, a co przyczyną - na tych zdjęciach z phototripa nie widać "zależności od ogniskowej", a zależność od odległości.
A to juz jest kwestia upodoban osobistych. Twoja sprawa.
Jesli Ci takie ogniskowe pasuja, czemu nie.
Ja uwazam, ze do tego typu foto sa inne , lepsze i dluzsze ogniskowe, ktorymi prosciej i mniej skomplikowanie osiagnie sie pozadany efekt.
Andrzej.M. [Usunięty]
Wysłany: Pon 20 Sty, 2014
jaad75 napisał/a:
Obiektywy nie powodują zniekształceń perspektywy, wynikają one wyłącznie z odległości od obiektu - ileż razy można o tym pisać?
Tyle ile nie zauważy się podstawowej zależności między kątem widzenia a odległością z której czynność portretowania wykonujemy. Bo zwykle staramy się by twarz portretowanej osoby zajmowała dość sporą część kadru. Niezależnie od ogniskowej - co zmusza do zmiany odległości - co jest właśnie tą wzajemną zależnością. To jak widzimy twarz okiem - zależy tylko od odległości , ale to jak ją zobaczymy przez obiektyw zależy od odległości i ogniskowej obiektywu jakiej musimy użyć by wypełnić odpowiednią część kadru. Jedno warunkuje drugie. Mam trochę portretów zrobionych obiektywem 12mm i 16mm z bliska - i też się nadają do oglądania. Takich jest wiele - swego czasu w takim "szerokokątnym" potrecie specjalizował się Leszek Fidusiewicz - w czasie gdy pracował jako fotoreporter w dwutygodniku Itd. Czyli - tak też można , ale czy poleciłbym początkującemu tę drogę? Raczej nie.
Bo zwykle staramy się by twarz portretowanej osoby zajmowała dość sporą część kadru.
A to już zależy od stylu portrecisty i rodzaju portretu.
AndrzejM.Makuch napisał/a:
To jak widzimy twarz okiem - zależy tylko od odległości , ale to jak ją zobaczymy przez obiektyw zależy od odległości i ogniskowej obiektywu jakiej musimy użyć by wypełnić odpowiednią część kadru. Jedno warunkuje drugie
Ale chodzi o to, żeby nie tworzyć błędnej zależności ogniskowa-przerysowanie, zwłaszcza pisząc do początkujących, bo to prowadzi potem do absurdalnych wniosków i jest przyczyną rozpowszechniania się mitów. Jest już wystarczająco dużo "pro" w sieci, którzy rozpowszechniają bzdury, twierdząc, że ogniskowa ma ścisłe powiązanie ze "zniekształceniem" perspektywy, niezależnie od formatu na którym została użyta.
Obiektywy nie powodują zniekształceń perspektywy, wynikają one wyłącznie z odległości od obiektu
To jest fakt. Bez wzgledu na to, co kto lubi, czy nie lubi, czym i w jaki sposob wypelnia kadr. Ujecie z tej samej perspektywy (odleglosci) obiektywami o roznych ogniskowych daje (po przeskalowaniu) taki sam obrazek.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 10